Tik som inte vill

Seabaz

Trådstartare
Här kommer en dum fråga kanske...

Scenario:

2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år.
Den andra kompisen köper en tikvalp av samma ras.
Dom separerar hundarna under tikens löp de första 2 - 2.5 åren men sen tycker dom att tiken är redo och låter hundarna vara ihop...

Det verkar dock inte som att nån av dom vet vad de ska göra. Hanen försöker men prickar inte rätt s a s och tiken bryr sig inte så mycket öht.
Samma visa genom 3 löp (1.5 år, tiken löper var 6:e månad ungefär men med lite diff).

Så när tiken är runt 4 och hanen runt 10 kopplas veterinär in och 2 eller om det var 3 försök görs att inseminera tiken men hon tar sig inte.

Detta är ett år sedan.
Nu löper tiken igen (hon blir 5 år i år) och nu försöks det med en "riktig" avelshane som parat förut.

Men tiken verkar fortf inte vara intresserad och sätter sig ner när hanen hoppar upp och då slutar hanen...


Såå... min dumma fråga är ju helt enkelt om detta är normalt?

Jag kan inget själv om avel och tänker aldrig avla själv. Detta är vänner till oss och deras hundar.
 
Efter varje löp när hanen hon bor med har slutat intressera sig så är det några dagar som tiken rider på hanen,, :confused:

(Även om jag håller med 100% så är kommentarer om vad som är lämpligt att avla på osv är slöseri på energi, det är inte mina hundar)
 
Sen har man ju också hört talas om både hanar och tikar som är ganska kräsna. Om det beror på att de faktiskt har en viss "typ" som de gillar eller att de kan känna att den tilltänkta partnern inte är bra ur fortplantningssynpunkt går väl inte att svara på.
 
Sen har man ju också hört talas om både hanar och tikar som är ganska kräsna. Om det beror på att de faktiskt har en viss "typ" som de gillar eller att de kan känna att den tilltänkta partnern inte är bra ur fortplantningssynpunkt går väl inte att svara på.

Så är det absolut. Min hane här hemma är helt ointresserad av alla löptikar utom vår älsta. Tanken med att behålla honom intakt var för att han skulle kunna ge oss en fingervisning när det var parningsdags. Men övriga tikar är bara äckliga i hans ögon. Oftast sitter han under soffbordet för att slippa dessa pilska damer :p
 
Intressant. Jag har sett det hos en häst en gång.
Stoet, 19 år, testades med en hingst, 14 år) om hon var brunstig och när hon väl var det så skulle den betäckas med en yngre hingst (4 år). Men det gick inte. Stoet brunstade inte längre.

Nästa morgon testades hon igen med den äldre. Brunst.
Togs ut för betäckning men brunstade inte. Testades på kvällen igen, brunst men vid betäckning visade den inget intresse för yngre hingsten..

Detta resulterade i att dom ändå tog runt hingsten som hoppade upp och betäckte stoet. Rena rama våldtäckten :(
 
Jag har vid två tillfällen varit med om villiga tikar i höglöp där hanen inte har velat. Den ena hanen har flera kullar efter sig men ville inte kliva på våran tik. Han hade innan även ratat en annan.
Sambon sålde sin första tilltänkta avelstik som inte ville bli parad och vid närmare undersökning visade sig troligtvis vara steril.

Parningar är inte så okomplicerade som många tror.
 
En tik hos min uppfödare fick gå tom tre löp för att hon inte accepterade hanarna de valt ut. Till sist, för att de hemskt gärna ville ha en kull på just tiken fick det bli med hanen de hade hemma, som föll henne i smaken.
Inte kombon De hade tänkt sig, men...
 
Har en kompis som hade en tik - blandras och skulle inte paras (dom träffade många hundar under livet), men den tiken ställde aldrig upp sig för någon hane under sina 13 år. Oavsett ras, storlek eller hur nära eller icke nära dom kände varandra. Däremot ställde hon upp sig för tikar.... :)
 
Svärfar hade en goldentik som var extremt ointresserad av att bli parad. Tillslut hittade de en hane som hon gillade, och då blev det en kull. Nästa gång inseminerade de tror jag, men då blev det bara en valp.
 
Uppdatering, det blir nog inga valpar...
Nu var det avelshanen som inte fick till det.
Dom ska prova med plan B hanen idag och fungerar inte det så får det va.

Kanske lika bra det. Tråkigt för vår vän tikägaren dock då han sett fram emot den här parningen och valpkullen sedan typ april förra året och planerat för den..
 
Jag bjöd min tik på romantisk utlandssemester med skitsnygg och trevlig hane.
Det tyckte hon inte alls om. Det behövdes lock och pock och fjäsk för att få till en parning, hon var inte alls imponerad av hanen och sen gick hon tom.
Hon hade haft en kull, så hon var inte steril.
Förmodligen mest sur*s*
 
Jag hade valt ut en jättefin internationell champion till min chihuahua-tik för en massa år sen. Hon vägrade trots höglöp. Efter att jag krånglat med detta i typ 2 år så fick hon helt sonika välja hane själv och då valde hon en nordisk champion och det blev 3 st valpar. Tänkte att nästa gång skulle hon väl inte vara lika petig, så jag valde hane nummer 1 igen men det gick inte alls. Efter att jag missat ett löp då hon vägrade fick det bli pappan till första kullen. Sen var hon för gammal för att hon och jag inte direkt hade samma smak.
 
Verkar ju helt klart som att min väns situation då är mer eller mindre normal. Dom har givit upp nu, iafl det här löpet, det är ändå så gott som över..
 
Verkar ju helt klart som att min väns situation då är mer eller mindre normal. Dom har givit upp nu, iafl det här löpet, det är ändå så gott som över..

Normal är det på det sättet att alla hundar parar sig inte som vi planerat.
Sen om anledingen ett fysiskt eller mentalt hinder eller bara kräsenhet är en annan fundering :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 408
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp