Tips o råd ang. foder

Grannox

Trådstartare
Hej hopp!
Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll.

Hon har tidigare fått 10-12kg silage
Men sitter nu i ett program och småpillar med vad som skulle passa.
När jag skrivit in alla värden

kopierar in schemat:


0.9





Balans mellan behov och tilldelat foder



Ämne

Behov

Tilldelat

Balans %

Kommentar



Grovfoder-TS

4.5

11.8

162.9

Du har en rimlig grovfodergiva.



MJ

77.4

111.8

44.4

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.



Pr

464.4

494.1

6.4

OK



Ca

54.0

200.1

270.5

OK



P

38.7

65.6

69.5

Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.



Ca/P

1.4

3.0

118.5

OK



Mg

20.3

57.3

183.1

Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.



Se

0.9

0.4

-55.6

Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Hon är i bra hull. Men har svårt att få henne att bygga muskler,
har någon ngt förslag på ett bra protein foder som typ bara är protein o ingen energi?
Samt gärna hög selenmängd i ( eller om man får köpa det separat?)

Tips o råd samt gärna vilket foder, märke osv:)

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Tips o råd ang. foder

Det är inte lätt att läsa din tabell ;)

Behöver du bara selen så finns det att köpa där det oxå är tillsatt E-vitamin.
Blir inte klok på hur mycket grovfoder hon får och vilket TS-behov hon har men jag hade i möjligaste mån använt lusernpellets. Finns utan melasstillsats. Lusern innehåller även ganska mycket kalcium så då hyfsar du till den kvoten oxå.
 
Sv: Tips o råd ang. foder

Jag tog mig friheten att rätta till tabellen lite. (orkade inte ta med Mg och Se)

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne - Behov - Tilldelat - Balans % - Kommentar

Grovfoder-TS - 4.5 - 11.8 - 162.9 - Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ - 77.4 - 111.8 - 44.4 - Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Protein - 464.4 - 494.1 - 6.4 - OK

Ca - 54.0 - 200.1 - 270.5 - OK

P - 38.7 - 65.6 - 69.5 - Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.

Ca/P - 1.4 - 3.0 - 118.5 - OK

Det skulle dock vara intressantare att se värdena på ditt foder och vad det är för häst du har. Med enbart "slutresultat" i ett program är lite svårt att tipsa om vad som kan göras annorlunda... (jag vet inte vad de menar med balans?)

Har du enbart lagt in hö här? I såna fall har du ju ganska dålig kvot på höt och behöver kanske ge t.ex. lusern som en del av grovfodergivan som MonteRose säger...

edit: Äsch det gick inte att posta med många mellanslag...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 580
Senast: mumrikan
·
Foder & Strö Jag har fått analys och den ser ut såhär: 85 protein 9 MJ kalcium 2,8 fosfor 2,6 kalium 24,5 mg 1,2 per kg foder. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 918
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp