Tips för uteritter med lindor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 921
C

CeciliaW

Antar att det är fler än jag som lindar min häst och dessutom rider mycket ute i skog och mark. Jag har själv varit lite nojig med att ha lindor vid uteritter eftersom jag varit rädd att de ska gå upp, men nu har jag kommit på en bra lösning! :idea:

Jag har helt enkelt tagit smala läderremmar, ungefär som den lösa nedre nosremmen på en aachengrimma, och satt runt benet precis där änden på lindorna är. Naturligtvis har jag fått göra nya hål så remmen sitter tight men ändå inte för hårt, och kortat av läderremmen så det inte blir någon onödig lång flärp. På så sätt så hålls änden på lindan kvar även om kardborren inte är så bra, och jag behöver inte oroa mig lika mycket för lindor som kan fladdra upp! :)

(kan fota hur det ser ut vid tillfälle)

Sv: Tips för uteritter med lindor

Annars finns ju sådana att köpa färdiga,vet du.
Kostar 11 kronor för 2 st.;)

Remont skrev:
Annars finns ju sådana att köpa färdiga,vet du.
Kostar 11 kronor för 2 st.;)
Jaså? Haha, där ser man hur mycket man vet... :angel: Jag var väl ändå rätt klok då som lyckades "komma på" det själv :D

Hööks har mycket fiffiga små remmar i textil att ha runt lindorna, kostar 11 kr paret, oumbärliga! Eller så drar man tape (mantape till exempel) 1½ varv ovanpå kardborren.

Jag tejpar när jag ska ut i naturen. Helt omöjligt att få upp om man faktiskt inte vill få upp det. har aldrig varit med om att lindorna har gått upp.

Ja tejp är bra.
Brukar tejpa i terrängen och det har aldrig lossnat ens om man vadat i vatten.
Eltejp är mitt tips.

Jag har aldrig haft en linda som gått upp oavsett om jag ridit i skog med massa sly eller i djupsnö... :confused: det är ju omlott-knäppning på kardborren på en del, och de andra är ju så rejäla att de inte går upp.. Till och med mina gamla med snören gick heller aldrig upp.

silvertejp är en mycket bra uppfinning säger jag bara.
nu rider jag inte ut så mycket i skogen med lindor men det händer ju.

Samma här, har aldrig upplevt att en linda gått upp! Om kardborren är dålig så kasseras dom... Lindar man bara noggrant så går dom inte upp.

Köpte såna där från hööks att sätta på i hagen, för då finns det ju viss risk att dom plockar av lindorna själv, men dom var ju så korta! Räckte inte runt benet! :crazy: Så jag tejpade istället. Gick åt några rullar med silvertejp.. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka