Thorowgood T8?

Taefill

Trådstartare
Någon som har koll på Thorowgood T8-sadlarna? Att de är jättesköna att sitta i har jag koll på, det jag har mindre koll på är hur de är för hästen. Vilken typ av häst passar de? Högmankad, lågmankad, rak, svängd, lång, kort..? De har ju utbytbara koppjärn, kan man ha xx-vid i dem eller är de koppjärnen bara till för cobsadlarna?
Och sist men inte minst, hur vid är de olika järnen jämfört med t.ex. Globus, Stübben och Dominus?

Sv: Thorowgood T8?

Dom ska vara byggd på samma bom som den tidigare T6:an.

Dom är raka i modellen (mer svängd ju vidare koppjärn man har i).
Ganska korta har jag för mig (iaf hopp).
Passar lite rundare ryggar. Vet dock att t6 dressyr var något takformad men har för mig att inte T8 dressyr ska vara det.
Jag vet att i T6 hopp fanns det inte plats för jättemycket manke, så det borde väl vara samma i T8 hopp.

Man kan ha upp till xxvid i hoppen och upp till xvid i dressyren.

Jag skulle jämföra att vidd 36 i Globus är ungefär xxvid i Thorowgood.

Tack! Det låter som en sadel som kan passa mina små hästar då, möjligen att dressyren inte kan bli tillräckligt vid. Kan man säga att xvid i Thorowgood motsvarar 34 i Globus då?

Möjligtvis. Jag har läst att Globus vidder kan skilja sig lite. En 34 kan vara vidare än en annan 34 tex.

Det är bara min vida gissning att xxvid thorowgood motsvarar 36 i Globus. Jag har haft en T6 hopp en kort period och har nu en Globus clic dressyr. Kan ju hända att min häst förändrat sig lite mellan dom sadlarna. Men på ett ungefär.

Okej, då finns det ju iallafall helt klart en chans att de kan passa. Får försöka hitta en att prova :)

Hurdå trycka ut? Jag vet inte om jag tycker det låter så bra att man kan trycka ut dem själv... :crazy: Är de verkligen stabila nog för att inte "råka" ändra form?

Jag gjorde det i en stor press på en fabrik så den kan ju trycka flera ton ;) vet att andra bankat ut det på något vis. Dom är stenhårda så absolut ingen risk att dom trycks ut av sig självt!! Det är ju tjockt järn :) då är det nog större risk att en sadel med träbom går av ;)

Jaha, men dåså! Jag trodde att du hade typ satt knäet på "böjen" och tryckt utåt eller nåt annat i den stilen :D Men då låter det ju inte som någon fara!

Det man får tänka på är att om det skulle hända nått med sadeln så är det inte säkert att garantin gäller, smäller man får ta :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 988
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka