Tips om dräktigt sto??

T

tokig

Har köpt ett dräktigt sto för 1 1/2 månad sen. Hon ska ha i slutet på april. Undrar om någon har några vetiga tips på vad man ska tänka på? :confused: Är inte så att hon är min först häst men den första som jag ägt som är dräktig.Har hållt på i 25 år.Hon har gjort 90 dagars kollen och allt helt ok... :)Alla tips är välkommna. :banana:
 
Köp/låna boken "Att bli med föl". Den är lysande.
Får oxå mitt första i april och tittar i boken nästan dagligen.
Lycka till!
 
Ja det finns ju massa att tänka på men av de viktigaste sakerna (tycker jag) är att hålla i gång stoet så hon är i bra form när hon ska föla. Fölningen går så mycket lättare då om hon inte bara är fet och har dålig kondis. Menar så klart inte att man ska flänga runt på henne men man känner ju när man måste ta det lugnare. Sen vara noga med vaccinationer och avmaskningar. Vaccinera henne med stelkramp en månad innan beräknad fölning så ger det fölet ett gott skydd. Om man vill vaccinera mot virusabort så gör man det i 5:e, 7:e och 9:e dräktighetsmånaden.

I 9:e månaden (ungefär) är det bra att öka på fodret för det är då hon behöver mer... Finns massa är det nåt speciellt du vill veta?

Det bästa är ju att ta kontakt med någon som har erfarenhet och vara med på en fölning, då lär man sig massor, annars läs "Att bli med föl" eller liknande. Hoppas det går bra! :bump:
 
tack för era tips ska genast köpa boken... :) Det är så att damen inte vill bli riden när hon är dräktig hon har varit så i dom andra 5 dräktigheterna oxå. Så jag är ute o går väldigt mycke med henne.Det med virusarbort vaccinet visste jag inte :o ska ta kontakt med min vetrinär i morgon ang det se vad hon säger.Tack än en gång :bow: :bow:
 
Min sak osså ha sitt första nästa år, i slutet av maj. :) Jag kollar osså väldigt ofta i den boken, den är suverän. :)
 
Många gånger kan stoet behöva mer mat redan efter 6 mån dräktighet. Tillväxten mellan 6 o 8 mån är rejäl! Från ca 5.5 kg till ca 19! Det är svårare att fodra upp ett dräktigt sto som redan tappat, när man väl ser det är det så kort tid kvar... Avelsston ska hellre vara i liite överhull!! Vilket är stor skillnad från att vara fet.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 122
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 137
Senast: athena
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp