"Tid att erkänna ridsporten"

Njae, känns som FI i (vanlig ordning?) skyller på genusperspektivet men risken är att man missar den verkliga orsaken till attityden. Kommer själv ihåg, uppvuxen i storstad, att det var moppar och tjejer som gällde när man passerade 12 :cool:

Man visste att vissa tjejer red och hade gjort så ett tag och skulle man som kille börja rida så låg man efter tjejerna som kunde hantera 500-600 kg bjässar. Man kände att man kanske inte behärskade det lika bra som de tjejer som ridit ett tag. Så det blir lite "surt sa räven" Och därför förlöjligade det istället. Och de killar som var så modiga att de ändå började rida måste ju förlöjligas ännu mer då de lyckades med det som andra killar inte gjorde.

Visst måste ridsportens status som folksport och fritidssysselsättning (oftast på heltid:cool: ) lyftas oavsett genusperspektivet. Då kan vi kanske också få mer killar som rider. Visst spelar också inriktningen på ridningen roll på om det ska bli mer killar, utan att kollat statistik så tror jag att Tornespel, Western och även Islandshäst har ökat antalet killar som rider. På grund av att det varit en kvinnlig sysselsättning har dessa inriktningar inte erbjudits i tillräcklig utsträckning.

Men som jag sa, så är risken att man inte löser det genom att bara skylla på genusperspektivet. Jag anser att vi behöver få in mer killar som fritids rider och propagerar för det närhelst jag får chansen.
Vet att det är som att svära i kyrkan på ett forum med 99,7 % kvinnliga deltagare:angel:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges ridskolor står inför många utmaningar. Därför är det av högsta vikt att kommunerna sluter upp för att ridsporten fortsatt ska...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 601
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter Det behövs göras mer för att stimulera hästsporten till att bli en växande näring, skriver de moderata riksdagsledamöterna Cecilia...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Ridsporten, med 90 procent kvinnliga utövare, diskrimineras." Det skriver "Ponnymamman" Ulrika Fåhraeus tillsammans med Marie Angselius...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp