Tillbyggnad

TeamLundVer

Trådstartare
Vi sökte och fick bygglov till vår hallbyggnad innan vi fick tillgång till vårt hus. Ritningar mm baserades alltså på de ritningar som redan fanns vilket nu när vi ska göra eländet har visat sig inte stämma för fem öre :( Så nu står vi här och nästa vecka måste jag lämna in en ansökan om ändring för att vi ska hinna få bygglovet i tid. Problemet är att jag inte får ihop det så jag hoppas det finns några kreativa Bukare där ute som är sugna på ett knivigt problem ;):D:p

11692641_10153551716833953_6991215346367987016_n.jpg

Såhär var det tänkt att vår tillbyggnad skulle se ut med golv och väggar. Trappan kommer alltså tas bort, tillbyggnaden hamnar i nivå med resten av huset och en ny trappa hamnar alltså utanför tillbyggnaden.

11062725_10153551719273953_7524211729565366303_n.jpg

Från en annan vinkel. Badrumsfönstret kommer muras igen.

Enligt bygglovet ska tillbyggnaden ha ett platt tak som slutar precis under det befintliga taket vilket inte hade varit något problem om inte takhöjden i stort och ffa takhöjden på den utstickande delen hade varit felaktig i ritningarna. Det befintliga taket är som lägst 2m ifrån där golvet kommer vara. Det nya taket kommer alltså ha sitt yttertak på 2m och sedan kommer reglar och isolering så en innerhöjd på 1,60-1,70cm.. Inte riktigt lämpligt kanske. :angel:

Ett högre platt tak tror jag kommer bli superfult för då kommer det verkligen se ut som en låda som någon har slängt på huset. Det jag behöver är alltså ett tak/ en takanslutning som vi kan göra högre än befintligt tak och som ändå kommer se bra ut. Men jag får inte till det hur mycket jag än försöker. :cry:

Huset kommer så småningom bli putsat och inte se ut som ett femtiotalshus så ni behöver inte fundera på om det passar i ålder osv. :heart
 
Anledningen till att vi valde platt tak från början var för att vi på andra sidan huset har en tillbyggnad där vi bara tänkte höja upp taket något för högre takhöjd inne. Men har någon en bättre idé (vilket jag ju hoppas) så byter vi glatt takstil även på den tillbyggnaden så att de matchar varandra :D

11745872_10153551756883953_7941313078695157278_n.jpg

(ursprungsplanen)
 
Kan ni inte bygga neråt då? Så blir det något/några trappsteg inne i hallen upp till nästa plan.
Då behöver ni ju inte mecka med taket,men får ändå rätt takhöjd.

Tillbyggnaden kommer iofs bli betydligt större än den hall vi har idag men inte tillräckligt stor för att inrymma en trappa också så det fungerar tyvärr inte :(
 
Tillbyggnaden kommer iofs bli betydligt större än den hall vi har idag men inte tillräckligt stor för att inrymma en trappa också så det fungerar tyvärr inte :(
Jag tror att det enklaste är att flytta trappan någon meter åt höger och inte bygga längre ut än nuvarande yttervägg om du förstår vad jag menar, hallen blir i vinkel och runt 2 kvm större eller nåt. Annars om ni vill ha en större tillbyggnad kanske ett sadeltak funkar men det blir mer arbete med att ansluta till resten av taket.

Alternativt göra som dobbis föreslog och ha olika nivåer, det blir ju bara två trappsteg upp till resten av huset så det tar inte jättemycket plats :)
 
Ja alltså, jag hade nog gjort en farstukvistinspirerad hall med "riktigt" tak (platta tak är inte optimalt här pga snömängderna vintertid om man inte gillar att klättra upp och skotta) :up:
Innebär iofs att man får flytta på dörren för att det ska bli och se rätt ut, men så hade jag gjort i af.
 
Ja alltså, jag hade nog gjort en farstukvistinspirerad hall med "riktigt" tak (platta tak är inte optimalt här pga snömängderna vintertid om man inte gillar att klättra upp och skotta) :up:
Innebär iofs att man får flytta på dörren för att det ska bli och se rätt ut, men så hade jag gjort i af.
Vill du utveckla? hängde inte med riktigt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 051
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp