Tips och trix för finsmakare

Amelia

Trådstartare
Ja som trådens rubrik lyder...

Hur lurar vi i våra kräsna hästar allt det där som inte är så gott??

Utifrån min analys och foderstat behöver hästen extra fosfortillskott i form av både kraffts minervit och fosforbalans.

Naturligtvis ratar han båda tillskotten. Fosforbalansen lyckas jag peta i honom med hjälp av rivna morötter och äpplen men fortfarande finns det inget i världen som kan trolla bort smaken av de förfärliga mineralpelletserna.

Nu tänker ni kanske "ja men varför inte byta mineralfoder istället för att truga?" Svaret är att det inte mig veterligen som innehåller lika hög fosformängd som minerviten.

Inte ens med sirap ihopkletat äter han det och hittills har jag jag säkert slängt bort en hel del. Betfor äter han inte. Och ihopblandat med frukt går det inte heller hem..

Input tack!
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Prova med vetekli. Dels innehåller det ganska mycket fosfor och sen så kan det vara väldigt smakligt.
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Vart köper man en mindre mängd vetekli? Ska jag mala ihop pelletsen m detta då? Han sorterar ju ut annars..ska den blötas på nåt vis?
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Du kan köpa en liten förpackning i mataffären. Borde finnas på hyllan vid mjölet.
Det dammar en del så det är en fördel om man blöter det en aning. Behöver inte bli som gröt men lite fuktigt.
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Jag hade också testat att blanda ut det med vetekli och en liten mängd vatten. Min häst är kräsen men med vetekli i "gröten" går allt ner!
(Som jag förstår det är fosforet i vetekli dock inte särskilt "tillgängligt" för hästen, så att byta ut det du ger för fosforn hade jag inte gjort, men att komplettera för att öht få i hästen maten borde ju gå utmärkt.)
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Jag hade också testat att blanda ut det med vetekli och en liten mängd vatten. Min häst är kräsen men med vetekli i "gröten" går allt ner!
(Som jag förstår det är fosforet i vetekli dock inte särskilt "tillgängligt" för hästen, så att byta ut det du ger för fosforn hade jag inte gjort, men att komplettera för att öht få i hästen maten borde ju gå utmärkt.)

Aha, det var nytt för mig. Attans! Har du nån aning om hur mycket man kan tillgodoräkna?
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Nä tyvärr, och jag reserverar mig lite för sanningshalten :o
Grejen är att jag har läst det i lite olika trådar här på buke (otroligt specifik källa, sorry) och sprang även på samma påstående i en text som en agronom skrivit om olika hästfoder.

Visst tillgodogör de sig en del av fosforn, men som jag förstår det inte alls så mycket som det enligt näringsinnehållet faktiskt innehåller... Jag har slutat ge vetekli som främsta fosfortillskottskälla och ger det mest för smaken, och kompletterar med annat mineralfoder och fosforbalans till min istället

Om jag hittar bättre källa lovar jag att posta det, men har lite bråttom just nu.
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Jag hittade det här gamla inlägget av spaderÄss

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14838483&postcount=8

"Det mesta av fosforet i vetekli är bundet till fytat. Hästar liksom människor saknar enzymer som kan bryta ner fytat. Fytatet kan dock brytas ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm och frigöra fosfor som kan tas upp där.

Problemet med fytat är att det kan binda andra mineraler, främst kalcium. Har man en hög Ca:P-kvot så är faktiskt vetekli ett utmärkt tillskott dels därför att det tillför fosfor, dels för att fytat kan binda en del kalcium. I en studie band fytatet ca. 15% kalcium."
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Ah!
Så då kanske man kan säga att vetekli kan vara bra för en hög Ca/P-kvot, men kanske inte tillför just så mycket P som man faktiskt tror? (eller?)

Det jobbiga med det är att det är svårt att räkna på. :p (Jag har t.ex. problem främst med att nå upp till behovet av P, snarare än att fixa till kvoten, därför kände jag att det var bättre att byta till en annan fosforkälla)

Förlåt förresten TS för att vi hamnar lite OT :)
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Ah!
Så då kanske man kan säga att vetekli kan vara bra för en hög Ca/P-kvot, men kanske inte tillför just så mycket P som man faktiskt tror? (eller?)

Det jobbiga med det är att det är svårt att räkna på. :p (Jag har t.ex. problem främst med att nå upp till behovet av P, snarare än att fixa till kvoten, därför kände jag att det var bättre att byta till en annan fosforkälla)

Förlåt förresten TS för att vi hamnar lite OT :)


Ingen fara! Bara intressant!
Vad som bör hållas i minnet är dock att våra hörvärden är medelvärden och knappast ett representativt urval om man inte har odlat själv och med säkerhet vet vilka vallar som balarna kommer ifrån. jag menar 300g är ju inte direkt 10% av den totala populationen (alla balar) och fler än jag har säkert upptäckt att hölasset verkade innehålla instuckna balar från olika skördar..
Utöver detta gjorde jag en stor miss... Nämligen att en stor del av analysmaterialet ca 100g utgjordes av sk svinn.. Ja jag vet- oerhört trögt av mig såhär i efterhand men just då tänkte jag inte att mineralerna skulle ge mig ett dådsnt huvudbry- det var mest mj och smrp jag var intresserad av. så i min dumhet trodde jag att jag hade överlistat urvalsproblemet.. Men jag får helt enkelt ta o lära mig av min dumhet och till nästa gång.
Åter till ämnet: hann inte med vetekliet idag- insåg att jag var tvungen att räkna om också- utifrån detta då. ( fast visst- att testa om det faller hästen på läppen kunde jag gjort ändå, om inte borde det gå att baka med ;) drygt att behövs mortla mineralerna dock..

Plan B någon??
 
Senast ändrad:
Sv: Tips och trix för finsmakare

måste du verkligen mortla mineralerna om du blöter upp det? Då borde det gå att gömma/lösa upp dom i gröten som blir, bara.

Du kan ju alltid testa med att ge vetekligröt enbart först, och om hästen gillar det kan du smyga ner mineralpelletsen i.
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Gröt??:eek:
Hoppas du menar blötad vetekli för att koka gröt vete tusan alltså- nån måtta får det vara!:devil: och nu syftar jag på hästskrället..
Har upptäckt att dessa mineralpelletsarna inte sväller o löses upp så bra eller snabbt. Därav morteln.
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Haha, nä nån måtta får det väl vara som sagt :rofl:
Jag menar bara att det blir ganska grötig konsistens när man blöter vetekli, tycker jag iallafall :) Så då kan man kanske kamouflera mineralerna lite, tänkte jag?
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

Ja som trådens rubrik lyder...

Hur lurar vi i våra kräsna hästar allt det där som inte är så gott??

Utifrån min analys och foderstat behöver hästen extra fosfortillskott i form av både kraffts minervit och fosforbalans.

Naturligtvis ratar han båda tillskotten. Fosforbalansen lyckas jag peta i honom med hjälp av rivna morötter och äpplen men fortfarande finns det inget i världen som kan trolla bort smaken av de förfärliga mineralpelletserna.

Nu tänker ni kanske "ja men varför inte byta mineralfoder istället för att truga?" Svaret är att det inte mig veterligen som innehåller lika hög fosformängd som minerviten.

Inte ens med sirap ihopkletat äter han det och hittills har jag jag säkert slängt bort en hel del. Betfor äter han inte. Och ihopblandat med frukt går det inte heller hem..

Input tack!


Kan du inte testa att ge granngårdens egna mineraler? Min pålla som inte äter kraffs mineraler alls (alltså inte alls, inte alls) äter dom utan problem!!Om det du vill ha mer vitaminer till finns ju trikems multivitamin (flytande) som du kan ge också :)
 
Sv: Tips och trix för finsmakare

kopiert från ggårdens hemsida:
Analytiska beståndsdelar/kg: kalcium 13,5%, fosfor 3%, magnesium 6%, natrium 4,8%, råaska 51%. Kalcium/Fosforkvot: 4,5.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp