Tips om passande sadlar-häst med kort rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare qwerty2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 283
Q

qwerty2

Hej!
Jag har en liten storhäst med kort rygg, som jag har haft svårt att hitta tillräckligt korta sadlar, som passar bra. Själv behöver jag ha 17-17.5" Jag skulle vara jätteglad om någon har tips på modeller som ni tror skulle kunna passa. Både dressyr och hoppsadlar.
:bow:
(det verkar inte som att det går att infoga bilder, någon som har tips var man skulle kunna lägga upp en bild?)

Sv: Tips om passande sadlar-häst med kort rygg

Griffin Island från Hööks är riktigt kort och dessutom vid (XW). Den kortaste sadel jag hittat! Skön att rida i också!

Så den modellen är kortare än de "vanliga" griffinsadlarna? Jag har provat en Griffin allround, och den var för lång...

Jag har provat Griffin COB och den var jättelång för min häst som har en rygg på 45 cm. (haflinger på 155)
De sadlar som är kortast (de är dessutom raka i bommen) är Globus, Albion, Clincher (finns på Ingdams), Arabian (www.landrsaddles.com). Alla dessa är antingen 45 cm eller under 45 cm långa i 18". (en vanlig 18" brukar vara runt 50-53 cm lång)

Tror du att en sadel av rakare modell skulle ligga bra på min pålle(jag har försökt infoga pållens rygg som marginalbild, hoppas det fungerar...)? Jag är inte så säker...

Jag har en "Loftur" från Stall Akur till min kallblodstravare som är 148 cm i mkh och har väldigt kort rygg.
Sadeln har en anläggningsyta på ca 44-45 cm i strl 17".
Loftur_17,5'_comp_550.jpg

Ps. sadeln har ytbytbara koppjärn och är stoppad med ull. Finns även med luft ifall man vill ha det..

Är det inte så att man har en nyckel som man vrider om för att bredda bomvidden?
Tycker du att den är mindre i sitsen n andra 17" sadlar är?

Diabolical_Kitten skrev:
Är det inte så att man har en nyckel som man vrider om för att bredda bomvidden?
Tycker du att den är mindre i sitsen n andra 17" sadlar är?

Nej, det är inte den men Stall Akur har en modell som heter Taktur som man har en sådan nyckel.
Loftur byter men ut koppjärnet på.
Jag har aldrig haft en 17" sadel innan så jag kan inte säga om den känns mindre eller ej.
Förra sadeln var en Barefoot och den innan, Stübben 17,5".

Och är det som med Wintec sadlarna att bommen blir mer böjd desto vidare koppjärn man sätter i?

qwerty2 skrev:
Så den modellen är kortare än de "vanliga" griffinsadlarna? Jag har provat en Griffin allround, och den var för lång...

Jag har aldrig provat någon annan Griffin så jag kan inte jämföra... Men jag har letat med ljus och lykta för att hitta en sadel som är nog kort för min häst... Den bästa jag hade hittat, innan Griffin Island, var tvungen att ligga exakt rätt på ryggen, annars kom den antingen för långt fram eller för långt bak. Fast med min Griffin Island har jag t o m marginal!

OK
De förslag som framkommit hitintills är:
Griffin Island
Globius
Albion
Clincher
Arabian
Loftur

* Är det bara dressyrmodeller ni tänker på, eller även hoppmodeller(i de fall de finns)?
* Är det någon/några där bomvidden är varierbar(utbytbara koppjärn ect).
* Vilka tycker ni är sköna(mjuka) att sitta i?
* Vad ligger dessa i för prisklass?

Jag är intresserad av att få tips om modeller som är korta, så jag vet var jag skall börja leta. Själva utprovningen kan jag få hjälp med av utbildad sadelmakare, som har hjälp mig förr och som jag har förtroende för.

Jag syftade ju främst på dressyrmodellerna, för en hoppsadel hamnar ju lite längre bak än en dressyrsadel.

Alla jag räknade upp tycker jag är bekväma.
Albion från 15 000
Clincher från 10 000
Arabian frn 14 000
Loftur 16 000
Griffin 4000
Globus från 5000

Arabiansadlarna kan man skicka till tillverkaren för bomändring, kostar ca 3000 har jag för mig, tar ca 6-8 veckor
Loftur kan man byta ut koppjärnet på.
Resten kan man inte göra nåt liknande....

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 540
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka