Tinker hästar?

B

**BORTTAGEN**

Jag funderar på att kanske köpa en ny häst, så. jag vill veta. Tinker hästarna. är dom ett bra val? jag vill ha en lugn. trygg och säker häst. Men ändå lite fart.. :p
 
tycker tinker låter som ett bra val om du vill ha den typen av häst. Dom är lugna trygga, men kan ändå va pigga. används mycket itll handikappridning.
 
Visst, du kan säkert få en lugn, trygg o säker häst i en tinker. Troligen lite fart också.
Men tinker är ingen ras jag skulle rekommendera till ngn som vill ha en ridhäst - det är en framavlad draghäst som är skapt till en dragare (därmed kan den bl.a. lätt bli framtung).
Har du haft häst förut vet du ju själv vilken nivå du vill lägga dig på. Med en tinker kan du inte tävla i nå svårare klasser i alla fall inte inom tex hoppning. Det är inte ens säkert att hästen fixar småhinder som kommer ivägen på en uteritt. Tinkern är ju inte heller den direkt dressyrvänligaste hästrasen (inget on om tinkrar i sig men de är inte avlade för att vara "bra" ridhästar).
Om det inte är så att du är speciellt intresserad av just tinkern och dess avel tycker lr körning tycker jag att du borde ta dig en rejäl funderare på om det inte finns mer lämpliga ridraser som skulle kunna passa dig.

Lycka till!
 
Jag har en helt annan uppfattning av Tinkerhästar än vad du har märker jag.
Det finns lättare typer av Tinker. Jag har en sån själv. Han är mycket bra att rida dressyr på. Hoppar även 1 meters hinder gladeligen. Att rida på barockt vis passar denna ras då den exteriörmässigt lämpar sig till detta. Titta bara på exempelvis Friesern som också är en ganska "tung" ras.

Lynnet är på det flesta underbart, undantag finns. Rekommenderar denna ras starkt.
 
DE tinkerhästar som jag har träffat, kört in, ridit in och bara hållt på med var väldigt trevliga i huvudet och lite fart på även..=) Låter perfekt..=)
 
Vilka fördommar mot Tinker...

Dom är jätte trevliga ridhästar!
 
Det är tråkigt när någon som uppenbarligen inte har en aning om rasens egenskaper svarar på frågor på detta sätt.
Vet man inte vad man talar om kan man strunta i att yttra sig.Tinkern är mycket allround häst som har många användningsområden.Ett mycket bra val tycker jag. :cool:
 
Japp, här har vi tydligen en som tror sig veta vad h*n talar om. Vill bara säga att jag så gott som dagligen handskas med två tinkrar :D
Jag gillar dem starkt men jag tror iaf aldrig att jag får se dem hoppa 1-metershinder...
Tinkrar är en trvlig ras och det är möjligt att jag "råkat ut för" den tyngre varianten, men jag anser ändock att det finns raser som är lämpligare för klassisk ridning.
Men en som "inte vad vad hon talar om" :mad: kanske bör knipa käft. :smirk:
 
Dessa 2 tinkrar är kanske inte representativa för alla individer av rasen, eller?

Det fina med Tinkrar, som jag ser det, är att det finns allt ifrån den mycket tunga körmodellen till den betydligt lättare modellen. En lite tyngre Tinker lämpar sig kanske inte för avancerad hoppning, men en lättare modell kan absolut vara bra. Det beror helt på vilken typ av individ man väljer. Dressyr är i alla fall många av dessa hästar väldigt lämpade för, vad jag vet, då de är lättlärda, villiga och har luftiga uttrycksfulla rörelser samt en naturlig samling av tyngden på ett korrekt sätt.

Självklart kandse Tinkern inte ska vara förstahandsvalet om man planerar att tävla Grand-Prix-nivå i dressyr och hoppning. Men det är ganska få raser som verkligen passar till det. Då blir man nog fast med ett halvblod (Oftast i alla fall)
/Anna
 
Tycker absolut du ska satsa på tinker. :D

Men tänk först ordentligt igenom vad du vill att hästen ska klara och hur du har tänkt använda hästen.
 
Säger som RussPuss.
Varför inte en nordsvensk?

De är lunga och trygga, men har gnista när man vill det.
 
Nej, det är möjligt att dessa två inte är representiva för rasen, men det är med tinkermått mätta fina hästar.
Angående temperamentet är iaf dessa två hästar varandras motsatserså det kan jag inte uttalamig om hur rastypiskt det är.
Huruvuda de har en naturlig korrekt samling är jag nog för okunnig för att kommenterna, men det beror nog till mycket stor del på ryttaren...

Jag är inte ute för att racka ner på tinkrarna men jag anser det vara bra att veta både negativa o positvia saker om hästen innan man köper en. Och det var ju det tråden handlade om, eller hur?
 
jag måste säga att tinkern går alldeles utmärkt att träna dressyr med.Har tidigare tränat och tävlat med ponny och ett flertal hbl.Men har sen nyåret skaffat mig en tinker, då man blivit lite trött på hbl skadeproblem.Visste inte ett dugg om tinker tidigare, men efter att ha provridit en så, blev jag helt såld.
Köpte en outbildad Häst, men mer lättlärd och positiv häst till att arbeta , har jag ialla fall aldrig sett.Och hon är inte det minsta framtung.Lugn & snäll att hantera och mkt pigg & framåt att rida.Precis som man vill ha dem (jag ialla fall).
Vårt mål är att ut och tävla dressyr , kankse inte svår, men jag tror att hon utan problem klarar av msv.
Så jag råder dig verkligen att skaffa en tinker.Du kommer inte att ångra dig! :rofl:
 
Jajamen, jag vet vad jag talar om!Jag har importerat,fött upp och handskats med Tinkrar under en lång tidsperiod.Har fortfarande avel i liten skala.
Du skriver att Tinkrar ej är en ras= FEL
------"------------- ej är avlade till ridhästar= FEL
-------"-------------- ej kan ridas i svåra klasser= Fel

Man väljer givetvis ej en Tinker om ens mål är att nå världscupen i hoppning,men det förstår nog alla som håller på med hästar.
De är ypperliga att rida svåra skolor på, de är liksom naturligt byggda för det,men samma sak där har du som mål att tävla GP så har du inte en chans,då inte ens den ultimata dressyrhästen PRE duger åt de konservativa domarna,så att se en skäck med en massa hovskägg på dressyrbanorna i svårare klasser lär vi ej uppleva.
Det finns bilder att ordna på Tinkrar i både piaff,passage,levader,piruetter samt byten i vartannat och varje,för den som är intr,så som sagt ta reda på fakta innan ni ger råd. :cool:
 
Har jag någonstans skrivit att tinkrar inte är en ras? Det var då mer än jag visste... Jag har lusläst mina inlägg och tycker mig inte finna någon faktabaserad grund i detta påhopp :(
Att tinkrar inte är framavlade "ridhästar" står jag ändå fast vid, åtminstone var det så "från början" (anv. av det resande folket som draghäst eller hur?).
"...inte gå svårare klasser i alla fall inte inom hoppning ..." Tyckte att jag skrev något i den stilen.
Ang. bilderna på tinkrar som utför "svårare" dressysrmoment så vore de intressanta att se, tala gärna om vad jag ska finna dem.

Och snälla - LÄS inlägget innan du feltolkar det :mad:
 
jag har en tinker av den kraftigar sorten, hon hoppar lätt över en meters hinder, hon är jätte duktig i dressyr, terräng, körning mm...
tinker är inte alls så klumpig som den ser ut, tvärtom den är jätte lätt i steget och väldigt smidig. rasen lämpar sig till nästan allt sorts av hästgren.
rasen är en väldigt lugn och trygg. Men den måste hanteras rätt. det är väldigt smarta hästar och andra hästa raser ser gärna upp till tinker, pga att dem är så trygg i sig.
tex kommer det en plastpåse flygandes tänker de för innan de agerar.
Med rätt ägare blir tinkern en drömhäst, som man kan lita på i alla lägen.

// lisa
 
Tack alla för alla synpunkter och så.. nu ska jag ta mejj en funderare på vad ja ska ha för häst! för tinker hästen låter underbar.. när ja skaffar häst va de inte de första jag tänkte på att bli os ryttare..., ;) Ta :bump:ck alla!
 
Hej!
Jag har träffat åtskilliga hästar av "Tinker" modell... Samtliga har haft en mycket god hopp kapacitet, även har de vart trevliga att rida på backen.

Kanske att de inte är en ras för GP, MEN hur många hästar är i de vanliga raserna är det då? Det är inte det stora flertalet.

Att sedan Tinker hästarna lämpar sig för körning också, det borde göra dom till den utlimata familjehästen. Man kan göra nästan allt med dom!

Så, jag håller inte med dig!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp