Tidsåtgång för olika uppstallning

Tja, vi är ju fler än mig, så det blir väl hyfsat putsat. Sen tar stallägaren med traktor på våren :)

Traktorn på våren tror jag är svaret eftersom det annars borde vara så att alla tog en kärra per dag vilket då skulle motsvara det som kommer ut ur hästarna per dag.
 
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Och jag tycker att det låter väldigt mycket med en kärra per dag för en ponny. Den av mina som bajsar mycket brukar generera två-tre kärror per vecka. Den som bajsar minst genererar max en kärra per vecka.
 
Jag har haft häst i lite olika stallformer sen jag fick barn och dom bästa är helt klart där man inte har så mycket kringjobb.

Stallet jag står i nu så ingår alla insläpp/utsläpp och fodringar på vardagarna, alla fodringar på helgerna och så har vi 3-4 pass i månaden på ut och in tillsammans med stallägaren, så vi är aldrig själva.
Sen hjälper vi till om stallägaren ska åka bort men man skriver upp sig på det man kan och resten fixar ägaren hjälp från annat håll.

Sedan är det så att jag och min man skaffade barn tillsammans och han är fullt medveten om min ponny och vad han kräver, så han får faktiskt ta sitt ansvar för hästen han med även om han är min. Som tex nu när lillan är liten (2 månader) och äter ofta och speciellt vid den tiden på morgonen då hästarna ska ut så får han åka till stallet och ta ut hästarna. Så imorgon är det han som åker och tar ut dom, fixar hö och vatten till ponnyn i boxen och sen åker jag och fixar resten någon gång under dagen och då är han hemma med bebisen.
Sen förstår jag att alla kanske inte vill hjälpa till med sin partners häst men då får dom faktiskt ta mer ansvar för bebisen och hushållet. Oftast så vet dom ju redan vilken tid hästen tar så det kommer ju inte som någon överraskning att man är iväg några timmar varje dag.
Menar inte till dig nu TS utan rent allmänt :)
Skaffar man barn med en hästmänniska så får man acceptera att man själv kanske får bli hästmänniska på deltid för att få vardagen att fungera. Är det någon dag jag känner att jag inte orkar stallet så åker min man dit istället.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.
Vi mockade aldrig i vår lösdrift. Mest för att hästarna inte skitade ner där, sen använde vi traktor på våren och resten av hagen körde stallägaren med traktorn (vet inte vad de kallas, men han spred alltså runt skiten istället så att det lade sig mer jämt och fick gräset att växa som bara den).
 
Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som jag skulle vilja och hästen behöva. Jag har annonserat efter medryttare flera gånger men har en häst som inte är helt lätt samt står uppstallad utan kollektivtrafik. Dvs det har gett noll och intet.

Jag funderar därför på att byta uppstallningsform till lösdrift (hästen får röra sig även om jag inte hinner rida) eller helinackodering (betalar mig fri från den dagliga skötseln). På så sätt hoppas jag frigöra tid för ridning och inte som nu, stressa som en idiot för att hinna rida 30 min inkl fram- och avskrittning.

Idag står vi i ett stall med viss service. Det ingår utsläpp på vardagar, insläpp alla dagar och fodringar. Inga täckesbyten, benskydd av/på eller liknande ingår. Det vi själva sköter är mockning/strö, iordningställande av foder, skötsel av hagvatten till resp häst, utsläpp en helgdag per månad/hästägare. Vi förväntas även hjälpa till med insläpp/kvällsfodra och att nattfodra om vi är där vid den aktuella tiden. Givetvis sköter vi själva om hästen och motionerar den.

Ni som haft er häst installad på flera av ovanstående sätt (delservice, helinackodering, lösdrift)- vilket har sparat er mest tid? Ungefär hur mycket tid har ni sparat in? Jag förstår ju att det är olika från ställe till ställe och häst till häst hur mycket tid man kan spara men vill få ett hum. Kollektiv är helt uteslutet då jag behöver minska kringtiden, inte öka den.
Har fullservice så det jag måste göra är borsta hästen och rida. Kan även köpa till att de sätter honom i skrittmaskinen antigen varje dag eller då och då tex om man är sjuk eller liknande. Helt underbart.
 
Jag har nyligen flyttat från stall där vi gjorde allt själva till ett inackorderingstall där in- och utsläpp och fodringar ingår. Självklart är det stor skillnad i tid bara där men den största skillnaden för mig är att stallet ligger så pass mycket bättre för mig så jag sparar 40 minuter om dagen i restid. Så mitt tips är att inte bara kolla efter vilket som är mest effektivt när du är där, utan även var stallet ligger. =)
 
Jag har nyligen flyttat från stall där vi gjorde allt själva till ett inackorderingstall där in- och utsläpp och fodringar ingår. Självklart är det stor skillnad i tid bara där men den största skillnaden för mig är att stallet ligger så pass mycket bättre för mig så jag sparar 40 minuter om dagen i restid. Så mitt tips är att inte bara kolla efter vilket som är mest effektivt när du är där, utan även var stallet ligger. =)
Absolut är detta en viktig faktor. Lite är det därför jag startade tråden. Jag är kräsen vad gäller lösdrift och vill ha vettiga träningsmöjligheter också. Det enda jag hittar i närheten av där jag bor ger ytterligare 20 min restid jämfört med nu, därför måste jag spara in ganska mycket tid på plats om det ska löna sig.
 
Jag har haft häst i lite olika stallformer sen jag fick barn och dom bästa är helt klart där man inte har så mycket kringjobb.

Stallet jag står i nu så ingår alla insläpp/utsläpp och fodringar på vardagarna, alla fodringar på helgerna och så har vi 3-4 pass i månaden på ut och in tillsammans med stallägaren, så vi är aldrig själva.
Sen hjälper vi till om stallägaren ska åka bort men man skriver upp sig på det man kan och resten fixar ägaren hjälp från annat håll.

Sedan är det så att jag och min man skaffade barn tillsammans och han är fullt medveten om min ponny och vad han kräver, så han får faktiskt ta sitt ansvar för hästen han med även om han är min. Som tex nu när lillan är liten (2 månader) och äter ofta och speciellt vid den tiden på morgonen då hästarna ska ut så får han åka till stallet och ta ut hästarna. Så imorgon är det han som åker och tar ut dom, fixar hö och vatten till ponnyn i boxen och sen åker jag och fixar resten någon gång under dagen och då är han hemma med bebisen.
Sen förstår jag att alla kanske inte vill hjälpa till med sin partners häst men då får dom faktiskt ta mer ansvar för bebisen och hushållet. Oftast så vet dom ju redan vilken tid hästen tar så det kommer ju inte som någon överraskning att man är iväg några timmar varje dag.
Menar inte till dig nu TS utan rent allmänt :)
Skaffar man barn med en hästmänniska så får man acceptera att man själv kanske får bli hästmänniska på deltid för att få vardagen att fungera. Är det någon dag jag känner att jag inte orkar stallet så åker min man dit istället.
Detta är en bra och viktig synpunkt. Tyvärr är min sambo rädd för hästarna och hans hästhantering sträcker sig till att klappa och ge godis om hästen står i boxen med stängd dörr alt är fastbunden i gången:D Annars hade jag mer än gärna skickat honom att släppa ut. Däremot kan han både mocka och fixa foder om hästen är ute och ska vila. Tyvärr jobbar han samma tider som hästen är i hagen såhär års. Hoppas på mildare väder snart så att han och bebis kan följa med och mocka medan jag motionerar hästen.
 
Och jag tycker att det låter väldigt mycket med en kärra per dag för en ponny. Den av mina som bajsar mycket brukar generera två-tre kärror per vecka. Den som bajsar minst genererar max en kärra per vecka.

Det låter å andra sidan väldigt lite. Mina står inne 12 timmar per dag och jag tar bara ut bajset och det är 1/2 till 1 hel kärra per dag.
De får båda runt 8 kg grovfoder per dag. Med fri tillgång tänker jag att det blir en del till.

Sedan tänker jag att "mocka lösdriften" innefattar både ligghall och hage.

Men, jag släpper detta för jag har faktiskt ingen som helst erfaranhet av varken lösdrift, ligghall eller annat liknande. Bara småhagar och vinterhagar.
 
Det låter å andra sidan väldigt lite. Mina står inne 12 timmar per dag och jag tar bara ut bajset och det är 1/2 till 1 hel kärra per dag.
De får båda runt 8 kg grovfoder per dag. Med fri tillgång tänker jag att det blir en del till.

Sedan tänker jag att "mocka lösdriften" innefattar både ligghall och hage.

Men, jag släpper detta för jag har faktiskt ingen som helst erfaranhet av varken lösdrift, ligghall eller annat liknande. Bara småhagar och vinterhagar.

Jag har gjort jämförelsen med när hästarna går ute dygnet runt. Men det skiljer sig såklart mellan olika individer.
 
Hemma har vi tolv vanliga boxplatser men alla hästar utom två går på lösdrift.Det är enorm skillnad på vilken tid det tar mycket smidigare med lösdrift.Hsde aldrig funkat de dagar när jag är ensam hemma med vår 1 1/2 åring om alla tävlings/ridhästar stått på box!Vi har ännu då länge två lösdrifter
 
Jag har mina på lösdrift, och har haft i 6 år nu. Tidsvinsten är stor för mig, men jag har bara 5 minuters bilväg till stallet. Jag måste fodra och fylla på vatten dagligen (eftersom det är mitt stall) och oftast mockar jag också, men jag behöver ju inte göra det om jag är stressad.

Innan tog det runt 40 minuter att mocka och fixa allt i stallet till 2 hästar, nu kan jag vara klar på 10 minuter. Men den största vinsten för mig är att slippa tidsstressen, att hästarna ska ut i tid, in i tid, ha mat i tid etc. Nu får de mat nån gång på eftermiddagen så att de klarar sig till nästa dag, vilket passar oss perfekt:up:

Ofta är jag i stallet flera timmar, oavsett uppstallning, men friheten i att kunna välja är värd mycket för mig.
 
Jag har min häst uppstallad där alla pass och fodringar ingår 7 dagar i veckan minus 2 helger om året dvs en helg var sjätte månad och då är vi två som delar på den helgen .
Det är bara mocka boxen som inte ingår - vi packar inte foder , stallägarna ger hästarna det varje ska ha.

Det tar Max 30 min i stallet när man har bråttom en dag . 10 min att mocka , men 30 min blir det ju realistiskt eftersom man oftast vill pussa hästen och byta några ord med folk i stallet .

Om det är dagar man inte själv kan mocka kan man betala stallägaren att göra det eller be någon stallkompis. Det är väldigt sällan stallägaren ombedes . Blir mest när någon ska vara borta på semester veckovis. Utöver det brukar vi mocka åt varandra eftersom det som sagt tar 10 min då inget annat ska göras .

Jag har stallat tidigare merparten av livet med stallpass som ska skötas . Säger som ngn redan sagt - största tidstjuven är att ha pass .
 
Senast ändrad:
En välskött lösdrift är bäst. Dvs stor halmad ligghall, stor hage utan lera som mockas varje dag, bra foder, uppvärmt vatten, tillgång till stall nära lösdriften med allt man behöver samt bra ridmöjligheter. Allt jag gör är att mocka 2-3 kärror 2 ggr i veckan.Använder endast täcke vid mycket regn. Belysning i lösdriften så man inte behöver famla omkring i mörker är bra när man är där kvällstid. Finns många olika typer av sk. Lösdrift. En del är inte kul för vare sig ägare eller häst.
 
För mig går det betydligt fortare att mocka boxar än att mocka hage. På sommaren går de ute dygnet runt och har ligghall. Försöker mocka hagen minst varannan dag för att hålla den fräsch och det tar mycket längre tid än på vintern.
Struntar man i mockningen så sparar man såklart tid...
 
  • Gilla
Reactions: kol
Vi har eget lösdriftsstall med bara våra egna hästar. Och får jag gissa tror jag att fullservice-inackorderad spar mest tid. Däremot tycker jag lösdrift är bäst, våra hästar trivs väldigt bra på det och de får ju röra sig mer på lösdrift.
Dock förstår jag inte det här med att ställa hästen på lösdrift och bara åka ut till den ibland... eller bara mocka ibland.

Vi mockar varje dag och mockningen är mer att göra än när de stod på box. Vi får mocka det lilla som blir i ligghallen + att hagen måste mockas betydligt mycket mer (vilket gör det lättare att enbart mocka en box och ibland i hagen).
 
En lösdrift där det är stora kuperade hagar med bra naturliga vindskyddade samt att utfodringsplatsen varieras så blir det betydligt mindre nickning som krävs. Den största tidsvinsten är att man inte behöver åka dit varje dag för att motionera hästen, en tillsyn är en liten tjänst som tar stallkompisar så kort tid att göra att man inte behöver ha dåligt samvete för att man ofta ber om det.
 
Vi har eget lösdriftsstall med bara våra egna hästar. Och får jag gissa tror jag att fullservice-inackorderad spar mest tid. Däremot tycker jag lösdrift är bäst, våra hästar trivs väldigt bra på det och de får ju röra sig mer på lösdrift.
Dock förstår jag inte det här med att ställa hästen på lösdrift och bara åka ut till den ibland... eller bara mocka ibland.

Vi mockar varje dag och mockningen är mer att göra än när de stod på box. Vi får mocka det lilla som blir i ligghallen + att hagen måste mockas betydligt mycket mer (vilket gör det lättare att enbart mocka en box och ibland i hagen).
Hur ofta man behöver åka ut till sin häst beror ju på vad den används till och vad som ingår i hyran. Om stallägaren ser över alla hästar dagligen, tillgången på foder är fri, vattnet rinner till automatiskt och stallägaren sköter mockningen av både hage och ligghall blir det ju mycket mindre tvunget att åka dit än om man delar på skötsel med vattenhinkar som skall bäras, hö som skall vägas upp, alla skall mocka osv. Har du en häst som står på tillväxt eller är heltidspensionär behöver du ju inte dit varje dag. Jag som vill få loss tid att rida mer skulle troligen vara där 5-7 dagar/v oavsett.

Men din synpunkt om att det tar mer tid att mocka i hage och ligghall ska jag ta med mig, tack :)
 
Hur ofta man behöver åka ut till sin häst beror ju på vad den används till och vad som ingår i hyran. Om stallägaren ser över alla hästar dagligen, tillgången på foder är fri, vattnet rinner till automatiskt och stallägaren sköter mockningen av både hage och ligghall blir det ju mycket mindre tvunget att åka dit än om man delar på skötsel med vattenhinkar som skall bäras, hö som skall vägas upp, alla skall mocka osv. Har du en häst som står på tillväxt eller är heltidspensionär behöver du ju inte dit varje dag. Jag som vill få loss tid att rida mer skulle troligen vara där 5-7 dagar/v oavsett.

Men din synpunkt om att det tar mer tid att mocka i hage och ligghall ska jag ta med mig, tack :)

Förstår det, för mig är det bara främmande att inte åka till sin häst själv varje dag. Jag känner att jag ändå vill och att den behöver borstas mm. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 625
Hästmänniskan Till er som hyr in/har inhyrningar. Vad betalar ni i hyra nu under betestiden? Vad ingår då? Anledningen till att jag frågar är att...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 951
Senast: KrullTroll
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp