Tips för att få i barn penicillin

orkide

Trådstartare
Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi hade henne hemma och har kört egenvård med att tvätta och ha på en antibaktriellsalva (microcid) men det blev inte bättre. För tre veckor sen gick vi till VC men de sa att det kommer gå bort av sig själv, sluta med salvan för det kan reta slemhinnorna och tvätta bara med tvål och vatten. Nu har det spridit sig så hon är infekterad bakom örat men värst är tummen. Tillbaka till VC igår måndag, och var rätt bestämt att det här är inte schysst mot henne längre - nu ska hon ha antibiotika så det blir bra. Läkaren håller med om att det troligen är stafylokocker och skriver ut antibiotika.

Vi började med flytande Heracillin, det går inte alls. Testat allt. Jag har visat att det inte är farligt, gett ett gosedjur, kollat på när Bolibompa-Draken tar medicin, testat muta, testat hålla fast. Inget går. Hon spottar, kräks, fräser helt galet. Fick en annan sort utskriven, Dalacin, samma sak där. Tänker att det kanske inte går med flytande, vi får ta tabletter. Efter extremt mkt strul med VC så får vi Heracillin i tablettform utskrivet. Men det hjälper inte. Testat gömma i glass, testat låtsas att det är godis, testat gömma i sylt, visat att man bara sväljer osv osv.

Det har alltså gått 1,5 dygn och vi har inte fått i henne en enda ml antibiotika, hon får inte gå till förskolan förrän hon ätit 3 dagar antibiotika och tummen ser bättre ut (inga konstigheter men det gör ju en ännu mer angelägen om att få i henne medicin).

Så kära Buke! Vad gör jag? Jag är så frustrerad att jag gråter just nu, blir arg på henne att hon är envis som en get och arg på mig för att jag varit arg på henne. Men jag tappar det. Och med tanke på hur länge hon varit sjuk hittills med näsan (det är alltså troligen svinkoppor) så ser det ju mörkt ut att hon skulle tillfriskna själv utan antibiotika. Till slut gör hon väl det men så länge vill jag inte att hon mår dåligt OCH så länge har inte vi råd att vabba,

Skickar med en bild på tummen!
Desperat i behov av era bästa tips!

IMG_6938.png
 
Vi har haft samma problem med pencillinkurer och har ingen bra lösning. Men efter en snabb googling verkar det gå att krossa heracillin, det smakar nog värre då men kanske om man blandar i något riktigt gott? Vet annars att många har fått det att funka med flytande pencillin blandat i oboy eller chokladsås, barnet vi trälade med avskyr dock just chokladsmak så vi gick bet där med.
Hoppas det löser sig för er!
 
Usch så jobbigt. Har ännu inte hamnat i din situation (har bara en bebis) men sett att det finns napp man kan ge medecin genom, om hon har napp annars kanske det kan funka?
 
Det som funkade när vår son var tre och behövde antibiotika var Amimox och blanda den med halvsmält colaisglass. Amimox smakar inte lika hemskt som Heracillin och Kåvepenin men det kanske blir svårt för er att byta antibiotika igen...
 
Vår fyraåring har nyligen avslutat en antibiotikakur, för oss hjälpte det att prata om det på ett ärligt sätt. Ja, det är superäckligt, men viktigt och det måste ner. Han fick ta sprutan själv, en droppe i taget typ och avslutade alltid med det godaste han visste. Han fick önska godisbit inför varje spruta.
Lycka till ♥️
 
Ett av våra barn var så där. Herregud. Hen skrek och grät hysteriskt, hulkade och kräktes.
Det som fungerade bäst (läs minst dåligt) var att blanda ut den flytande antibiotikan med ett helt glas starkt blandad saft. Vi fick testa olika sorters saft och hittade ett par som dolde smaken bäst och som barnet godtog.
Hen satt med första dosen till lunch och andra dosen till kvällen och sippade lite i taget med sugrör, så tre doser var omöjligt att få i. Jag vet att det är viktigt att ta hela kuren, men det var inte görligt i det här fallet och fick helt enkelt duga. Efter si och så många klunkar blev det isglass som belöning. Det triggade kräkreflexen minst (o, happy days...).
(Edit pga oredigerat).
 
Usch så jobbigt. Har ännu inte hamnat i din situation (har bara en bebis) men sett att det finns napp man kan ge medecin genom, om hon har napp annars kanske det kan funka?
Ska kolla på det, gissningsvis kommer det inte hjälpa för kräks även med sin vanliga napp i munnen efter att ha tagit antibiotika.

Om hon klarar att svälja tabletter kan man lägga dem i en kokt makaron, eller köpa nåt slags överdrag på apoteket som ska göra att det glider ner lättare.
Där sa du något! Ska testa det! Makaroner är populärt här hemma och jag tror inte hon brukar tugga dom direkt utan mer bara svälja..
 
Kåvepenin 3×5 dagar med en då drygt 3 år gammal brud. Ja hur gjorde vi... det var saft medan hon drog i sig medicinen, alltid godis efteråt och när hela kuren var klar fick hon köpa en leksak.

Hon var ju inte dum så hon lärde sig efter ett tag att "spotta ut" medicinen i saftglaset istället för att dricka😅 men hon fick i sig tillräckligt i alla fall för att bli frisk.
 
Som tidigare extremt svårt barn, kan jag säga att sämsta är blanda krossade tabletter med något sött. Så känns den bittra smaken bara ännu mer. Bäst fungerade choklad så kan tänka mig nutella också skulle kunna funka.
 
Som tidigare extremt svårt barn, kan jag säga att sämsta är blanda krossade tabletter med något sött. Så känns den bittra smaken bara ännu mer. Bäst fungerade choklad så kan tänka mig nutella också skulle kunna funka.
Alltså krossade penicillintabletter -kan vara den vidrigaste smak som någonsin dejtat en smaklök...
 
Vi fick tips om oboy av läkaren och det funkade. Dock först efter att vi ”tjatat” till oss den lite mindre äckliga varianten efter att vår 4 åring kräktes upp all medicins precis efter vi lyckades få ner den :idea:
 
Läsk har funkat bäst för oss att dölja smaken. Särskilt när de är små och inte vana vid kolsyra och tycker läsk är spännande.
 
Jag brukade ge en liten bit vanlig choklad, både innan och efter. Ger man innan också lägger sig chokladen lite som en "hinna" i munnen och döljer smaken av penicillinet bättre. Just choklad verkar dölja smaken bra pga konsistens.
Chokladbiten efter gjorde att smaken försvann snabbt, och han hann inte med att kräkas. 🤗
 
Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi hade henne hemma och har kört egenvård med att tvätta och ha på en antibaktriellsalva (microcid) men det blev inte bättre. För tre veckor sen gick vi till VC men de sa att det kommer gå bort av sig själv, sluta med salvan för det kan reta slemhinnorna och tvätta bara med tvål och vatten. Nu har det spridit sig så hon är infekterad bakom örat men värst är tummen. Tillbaka till VC igår måndag, och var rätt bestämt att det här är inte schysst mot henne längre - nu ska hon ha antibiotika så det blir bra. Läkaren håller med om att det troligen är stafylokocker och skriver ut antibiotika.

Vi började med flytande Heracillin, det går inte alls. Testat allt. Jag har visat att det inte är farligt, gett ett gosedjur, kollat på när Bolibompa-Draken tar medicin, testat muta, testat hålla fast. Inget går. Hon spottar, kräks, fräser helt galet. Fick en annan sort utskriven, Dalacin, samma sak där. Tänker att det kanske inte går med flytande, vi får ta tabletter. Efter extremt mkt strul med VC så får vi Heracillin i tablettform utskrivet. Men det hjälper inte. Testat gömma i glass, testat låtsas att det är godis, testat gömma i sylt, visat att man bara sväljer osv osv.

Det har alltså gått 1,5 dygn och vi har inte fått i henne en enda ml antibiotika, hon får inte gå till förskolan förrän hon ätit 3 dagar antibiotika och tummen ser bättre ut (inga konstigheter men det gör ju en ännu mer angelägen om att få i henne medicin).

Så kära Buke! Vad gör jag? Jag är så frustrerad att jag gråter just nu, blir arg på henne att hon är envis som en get och arg på mig för att jag varit arg på henne. Men jag tappar det. Och med tanke på hur länge hon varit sjuk hittills med näsan (det är alltså troligen svinkoppor) så ser det ju mörkt ut att hon skulle tillfriskna själv utan antibiotika. Till slut gör hon väl det men så länge vill jag inte att hon mår dåligt OCH så länge har inte vi råd att vabba,

Skickar med en bild på tummen!
Desperat i behov av era bästa tips!

Vi tjatar alltid till oss Amimox. Det smakar så ok att till och med stora barnet med ARFID kan ta det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp