Tillgången till möjligheten att använda gamla vägar

lizzie

Trådstartare
Är det någon här som har koll på vad som gäller när det kommer till att använda gamla traktorvägar.

I bygde där jag bor, finns det gamla vägar som, efter att landsväg byggts, används för cyklister, gångare och ryttare att få tillgång till trevliga "motionsrundor" eller för att ta sig vidare till ett annat samhälle utan att behöva färdas på vägar med trafik. Vägarna går under benämningen "gamla traktorvägar", men numera använder bönderna de vanliga vägarna för att komma fram med sina fordon.

Idag skulle jag rida en runda på en av dessa gamla traktorvägarna. Nu har jag inte ridit just denna runda på 3 år för min häst har inte varit igång. Döm av min förvåning när jag kom fram till en bäck där markägaren helt sonika grävt bort bron. Jag försökte rida runt, men det var totalt omgärdat av branta diken så jag fick vända och rida hemåt igen.

Enligt några kompisar så var det några år sedan som de dränerade om bäcken och det var då som de grävde bort bron. Jag har nyttjad denna vägsträcka i 45 år och det kändes väldigt konstigt att inte kunna ta mig fram. Inte ens till fot funkar det.

Enligt lantmäteriets kartor så ska det vara en framkomlig väg.

Är det någon som har koll på vad som egentligen gäller. Får en markägare bara ge fasen i att återställa efter att ha rivit en bro?

/Lizzie
 
Vanligtvis inte. Finns det en väg som är utritad så kan man hävda "gammal hävd" eller "urminnes hävd" men det är inte helt glasklart vad som gäller utan beror på det enskilda fallet. Jag har fått uppfattningen om att "gammal hävd" inte är alls lika starkt nu som det var förr. Går inte vägen till något eller om grannar störs av att vägen används så kan det bli så som i ditt fall och vägen behöver inte återställas.

Kanske kan du hitta någon information här https://www.lantmateriet.se/globala...och-fastighetsbildning/2006/110_2013_2692.pdf
 
Intressant fråga, hade det varit en gammal kyrkväg, gångstig så hade nog markägaren varit tvungen att återställa körbron.
Men om det är som du beskriver, att det är en gammal landsväg och det finns en nyare som har ungefär samma sträckning. Då återgår den gamla vägen till fastigheten och ägaren kan själv avgöra vad han vill göra med den.
 
Om bron är på privat mark som inte varit en väg i en allmänning, inga servitut finns eller en gammal hävd så har markägaren rätt att stänga "traktorvägen" tex genom att inte återställa bron.

Kanske var den i dåligt skick när det grävdes och markägaren inte vill lägga pengar på något som hen inte använder.
 
Enskilda vägar är antingen gemensamhetsanläggningar som samägs av flera markägare, eller om de endast berör en fastighet så ägs de ensam av den.
Den som äger en väg är väghållare och bestämmer vad den vill göra med sin väg, hur den underhålls och vilken fordonstrafik som tillåts köra där.

Genom allemansrätten så tillåts allmänheten att använda vägarna för att gå, cykla etc. Men det betyder bara att folk inte får utestängas. Inte att ägarens är ålagd något underhållsansvar eller skyldighet att se till att det finns vägar.
(Precis som man får tälta, men ingen behöver göra i ordning marken så den är praktisk eller bra att tälta på.)

Det man kan göra i TS situation är att fråga om man själv, ett gäng folk i byn eller någon förening får lov att lägga dit en spång eller bygga någon enklare brokonstruktion.
Tänk t.ex. på alla små platta träbroar över diken som skoterföreningarna brukar fixa.
(Eller om det är gamla samfälligheter med outredda ägarförhållanden göra det ändå så länge ingen kommer och protesterar)
 
Frågan är vad det var för en gammal bro. Du skriver att den är bortgrävd, var det en stenbro eller var fästena av sten/stensatta? Var den gammal? Finns det foto på den? Kan det vara någon slags fornlämning eller liknande? Och får man i så fall lov att gräva bort den eller är den skyddad?
 
Är det någon här som har koll på vad som gäller när det kommer till att använda gamla traktorvägar.

I bygde där jag bor, finns det gamla vägar som, efter att landsväg byggts, används för cyklister, gångare och ryttare att få tillgång till trevliga "motionsrundor" eller för att ta sig vidare till ett annat samhälle utan att behöva färdas på vägar med trafik. Vägarna går under benämningen "gamla traktorvägar", men numera använder bönderna de vanliga vägarna för att komma fram med sina fordon.

Idag skulle jag rida en runda på en av dessa gamla traktorvägarna. Nu har jag inte ridit just denna runda på 3 år för min häst har inte varit igång. Döm av min förvåning när jag kom fram till en bäck där markägaren helt sonika grävt bort bron. Jag försökte rida runt, men det var totalt omgärdat av branta diken så jag fick vända och rida hemåt igen.

Enligt några kompisar så var det några år sedan som de dränerade om bäcken och det var då som de grävde bort bron. Jag har nyttjad denna vägsträcka i 45 år och det kändes väldigt konstigt att inte kunna ta mig fram. Inte ens till fot funkar det.

Enligt lantmäteriets kartor så ska det vara en framkomlig väg.

Är det någon som har koll på vad som egentligen gäller. Får en markägare bara ge fasen i att återställa efter att ha rivit en bro?

/Lizzie
Ja det tror jag eftersom ingen använder vägen längre så finns det ingen anledning att lägga ner massa tid och pengar på att bygga en ny bro.
 
Tack för alla svar.

Det var en enklare variant av bro. En trumma med vägmaterial över. Förmodligen var den dålig och därför valde de att ta bort den då det säkert var billigare än att underhålla.

Det som är trist är att där jag bor så blir det färre och färre bra ridvägar. Nu har jag i princip endast en runda som jag kan rida om jag vill ha en runda på cirka 45 min ridning i tre gångarter. Sedan har jag en runda där tidtiden blir 1,5 timme om jag rider i alla tre gångarterna. Till största delen går rundorna på allmän väg med allt vad det innebär. Folk kör som idioter och den här hösten har varit hemsk då bönderna också kör som idioter. Det är INTE kul att möta stora traktorer med dubbelsläp som kör i ful sula.

Så jag är väl mest frustrerad över att de bra ridvägar som tidigare funnits försvinner... :crazy:

Vi har en banvall där det finns ridled på, men då får jag sitta och rida på den fram och tillbaka - blir så sabla trist i längde. Alternativet för mig är nu att traila in till min ridklubb till stan. Där finns det gott om anlagda ridleder i miljö så det inte krockar med biltrafik. Samtidigt så tycker jag det är helt sjukt - traila in till stan för att kunna rida på bra ridvägar :eek:

/Lizzie
 
Frågan är vad det var för en gammal bro. Du skriver att den är bortgrävd, var det en stenbro eller var fästena av sten/stensatta? Var den gammal? Finns det foto på den? Kan det vara någon slags fornlämning eller liknande? Och får man i så fall lov att gräva bort den eller är den skyddad?
Det var förmodligen ett gammalt cementrör eller uppbygd i sten för landsvägens skull. och iom landsvägens återinlivande i fastigheten så är det upp till arkägaren att antingen underhålla den eller gräva upp den när dikena underhölls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp