Thule/Star Safir - för och nakcdelar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 15 861

Rie

Trådstartare
Ni med Safirsläp, vad är ni extra nöjda med? Vad är ni missnöjda med?
Då jag vill ha fronturlastning och låg totalvikt så verkar Safir passa, Diamant blir ju bredare/tyngre.
Safiren är just nu hetaste kandidaten.
Vissa årsmodeller man ska vara försiktig med?
Vissa saker man ska kolla extra på?

Sv: Thule/Star Safir - för och nakcdelar?

Jag har en safir från 2007. Jag har visserligen inte fronturlastning, men de är väl lika i övrigt tror jag.

Jag tycker att det är skönt att frambommarna har panikutlösning, för jag vill inte behöva stå och krångla bort dom om det skulle hända nåt. Och så tycker jag att snabbfästena till bommarna bak är super. Det går snabbt och enkelt och du kan stå på sidan av rampen. Min kompis har en Henra och då måste man nästan ställa sig bakom hästen och hålla på krångla för att få dit bakbommarna och det känns inte särskilt säkert. Jag vet dock inte vad de hade på det tidigare modellerna eller exakt vilka årsmodeller som har dom, men jag skulle kolla efter dom om jag skulle köpa en Safir.

Kanske inte helt svar på din fråga, men lite info iaf :)

Provkörde en diamant och den hoppade något fruktansvärt. Lösningen på bommarna var bra men den låg somsagt inte alls bra efter bilen.

Har förstått att det är bra att provköra vagnen efter aktuell bil.
När tävlingssäsongen börjar ska jag försöka kommai håg att fara dit och kolla på transporter.
Är dock inte så säker på att det finns så många av det märket/modellen här omkring.

Jag har en star Trailer safir, är supernöjd med den!
Har börjat titta lite efter en ny transport för att jag ska ha en med högra vikt och det lutar mot att det kommer bli en Thule Diamant.

Jag älskar fronturlastningen, och det gör alla hästar jag har kört i den oxå.
jag öppnar luckan fram, går in och tränsar och när jag är färdig fäller jag bommen och går ut, hur smidigt som helst!
Dessutom gillar jag att sadelskåpet sitter fram, de som sitter inne i transporten tar sån plats! jag tycker det blir trångt.

jag gillar att ramperna är rejält räfflade.
ett stort pluss är ju säkerhetsbommarna fram och de supersmidiga bommarna bak, det ska gå fort att få dit/av bommen om man måste, många transporter har små sprintar och skit!

Jag studerade alla transporter på Eurohorse mässan och de alternativ som finns på marknaden enligt mej är Thule, Ume och Boj.
Det är rejäla transporter med bra lösningar.
Ett krav från mig är fronturlastning, kommer aldrig köpa en trailer utan!
Så går boj bort för jag har helt enkelt inte råd med en sådan och boj med fronturlastning är inte lätt att hitta begagnad.
Tittade även på Ume B50 där de åker baklänges, gillade den men då finns det ingen sadelkammare.

Vad har du för vikt på din vagn nu? Lastvikt?

jag lånar tråden lite och frågar ni som har star safir, vilken av uppbindningsringarna använder ni? har tittat på en där det bara finns öglor precis vid bommarna eller framme ovanför sadelskåpet. Är orolig för att hästen ska kunna hoppa över frambommen om man inte binder realtivt lågt framför bommen.. men det kanske går lika bra att binda kort på sidan?

Vi har en Star Safir (2006) och en Thule Star Safir (2009 tror jag det är) eller vad de nu heter. :D Jag har åkt mycket med båda, men mest med Star Safiren och den gillar jag mycket. Finns inget negativt alls med dem tycker jag. Gillar dem mycket.

Nu kommer jag inte ihåg hur Thulen ser ut men många av de nyare har ju bommar bak man klickar fast, den i våran Star Safir har en pinne man för in i en skåra och låser fast så. Mycket bra, hållbart och går fort att sätta fast!

När jag är ute med vänner på tävlingar och åker med deras transporter känns det mycket skumt. Tycker Boj har lite konstiga lösningar på bommarna, annars gillar jag dem, men det tar sån tid att få fast alla saker och även bort dem. Ume tycker jag saknar en bunt saker som Star Safiren har.

Nä, skulle det bli en ny transport skulle det nog absolut bli en Thule Star igen.

Det jag är mest nöjd med min (2009) är att hästarna åker så bra i den. Alla mina hästar har blivit lättlastade efter att jag bytte släp!

En nackdel som jag ser det är att den är ganska hög och blir ostabil efter bilen om den är tom. Om det blåser känns den svajig. Men den går väldigt bra efter bilen i övrigt.

*KL*

Ni som kör häst ensam och har fronturlastning. Hur gör ni med hästen när ni ska göra i ordning släpen för pålastning igen?
Binder fast den i transporten (ringen vid bakluckan?) ?
När man lastat ut bak så är ju allting klart liksom. Med fronturlastning har du ju bla bommen nere så du måste in i transporten.

Jag stänger fronturlastningen när jag har gått ut.
oftast öppnar jag bak när jag har lastat ut så det är färdigt tills jag ska hem.
håller hästen i ena handen och öppnar lämmen med den andra.
frambommarna sätter jag upp sist när hästen är på, de får alltså gå in utan att frambommarna är uppe.

Jag gör precis som Inka, men oftast stänger jag frambommarna på en gång. Har en oerhört trevlig häst som inte klagar så länge han slipper gå in i transporten igen efter tre sekunder. ;)

Bak öppnar jag först när vi ska åka hemåt. Jag är en sån som sätter upp rampen alltid efter urlastning bak också så ingen ska vara inne och springa i transporten, hundar eller liknande. Har alltid transportskydden i transporten så då syns de ju inte när transporten är stängd och det är mindre risk att de får fötter.

Har ett grimskaft som är fem meter långt jag brukar använda vid transportering, oerhört användbart!

Jag har också ett långt grimskaft vid lastning, men även en mycket företagsam kille i snöret...
Kanske ska prova att göra det direkt (stänga frambommarna) - åtminstone om vi lastar ur på en välkänd plats.
Hans mamma kunde man i princip parkera var som helst, det gör jag inte med denna Emil i Lönneberga...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 911
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 923
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka