Thorowgood-sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cosmic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 909
C

Cosmic

Vad tycker ni om dom? Är det bra sadlar eller något jag ska undvika?

Min häst är bred (vita koppjärnet på wintec), ingen manke, rak rygg och överbyggd. Tror ni att nån av Thorowgood dressyrsadlarna eller islandssadeln skulle kunna passa?

Sv: Thorowgood-sadlar

Islandsmodellen är väldigt lång, därmot så kan du kika på cobmodellerna.Tyvärr så finns inte de längre i sverige förutom då Young ridern som jag tycker kan tillhöra cobgruppen. Allroundmodellerna kan fungera för de är lite luddiga i sina former samtidigt som de formar om sig väldigt lätt.

Thorowgoods röda järn är jämförbart med Wintecs vita. På cobmodellerna och hoppen har du två järn upp breddmässigt, på de andra ett järn till upp. De är väl tilltagna i sina vidder.

Thorowgood tycker jag personligen har de absolut bästa syntetsadlarna kvalitetsmässigt och passmässigt och de är olika i sina former så att man kan hitta en modell som passar sig själv och sin häst enda nackdelen jag har hittat är att de vägrar göra dressyrsadlar i 16,5".

Jättebra syntetsadlar tycker jag. Ganska bred midja på dem men fö sköna att sitta i.Har haft både dressyr och allroundmodeller . Har coballrounden nu men tyvärr passar den inte riktigt min hästs rygg. Om din häst inte behöver bredare än det vita borde de det räcka med de vanliga modellerna om den sen passar din häst är ju inte lätt att säga . Hade definitivt provat i alla fall.

Har en Haflinger/Cob dressage av äldre modellen med fish-bitar. (Sån som inte mer finns att köpa.)

Sadeln har varit i så gott som dagligt bruk i ca 3 år och är fortfarande hel och prydlig. Det enda som börjar bli dåligt är sadelgjordstropparna, men de är ju ganska lätta att byta ut vid behov.

Är också ridmässigt nöjd med sadeln, väldigt bra pris-/kvalitetsvärde enligt mig.

Vad tycker ni om dom? Är det bra sadlar eller något jag ska undvika?

Min häst är bred (vita koppjärnet på wintec), ingen manke, rak rygg och överbyggd. Tror ni att nån av Thorowgood dressyrsadlarna eller islandssadeln skulle kunna passa?

man får mycket sadel för pengarna tycker jag.

har en allround låg manke på min frieser. vidaste järnet. Den funakr väldigt bra. är dock lite sur påhööks att de inte tar in dressyrmodellen för låg manke oxå...

kl

Jag har en T4 dressyr för hästar med normal manke. Jättenöjd med den! Haft den i två år nu och den är inte ett dugg sliten trots att den är flitigt använd, lätt att rengöra och det är inte alls svårt att byta koppjärnen heller. Det röda är ungefär 100 grader, tror jag, mätte mitt för ett tag sedan haha. Jag har det vita i. Tyvärr är min lite för svängd för min häst nu dock så den passar inte honom längre, andra hästen får ha den istället :D Men väldigt bra kvalitet och prisvärd sadel!

Har en T-4 allround, låg manke till min jätte islänning som inte har mycket till manke och har en rak och bred rygg. Har storlek x-vid. Min häst är ca 100grader bred. Jag är mycket nöjd med sadeln som är mer åt dressyrhållet till och har inte så långa kåpor, vilket är bra för oss som inte har så långa ben. Den är jätteskön att rida i. Bra sadel för lite pengar. Däremot så tycker jag att dom är rätt små i sätet eller är det kanske jag som "breddat" mig.

De må ligga bra på hästarna, men attans så ont jag hade i sittbenen efter att ridit två hopp-pass i en. Kunde knappt sitta på flera dagar... Nej, ingen sadel för mig

lustigt! Skulle kunna vara min häst du beskriver! Har också kollat på dom sadlarna, men ännu inte kommit så långt så jag provat en.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka