Tidlöst mode

Magiana

Trådstartare
I en annan tråd här på Buke diskuteras mode som varit. Själv har jag aldrig egentligen reflekterat över vad som är modernt eller inte och köper inte nytt om jag inte måste. Så frågan är: vilken utrustning (för häst eller människa) är tidlös och funkar år efter år oberoende av modet?

Sv: Tidlöst mode

ett klassiskt hederligt svart träns med vitt foder?

I en annan tråd här på Buke diskuteras mode som varit. Själv har jag aldrig egentligen reflekterat över vad som är modernt eller inte och köper inte nytt om jag inte måste. Så frågan är: vilken utrustning (för häst eller människa) är tidlös och funkar år efter år oberoende av modet?

För ryttaren skulle jag säga att tidlöshet är:
*marinblå ridbyxor
*hjälm a la Charles Owen med läderband
*svarta läderstövlar

Hästen:
*träns med ganska smala remmar helt i läder med aachen eller remontnosgrimma. Brunt eller svart.
*benlindor eller Eskadronskydd
*enkla schabrak a la Mias

Den klassiska tävlings-outfiten, dvs vita ridbyxor med kavaj, svarta stövlar osv osv.

Läderschabrak! Blir bara snyggare med åren :)

Jag tröttnade på alla 3-400-kronorsschabrak som tappade färg och blev noppigas så jag beställde ett läderschabrak hos en sadelmakare för fyra år sedan. Det kostade 1500 kronor och är tillverkat av superfint läder.

Tittade precis i en ridhandbok från -56 och det som finns på bilderna där och även i min ridutrustning är:

Sammetshjälm (fast min har hakband)
Kavaj
Ljusa ridbyxor
Blanka läderstövlar

Hästarna har ofta engelska nosgrimmor eller remontträns
Enkelt men välskött läder kan aldrig bli fel!

Intressanta svar! Det jag själv kan komma på är jodphurs. De ser ju fortfarande ut som på 80-talet då jag började rida. Och JOFA-hjälmen säljs fortfarande. Inte så snygg kanske men funktionell.

Men jofahjälmen, är den så funktionell egentligen? Tycker den är rätt klumpig faktiskt...

Nä, men billig kan man väl inte påstå att den är. Kostar väl typ 400 spänn, finns ju billigare godkända hjälmar :p

Träns med foder i annan färg har väl alltid funnits.. senast i höstas såg jag med 6 olika färgfoder :o

Jaså, har de blivit så pass dyra? Jag har inte köpt hjälm på ett tag inser jag :p
Lever kvar i tankarna att en Jofa kostar typ 199-249 spänn

Jag har inte kollat så noga men surfade runt lite igår och nog hör ju jofan till de billigaste? Jag är inte säker på om jag såg någon som var billigare. Kanske någon enstaka... Vet inte riktigt. Däremot häpnade jag över att så många hjälmar kostar över 1000-lappen. Hur länge kan man använda en sån innan den blir omodern?

Lite OT, men hur länge är en hjälm användbar rent funktionsmässigt?

Jag surfade runt lite och i en butik kostade den 399 och var den billigaste i deras sortiment. I en annan butik var 2 andra modeller billigare och det totala sortimentet bestod av 9 modeller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31