Thule vs Henra??

MiniJojsen

Trådstartare
Hej alla! Som så många andra så sitter jag i släptankar.

Jag vill ha ett stabilt släp med bra ventilation, stötdämpning och inbyggd sadelkammare.

Tittat på Thule Royal samt lite olika modeller av Henra. Gillar henra men så dyrt om man vill ha sadelkammare...

Tacksam för alla tips och råd och åsikter/erfarenheter av dessa båda märken! :bow:

Sv: Thule vs Henra??

Jag hade valt Thule, alla gånger. Har aldrig varit särskilt förtjust i Henra om jag ska vara ärlig.

Har inte Henra sådana luckor baktill som man fäller uppåt? Alltså den lilla?

Anyway, när Jordbruksverket var ute och besiktigade min boj, och vi pratade om ventilationen så nämnde hon att de transporter som har sådana luckor har katastrofal ventilation eftersom man inte kan köra hästarna med lilla luckan öppen. Det är nämligen den största ventilationskällan då luften passerar släpet först och går in baktill... så en sådan skulle jag aldrig köpa.

Jag måste ju fortfarande slå ett slag för Henra.. :)

Det är många här inne som inte tycker om dem, vet inte riktigt varför- men jag tycker att dem är bra! Har även flera i stallet som har och är väldigt nöjda även dem..

Däremot tror jag att Henras äldre modeller kanske inte är så bra, då va de väl en budgetlösning på släp- vet inte dock.

Jag har heller inte av nån av dem som ja vet har Henra, inkl min- haft dålig ventilation..? Upplever snarare att det är bra mkt bättre ventilation i dem mot vad det är i många andra som man stöter på...

Guuu så snuttigt inlägg.. :) Jaja, det kanske gav nånting iallafalll.. :)

jag har ingen personlig erfarenhet av att de släp där man fäller lilla luckan uppåt har dålig ventilation, men jag litar helt enkelt på jordbruksverket som ständigt testar vagnarna för djurskyddet.

Har för mig att Henra fick bäst i test för några år sedan gällande ventilationen?

Men som vanligt slår jag ett slag för Thule ;) Mkt mkt bra ventilation bland annat.

Jag har en Thule och min kompis har en Henra, och jag måste nog ändå säga att det är en viss skillnad i kvalité.

Jag kan inte påstå att jag känner nån skillnad när jag kör dom bakom bilen, utan Henran känns som att den låg bra bakom bilen.
Däremot om man kollar på hennes som är samma årsmodell som min så är gångjärnen, handtagen och inredningen i betydligt sämre skick, trots att min är mycket mer använd. Det känns som att allt är lite vekare.

Sen tycker jag att bomlösningen är krånglig och dålig ur säkerhetssynpunkt på Henran. De går trögt och man måste i stort sett stå bakom hästen för att få upp bommarna bak. Vilket inte alls är så kul om hästen får för sig att ha lite bråttom ut. Men det kanske är ändrat på de nya modellerna, det har jag ingen koll på. (hennes är från 2008).

Jag är i alla fall nöjd med min Thule :laugh:

Har för mig att Henra fick bäst i test för några år sedan gällande ventilationen?

Men som vanligt slår jag ett slag för Thule ;) Mkt mkt bra ventilation bland annat.

I vad för fest? Enligt hon på jorsbruksverket som besiktigade vårt transport så går de iaf inte igenom deras tester.

Jag håller på att registrera vårt företag som transportör, alltså vi ska hyra ut bil+transport+förare, och för att få göra det, så måste företaget registreras som transportör, och för att få göra det, så måste transporten besiktigas av jordbruksverket och det är det vi gjort (bland andra saker). Och när hon var ute, så pratade vi som sagt om ventilationen, och hon berättade att efter deras tester, så hade det framkommit att de transporter som hade en sådan lucka som fälls uppåt, hade katastrofdålig ventilation. Anledningen till att det kom upp, var att jag sa att vi valde mellan Boj och Ume, och blev jätte glada över att vi valde Boj eftersom vi hört att umes släpp fått problem med både lemmar och bommar. Då sa hon att de nyare Ume inte går igenom deras besiktning eftersom de har luckor som fälls uppåt. Vi blev såklart ännu mer lättade över vårt val.
Jag frågade också om inte företagen gjorde tester på ventilationen osv, hon viftade bort företagens egna tester, och menade på att de egentligen skiter fullständigt i ventilationen, de vill sälja vagnar, inget annat. Hon menade att jordbruksverkets testar var mer rätt visande av flera olika anledningar, att de testade alla modeller ordentligt på flygplatser bakom bil för att få så korrekta tester som möjligt.
Hon sa iaf att den nedfällda lilla bakluckan är den absolut största ventilationskällan för hästtransporter, då som sagt luften först passerar transporten och åker in baktill (fysikens lagar) vet också att dom tog upp det på kursen jag gick i höstas, som man måste gå för att få bli transportör.

Hon sa också, att jag under sommaren, måste hålla koll på även min nya boj! Trotts att jag har två takluckor och alltid kör med lilla luckan nere. Hon sa att trotts den ventilationen kunde vi vara i behov att sätta ytterligare en ventilationskälla fram... så luften kommer ut också.. nu har vi dock inte kört än i sommar så jag vet inte om vi kan va i behov av det.. men det är ändå intressant att det krävs så mycket ventilation för att transporten ska bli godkänd av jordbruksverket... och då har vår transport ändå rätt god ventilation mot andra transporter som används dagligen av privatpersoner.

(skulle ändra mitt inlägg o lägga till detta men det gick inte så här kommer fortsättningen)

Så, jämför man vår transport, som har en stor god ventilationskälla baktill, och att den ev kan vara i behov av ytterligare en liten ventilationskälla famtill. Ställer man den mot de transporter där luckan fälls uppåt och som man alltså inte kan köra med öppen, så kan man ju bara ana hur många fler ventilationshål den transporten ska behöva! Den skulle ju se ut som en sweizerost!

Jag Har en thule och märker stor skillnad. Han är mycket mer lättlastad nu. Tidigare (hos förra ägarna) åkte han i en enaxlad star.

Hej alla! Som så många andra så sitter jag i släptankar.

Jag vill ha ett stabilt släp med bra ventilation, stötdämpning och inbyggd sadelkammare.

Tittat på Thule Royal samt lite olika modeller av Henra. Gillar henra men så dyrt om man vill ha sadelkammare...

Tacksam för alla tips och råd och åsikter/erfarenheter av dessa båda märken! :bow:

Lyckas inte få iväg svaret på ditt PM,så jag skriver här istället!
Ja,jag är supernöjd med min Thule Royal!
Den ligger mkt bra bakom bilen både tom,med en och med två hästar.
Bra att dra både på landsväg och ute på fält vid tävlingsplatser.

Många bra lösningar i släpet med de utifrån fällbara frambommarna,justerbara i sidled bakbommar som är enkla att sätta dit och ta bort.

Bra ventilation med ventil fram och 2 öppningsbara fönster fram som går att ställa åt många håll.

Sadelkammaren är rymlig och bra,lätt att få plats med två sadlar (hopp och dressyr),tre blev lite för trångt! Det går även att få in en hel del övrig utrustning.

Extrautrustning jag har:
Övervakningskamera med skärm i bilen.Fick med i paketpris,annars hade jag inte lagt extra på detta eftersom jag har hästar som åker lugnt!

Ska köpa ett lastnät också,så jag kan lasta mer på hyllan ovanför sadelkammaren,annars tycker jag standardutförandet räcker långt!

Jag valde mellan Thule Royal och Boj 220SEH och jag har inte ångrat mitt val och hästarna är också supernöjda!
Är inne på 4:e släpen på 20år,Kylinge och Trane(enkelaxlade) samt den senaste Rekon som var boogie,men tyvärr lite för låg till min nya häst!

Lycka till!

Jag har en Thule prestige vilket i princip är en Royal utan sadelkammare. Jag är överlag nöjd med den. Lösningen på bommar och mellanvägg samt panikbommar är jättebra. De minus jag funnit med min vagn är dels att spiltlängden är lite snäv i golvnivå eftersom lämmen är snedställd. Det funkar bra med min häst men ett långt, stort halvblod kanske får det trångt. Sen kan den ibland gunga bakom bilen men samtidigt så sitter kroken ganska högt på min bil så det kan vara kombinationen bil/släp som gör det men mestadels går den stadigt. Hästen har blivit mer lättlastad och lugn i släpet, ventilationen är mycket bra.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha ett släp med boogie bra fjädring, bra ventilation och inbyggd sadelkammare. Funderar på att köpa en begagnade Henra...
Svar
0
· Visningar
1 549
Senast: MiniJojsen
·
Utrustning Är på gång att byta ut min älskade Reko boogie mot en lite större ,då senaste hästen behöver det! Har tittat på Thule Royal som verkar...
Svar
13
· Visningar
1 456
A
Utrustning Har kommit fram till att det bara finns fördelar med att ha en egen transport och är nu fast besluten om att skaffa mig en. Det jag dock... 2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: HannaZ
·
Utrustning Är i trailershoppar tagen och är väl förtrogen med det dåliga ryktet ang. VV samt egen erfarenhet som styrker detta gällande de äldre... 2
Svar
33
· Visningar
11 550
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka