steril

Trådstartare
Transport ska inköpas. Har fått några på förslag. Diamant, Safir, Royal. Hur är dessa transporter ?

Sv: Thule

Av de modeller du nämnt så skulle jag helt klart välja en Royal. Planen var att jag skulle beställa en sådan vid Scandinaviumtävlingarna i år, men så fick jag i höstas tag i en 5 år gammal XR3000 till oemotståndligt pris, så det bidde en sån istället.

Av de modeller du nämnt så skulle jag helt klart välja en Royal. Planen var att jag skulle beställa en sådan vid Scandinaviumtävlingarna i år, men så fick jag i höstas tag i en 5 år gammal XR3000 till oemotståndligt pris, så det bidde en sån istället.

Kan du motivera varför !

Jag har även kollat på XR3000. Den är väldigt bred och lång. Känns onödigt stort. XR släpen verkar väldigt bra. Hur är bakbomarna på ditt släp. Är dom lätta att sätta i, få ur ? Vilken årsmodell har du ?

Senast ändrad:

Vi gjorde samma som boccia =) Vi funderade på thule diamant eller royal men så hittade vi en xr3000 till mkt bra pris så vi köpte den i stället å de e ett köp vi inte ångrar en sekund =) Hittar inga minus alls på de släpet =) de e en 04 tror jag men knappt använt alls..

Som du resonerar att xr e både längre å bredare de e ju bara possitivt anser jag. sen väger de lika mkt som kompisens diamant med så de e lätta släp. Ligger super bra på vägen å e tysta att åka i. Diamanten e mer bullrig än vårat anser jag..

Jag e super nöjd med vårat släp :love:

Att valet faller på Royal av de modellerna beror på flera faktorer. Den har bättre sadelkammarlösning, är rymligare och (enligt mig) helt klart snyggaste av dem. Jag har dessutom haft föregångaren till Thule Royal, en Brenderup Royal, och var supernöjd med den.

Mitt XR3000 är en -05:a, 1990kg totalvikt. Supersmidigt släp att köra, stadigt och lättdraget (inte alls klumpigt, trots storleken)
Bakbommarna är jättelätta att öppna och stänga. Det enda negativa jag kommer på med mitt släp är att sadelkammaren är lite krånglig att komma åt om man samtidigt ska hålla i hästen (dörrarna öppnas åt "fel" håll för att det ska vara optimalt, så med det i åtanke så hade jag nog varit ännu mer nöjd med ett Ringo Star)

Jag har en Safir och är jättenöjd. Den enda nackdelen är att den är lite hög, kör man den tom så känns vinden i den ordentligt. Fast det finns ju fördelar med hög markfrigång också... I övrigt är den super! Lastar ju lite dåligt förstås, min har totalvikt 1400 och lastar runt 600 kg har jag för mig.

Det innebär alltså att Safiren bara är ca 100kg lättare tomt än vad mitt XR3000 är. Mitt har totalvikt 1990kg, lastar 1090kg...

vårat xr3000 står de i pappret att den väger 800 kg. Vi har en totalvikt på 1350 så vi får lasta enligt pappren 550 kg. Mamma ska ta E-kort snart så då höjer vi den till max vikten =) Jag har aldrig haft problem med att sadelkammaren öppnas på "fel" håll.

Därimot kompisens star rubin som har öppningen till sadelkammaren inne i släpet de e lite små jobbigt tycker jag =)

Supernöjd med min Thule Royal!
Lätt att dra med,vettiga lösningar½
Är inne på min 4:e transport och denna är helt klart bäst!
Hästarna gillar de öppningsbara fönstren också!

Ngn som vet när den helgjutna mattan kom på xr3000, ringo star ? 2003 el 2004.

Senast ändrad:

Jag har en Star Trailer safir, är supernöjd med den! Jag går oxå i tankarna att byta till ett nyare och det kommer bli en Thule.

Jag har sadelkammare och fronturlastning på min, enligt min mening är fronturlastning den bästa lösningen som finns!!

Mitt släp har totalvikt 1400kg, väger 750kg och får lasta 650kg.

Jag har haft en star trailer diamant och var jätte nöjd med den, sadelkammare plus urlastning fram..

Nu har Jag bara isläningar så nu har Jag en star trailer Safir med urlastning fram.. Lika nöjd :)

Supernöjd med min Thule Royal!
Lätt att dra med,vettiga lösningar½
Är inne på min 4:e transport och denna är helt klart bäst!
Hästarna gillar de öppningsbara fönstren också!

Vad är det för spiltlängd på Royal ? ( Mellan bomarna )

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
465
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka