Tips ledarskapsövning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare zetor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 525
Sv: Tips ledarskapsövning

Ett jättebra klipp tycker jag! :bow:

Visst, jag håller mig ifrån att bita hundarna när vi leker. Men mest för att jag inte vill ha hår i munnen och få tänderna utslagna.

Få människor leker med sina hundar idag tyvärr. Oftast leker människor med en leksak som hunden sedan drar i.

Jag älskar att leka med mina hundar, helt utan leksaker, godisar eller annat. Det kanske kan se rått ut när vi leker. Som med den lilla tiken, som älskar när jag lyfter henne i nacken/sidskinnet och "busskäller" på henne. "Ooooh vad håååller du på med, ojojoj, sååådäääär gör man väl ändå inte bahaha!!"

Eller när hon får bita mig, jaga mig osv. Det är skönt att kunna belöna med sig själv!

Haha.. Min kille älskar att bli nerlagd på rygg samtidigt som jag drar i halsskinnet eller tar "strypgrepp" på honom. Leken går ut på att jag ska försöka få honom på rygg, och han ska få tag om handleden på mig med tänderna. Jag får bara använda en hand annars är det fusk:p

Ser ut som en misslyckad nerläggning ungefär:o:D

Superbra klipp! :)

Jag tycker ofta, ofta att folk leker för lite med sina hundar. Jag har till och med sett många hundar som blir nervösa och tänker "Vafan?" när husse/matte är fysisk och ska brottas med hunden. Mycket tråkigt att se.

Jag leker dagligen med mina hundar, särskilt brukar vi brottas i sängen :love:

Härlig film!

Jag tycker det är en sån självklarhet att man ska ruffla och brottas och stoja med sin hund, helt utan leksaker! Framför allt för att det är så rackarns kul! :love: Många människor är rädda för att ta i sina hundar annat än som kel och smek, och det tycker jag är synd, framför allt för hundarna som aldrig får busa ordentligt med sina ägare. Det är också praktiskt att kunna belöna med sig själv om man har glömt bollen hemma. Sig själv har man ju (förhoppningsvis) alltid med sig. ;)

Härligt!
Senast idag kom stäppvargen farandes efter en inkallning och på signal från mig sög han tag i min ärm och vi brottades och lekte som galningar på öppen gata. Rullade runt i snön och vrålade på varandra :love:.

Vad roligt att se för en som jag som inte vet om jag gör rätt men kör på känsla! Min vovve gör som hans i sista klippet. Vill genast kampa med min tröjärm. Han gör det inte hårt men jag låter honom inte mer än ta tag i mig sedan totalignorerar jag sådana tuffare tag och slutar leken. Detta pga att han annars gör detsamma på mina barn 4 och 7 år. Vi har lärt honom inte hoppa och välta barnen när vi leker jage så med småbarn inom familjen får man kanske anpassa leken med hunden lite. Men visst uppskattas det! Vad bra med en länk, ska genast visa husse den som behöver slappna av och stärka sin relation till hunden!

Vilken härlig film!:love: Det finns ju inget mysigare än att verkligen busa med sin hund!!

Vår lillskit älskar att jaga och att bli jagad. I vår gamla lägenhet var detta storfavoriten att göra ( http://www.youtube.com/watch?v=YtgoKPtBMTc )

Gammelgubben gillar att brottas, när man pucklar på varandra och har sig!:D

Haha, min lille älskar när jag tar stryptag på honom :D Då bits han och skrattar.

Den store gillar ocksåa att brottas, men är inte lika vildsint längre, så lekbitandet har han slutat med.

Så leker vi också :D
Det är hur kul som helst och unge herr Weim är snabb som en vessla när han hoppar och far runt. Brukar nyttja det när han börjar bli trött på träningarna och tappar intresset lite (har lite svårt att se när det är dags för paus ibland) och då kör vi ett snabbt busrace och så vilar vi lite efter det. mycket uppskattat när matte förvandlas till en pajas som man kan gnaga lite i :rofl:

Så underbart!!! Heder åt Fredrik för den filmen, den är rätt unik, om inte helt unik tror jag!
Men - help me! - min hund är svår att leka med... Han tar i för mycket, han skulle ta ner mig totalt och bita rätt hårt och jag skulle måsta säga ifrån, och så var leken slut på ett negativt sätt. Han är likadan med andra hundar, han kan inte leka med måtta, han vräker omkull dem, lägger sig på dem och tuggar på dem tills de blir förb...ade och biter tillbaka och sen vill dom inte leka med HONOM mer. Han är av den typen som leker brottningslekar, men på ett för hårt sätt. Vi känner en hund som flyr kilometer när hon får syn på honom (allvar! Kilometer!).
Men jag vill också leka med mina hund, utan leksaker, men vet inte hur jag ska få honom att ta det försiktigt, dvs inte bita så HÅRT! Han tänder till på en nano-sekund och sen är det järnet - han är 73 cm hög och väger 45 kilo och vet hur man knockar andra varelser med bara kroppen....!
Jag får väl ge mig ut i snön och offra mig lite...

Jag har faktiskt sagt ifrån de gånger min galning leker för hårt. Han får jättegärna bita lite i jackan men när han går på blottade handleder gör det förbaskat ont. Jag har varnat med rösten, blivit lite strängare och sagt "lek fint" och så har jag dämpat leken något för att han ska få chans att gå ner några varv, även om jag har fortsatt leka.

De gånger jag inte har nått fram så har jag gett igen på hundvis med riktigt rejäla tacklingar, på samma sätt som en hund som säger ifrån gör. Det har dämpat det med men sedan har vi kört på igen och visat att "no hard feelings".

Verkligen underbar video och vilken glädje husse och hund emellan, precis som det ska vara och se ut:laugh:

Skulle det fungera att leka kortare stunder bara så att du får igång honom och sen lugnar ner honom?

Kl
Är något fel på ljudet på min dator så jag hörde inte vad han sa:mad:, gav han några bra tips?

Skulle det fungera att leka kortare stunder bara så att du får igång honom och sen lugnar ner honom?

Kl
Är något fel på ljudet på min dator så jag hörde inte vad han sa:mad:, gav han några bra tips?

Det blir isåfall en lek på cirka en halv sekund! Har går igång som en kobra hugger! SCHMACK! Stenkul ... tycker han! (Han är SNÄLL men hajjar inte att det gör ont...)

Jag har faktiskt sagt ifrån de gånger min galning leker för hårt. Han får jättegärna bita lite i jackan men när han går på blottade handleder gör det förbaskat ont. Jag har varnat med rösten, blivit lite strängare och sagt "lek fint" och så har jag dämpat leken något för att han ska få chans att gå ner några varv, även om jag har fortsatt leka.

De gånger jag inte har nått fram så har jag gett igen på hundvis med riktigt rejäla tacklingar, på samma sätt som en hund som säger ifrån gör. Det har dämpat det med men sedan har vi kört på igen och visat att "no hard feelings".

Ska testa! Återkommer (om man kan skriva med brutna armar...) :eek::grin:

Jag har lekt med alla mina hundar, och alla har lärt sig var gränsen går på vad som gör ont på mig.
Jag använder mig av: - Aj, och avslutar sen leken. (beordrar sitt, fot eller dylikt)
Efter ett tag så går det in att "Aj" inte är acceptabelt i leken.
Sen behöver inte all lek vara med kroppskontakt heller, jagandet som Fredrik visar är mycket effektivt med. Däremot undviker jag att hamna i underposition med en hund som tar i för mycket.

Lena prova att leka med din hund när den är väl rastad, så inte er lek blir rastandet i sig. Det låter som om din hund inte har bra vett o etikett som kan bero på understimulering.
Lycka till! :)

Det blir isåfall en lek på cirka en halv sekund! Har går igång som en kobra hugger! SCHMACK! Stenkul ... tycker han! (Han är SNÄLL men hajjar inte att det gör ont...)

På vår klubb så har vi (instruktörer och lärlingar) precis gått på tvådagarsseminarium för att lära oss att just leka med våra hundar (men också hur vi ska uppmuntra andra att göra det och hur olika hundar ska styras i leken).

Så om du fortfarande funderar på att söka dig hit så kan du säkert får hjälp av oss :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 568
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
974
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 478
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka