Tidsgräns för grundläggande behörighet?!

TinkerBell

Trådstartare
Buke brukar ju veta :)

Jag undrar om det finns nån tidsgräns för grundläggande behörighet vid ansökan till Universitet/Högskola?

Jag har googlat men inte direkt hittat nåt som säger att det finns tidsgräns.

Tänkte ev söka en kompl lärarutbildning (jag har redan en examen; naturvetenskaplig universitetsutb) men som jag förstår det, måste man även skicka in intyg på grundläggande behörighet.
 
Det finna inget "bäst före datum" på en allmän behörighet, inte på den särskilda heller för den delen men där kan ju kraven ändras allt eftersom. Hade du högskolebehörighet när du gick ut gymnasiet har du det fortfarande.
 
Vad ska du bli lärare i förresten och var ska du läsa? Jag gick kompletterande lärarutbildning 2008-2009. Är kemist i grunden och läste även in 60 HP biologi för att bli behörig i naturkunskap också. Nu har jag just börjat fylla på biologipoängen för att bli behörig i biologi också för att kunna ha samma klasser i två ämnen, det är så jobbigt att ha 170-200 elever varav mer än hälften nya varje höst. Två ämnen på samma program känns definitivt lockande, dessutom är det himla kul att plugga :)
 
Jag satsar på biologi och ev naturkunskap. Är inte behörig för det senare enligt kriterierna, men tänkte ansöka om undantag.
Trivs du som lärare för övrigt? För det var väl inte det du tänkte när du pluggade till kemist?
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 712
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok Utbildningen jag ägnat min tid åt nu i elva månader avslutades idag. Klassen och våra två lärare träffades på ett ställe och käkade mat...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: Noxos
·
Skola & Jobb För sisådär tio år sen började jag läsa på universitet vilket har gett mig ca 150 hp sociologi och psykologi, men ingen examen för jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp