Till stolermyer

P

ponny_

Ang tillstånd för ponnyridning och prova på ridning.

Så här är det tänkt.

Jag kommer ev att ha ponnyridning varje söndag.
kostar 5 kr per person att rida runt 2 varv på banan.

Kanske kommer upp i max 50 kr per gång om jag har tur.

Sedan hade jag tänkt om det finns någon som vill så kan de betala 100 kr per timme så får de prova på att rida och jag kan visa hur man håller tyglarna och så.
Men ej ridskola.
Utan de kommer och rider endå. men de betalar mig.
Pengarna går till hästfoder.

Detta gör jag för att det är roligt för både oss och hästarna.
Alltså hobby. inget mer.
Jag kan inte leva på detta och får ju inte mkt pengar.

Behöver jag nu tillstånd?
:confused:

Sv: Till stolermyer

Fråga dig själv: Vem blir ersättningsskyldig om ett barn ramlar av och skadar sig?

Idén är väl inte så jättedum som sådan men det finns rätt mycket som kan hända. Mitt tips är att du kollar med närmsta ridklubb ifall de kan tänkas vara intresserade att stå bakom din idé. Ridklubbar brukar ha försäkringar för aktiviteter som sker i deras regi.

Sen, huruvida du måste ha tillstånd får andra svara på. Är inte så insatt i det hela;)

I din beskrivning stod det att du är ridlärare, borde du inte veta sådant här då?
Sånt lär man sig väl under utbildningen?;)

Jag tror all organiserad ridning mot betalning kräver tillstånd.
Hur har du tänkt göra med försäkingar för barnen som kommer till dej och rider?

Hej.

Jag har inte bästa koll på detta-

Hästarna har en försäkring som även täcker skada på folk som är omkring dem. dvs om de blir sparkade eller så.

då blir vi att ersätta eller bolaget. samt att de går på hemförsäkring.
Men finns en lapp där det står all ridning sker på¨egen risk.
dock är häst och ryttare försäkrad i samband med ridning hos oss.

Ingen av klubbarna är intresserad av detta.
de har sina egna jippon.
Men detta jag har är inte ofta.. kanske som tänkt på söndagar.
samma om prova på ridning.
Ridskolorna har inte det här.
utan man måste börja rida på ridskola för att få prova på att rida dvs
Därför vill jag starta att folk kan komma och prova på att rida.
eller bara vara hos oss en dag.

Men vissa saker utan betalt.

Måste man ha tillstånd även om man inte tar betalt.
alltså man lär ut saker ifrån hästryggen och folk kollar på.

Du sätter upp en lapp om att all ridning sker på egen risk!!!
Och sen ska du ta betalt av barn för att prova på ridning på en ponny som du beskrev "inte är nån barnponny".:eek:
Ursäkta mig, men det låter så oseriöst det kan bli...
Jag tvivlar starkt på att du är ridlärare som du utger dig för att vara.
Vad har du för utbildning & vad är det du ska lära ut från hästryggen?

det där med tillstånd och sånt vet jag inget om.
men tänk också på att inte "tjäna" för mycket pengar utan att betala skatt!
ej över 4000 per år och oerson tror jag det är som gäller.

Men vissa saker utan betalt.

Måste man ha tillstånd även om man inte tar betalt.
alltså man lär ut saker ifrån hästryggen och folk kollar på.

alltså, din tanke är säkert seriös, men tillvägagångssättet är INTE seriöst.

Min ponny är 100 trafiksäker och barnponny. alla kan rida honom.
Men all ridning sker alltid på egen risk.
man kan aldrig säga att han är jätte snäll hela tiden utan det är ett djur. han lever och därför kan han ha dåliga dagar.

jag är seriös.

jag är inte helt inne på alla lagar och så.
men jag kan utbilda mm.

Man kan tjäna mkt mer/år utan att betala skatt, sist jag läste var det 16 000 eller liknande.Men det går ju alltid att kolla upp.

Som jag skrev i förra tråden du skrev i ämnet så gäller följande för tillstånd enligt 16 § "Med begreppet ridskoleverksamhet avses att regelbundet erbjuda ridlektioner på i verksamheten ingående hästar."

Erbjuder du inte regelbundet ridlektioner på hästarna? Du skriver " att man lär ut saker och folk kollar på" att du "visar hur man håller tyglarna" och att "pengarna ska användas till foder". I mina öron låter det som ridskoleverksamhet.

Ett tillstånd enligt 16 § är ju också en kvalitetsstämpel på att verksamheten följer de regler som ställs för att få det, hade jag haft någon form av hästverksamhet hade jag velat ha det.

Kolla ordentligt när det gäller dina försäkringar så att det finns inskränkningar som dyker upp när du tar betalt för att få rida på ponny. Brukar finnas mycket i det finstilta som man inte lägger märke till innan det är försent.
Försäkringar när det gäller verksamhet brukar vara mycket dyrare och mer reglerade än de som är för privatperson. I och med att du tar betalt kommer det nog att anses som verksamhet även om det inte går med vinst.

Oj, en hel tråd till mig! :D

Jag vet inte mer än vad jag skrev till dig i förra tråden, men du har ju fått så många bra svar redan.

Lycka till!

Ett tillägg dock: Jag har sökt på nätet efter skillnaden mellan hobbyverksamhet och yrkesmässig verksamhet, och när det gäller hästar och den typ av verksamhet du vill erbjuda, så verkar det som det behövs tillstånd vare sig du gör detta som en hobby eller yrkesmässigt.

Är det inte enklast att fråga kommunen direkt om du behöver tillstånd? Du kan ju ställa en teoretisk fråga -"vad om jag gör så här" - utan att bli registrerad någonstans om det är det du är orolig för. Här blir det nog mest ( om än vissa kvalificerade ) gissningar...

Lycka till!

Japp du behöver tillstånd eftersom du kommer att bedriva en verksamhet som är öppen. Du ska begära tillstånd för ridskoleverksamhet hos kommunen/länstyrelsen. Sen rekommenderar jag att du fixar försäkringar och varför inte registrera en firma om du nu känner att du har en entreprenörsnerv i dig.
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 103
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
16 609
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka