Tinkers Hill avlivades efter sprängning

Sv: Tinkers Hill avlivades efter sprängning

Trist att sådant sker, men kan de bevisa att det var sprängningen?
När jag jobba i Norge sprängde de hela dagarna under en period.
De var så nära som 30-40 meter från hästarna..
De la ut sprängmattor ( om det nu heter så) det pep på ett speciellt vis innan och sen "lyfte" marken.
Hästarna ( 36 st ) kunde reagera de första ggr men sen var det inte så farligt.
Jad däremot tyckte det var lte obehagligt, hela marken rörde sig hela vägen upp i ridhuset kände jag det ( 300 meter) och glasen i huset dallra i skåpet.
Jag blir väldigt förvånad om en häst som under en period ständigt blivit utsatt för sprängningar helt plöttsligt skulle ge sig av i sken.:confused:
 
Sv: Tinkers Hill avlivades efter sprängning

Sedan den tragiska olyckan kontaktas alltid familjen några dagar innan en sprängning.

Är det inte vanligt hyfs att kontakta näraboende och meddela när sprängningar kommer ske oavsett om en olycka har skett eller inte? När de sprängde i stenbrottet nära mig meddelade de alltid, per post, när de skulle spränga.
 
Sv: Tinkers Hill avlivades efter sprängning

Här hemma spränger dom oxå men dom kommer ALLTID å förvarnar innan.... Å jag har 2 isisar... I början tyckte dom d va lite obehagligt men nu står dom bara still när byggarna varnar med en signal innan d smäller... Tycker att det är väldigt tråkigt att sånt händer å att dom inte säger till innan... Dom borde veta bättre tycker man å ta hänsyn till andra runt om kring...
 
Sv: Tinkers Hill avlivades efter sprängning

hej!
jättetråkigt. även om hästen blivit van sprängningar så är det olika situationer hage/ritt:) kan finnas ytterligare faktorer. Min häst är van men reagerar naturligt på detta som att hoppa till eller blir skrämd. inviduellt. Jag bor bredvid ett grustag som spränger mellan varven och det rungar i huset även om det är en bit bort. Själva gruskanten går 25 meter från vår tomtgräns! Grävningen får man sätta stopp för om det kommer för nära. Här får vi brev på posten då de ska spränga. Men det blir en fin ridmiljö i grustaget. (då de ej jobbar och sunt förnuft)
men hur skall man kunna bevisa att ens häst kommit i sken pga detta? man har ju ingen kamera direkt utan det får ju gå på ryttarens ord. Sen anser man ju att försäkringsbolaget borde komma fram till nåt bra, då man ändå betalar en hög försäkring som oftast. lycka till och kram för er lille vän
 
Sv: Tinkers Hill avlivades efter sprängning

Förra stallet hästen bodde på hade ett nytt bostadsområde under uppförande som granne. Där sprängde de dagarna i ända, men det var sällan hästarna tog sprängningarna som en överraskning. Gissningsvis lärde de sig också att varningssignalerna var sammankopplade med ett skalv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med början i dag, onsdag, och final på söndag, håller Dansk Varmblod en stor utställning på Vilhelmsborg. Uppskattningsvis...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp