Tidigt klimakterie

Lindon

Trådstartare
Har dragit mig för att starta en tråd men känner att jag vill höra andra som är i samma sits. Jag är snart 33 och har högst troligen kommit i klimakteriet. Är under utredning men har östrogenhalten under referensvärdet, fsh på stigande och klassiska symptom. Har en historia med flera autoimmuna sjukdomar, varav en och denna kom efter graviditeten.

Vad har ni för östrogenpreparat? P-piller har jag haft problem med i yngre år,men såklart allt är väl bättre än detta.
Om ni gick upp i vikt, gick ni ner efter insättning av östrogen? Har ökat 6kg snabbt i vikt trots att jag tränar hårt och äter bättre än nånsin.
Äter ni kalktillskott? Förstått att man kan drabbas av benskörhet.
Annat att tänka på?

Har dragit mig för att starta en tråd men känner att jag vill höra andra som är i samma sits. Jag är snart 33 och har högst troligen kommit i klimakteriet. Är under utredning men har östrogenhalten under referensvärdet, fsh på stigande och klassiska symptom. Har en historia med flera autoimmuna sjukdomar, varav en och denna kom efter graviditeten.

Vad har ni för östrogenpreparat? P-piller har jag haft problem med i yngre år,men såklart allt är väl bättre än detta.
Om ni gick upp i vikt, gick ni ner efter insättning av östrogen? Har ökat 6kg snabbt i vikt trots att jag tränar hårt och äter bättre än nånsin.
Äter ni kalktillskott? Förstått att man kan drabbas av benskörhet.
Annat att tänka på?
Jag kan svara baserat på att ha varit i ett kemiskt framställt klimakterie under 1,5 år. Observera att min övergång från fullt fertil till klimakterie skedde på tre veckor, så mina besvär var "extrema" pga att där inte var någon naturlig övergång.

Jag fick östrogenplåster. Hette Estradot eller något åt det hållet. Tack vare det så försvann de värsta besvären. Gick inte ner i vikt vid insättning av östrogen vad jag kan minnas (minnet blir sämre i klimakteriet :(), däremot fick jag försämrad aptit och smaksinne i klimakteriet. Kan inte minnas att det påverkade vikten dock, möjligtvis en liten viktnedgång innan kroppen vant sig.

Du bör gå på regelbundna bentäthetsmätningar när du hamnar i klimakteriet så ung. Tror man gör det med 6 månaders mellanrum eller så.

@kolblakkur Tack för svaret! Tror det lutar åt plåster för mig också. Får se vad se lägger fram för alternativ när jag får remissen. Dåligt minne har jag absolut märkt av. Tur att jag är vårdledig än, skulle inte vilja vara i arbetet och vara såhär:meh:

Tar man bort behandlingen sen i 50 års åldern då man 'får' komma i klimalteriet?

@kolblakkur Tack för svaret! Tror det lutar åt plåster för mig också. Får se vad se lägger fram för alternativ när jag får remissen. Dåligt minne har jag absolut märkt av. Tur att jag är vårdledig än, skulle inte vilja vara i arbetet och vara såhär:meh:

Tar man bort behandlingen sen i 50 års åldern då man 'får' komma i klimalteriet?
Jag vet ärligt talat inte hur man gör när man uppnått åldern då man normalt sett är i klimakteriet. Min egen sjukdom innebär att jag absolut inte ska ha mens, och med hormoner som är helt utflippade så har jag bara två val: dubbla P-piller eller klimakteriet på kemisk väg. Så när jag väl hamnat i klimakteriet på normalt sätt, så är jag behandlingsfri. Men vet som sagt inte hur det fungerar i ditt fall :/

Jag har ätit stora doser östrogen av andra orsaker och har haft väldigt lindriga eller inga biverkningar. Haft estradotplåster och zumenon 10mg/dag.

Eventuellt har jag känt av en viss nedstämdhet samt minskad sexlust och sköra slemhinnor.

Har ingen erfarenhet av klimakteriet så där kan jag inte hjälpa dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka