Tips på akutlagning av utetäcke!

J

Jeeves

Har ett HW täcke, mediumfyllning och sprillans nytt nästan. Naturligtvis har pålle fastnat i ngt och rivit upp en mindre reva på sidan av bogen:( Har ni ngt tips på akutlagning till täcket?

Jag funderar på silvertejp om det skulle kunna hålla över helgerna här i a f. Eller finns det färdiga lagningslappar till utetäcken att köpa kanske:confused:
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Det brukar komma med ett lagningssett när man köper täcken vet dock ej med HW.. Annars så funkar silvertejp super men det blir så fult efteråt..
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

nix det kommer inget med horseware! däremot har dom ett lim som man kan köpa och limma täcket med.

silvertejp lär lossna när hästen rullar?
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Är täcket rent innan man sätter på silvertejpen lossnar det inte när de rullar sig (iaf inte för mig).
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Hejsan håller med Centaur HW lim är kanon bra och håller länge efter tvätt osv inte dyr häller prova den, jag är kanon nöjd med lagningen på mitt HW:banana:
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Köper man med lagningslapp då också? Lim enbart funkar ju inte im det är en reva som har fransat sig dessutom:(
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Jag har själv lagat ett par HW-täcken (flitiga tänder i hagen). Har gjort lappar av kasserat täcke och limmat fast med "superlim" köpt på Biltema. HW:s egna lim är säkert bättre, men detta fungerar bra också.
Silvertejp är en akut nödlösning som funkar så länge hästen inte rullar sig. Min är en rullmaskin där silvertejp bara håller mycket kort tid. Är hålet/revan stor hjälper inte tejp alls i princip eftersom hästens rörelser oftast "drar" i revan och tejpfästet släpper.

Lycka till!
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Tack allihop för tipsen! Revan är inte enorm, ca 4x4 cm och L-formad. Typiskt, man blir ju galen när det är ett nästan nytt täcke som inte är superbilligt heller:( Min förra häst satte täcket i staketet redan andra dagen efter inköp, också ett HW-täcke. Den gången var hela täcket i smulor och gick inte att laga alls:cry:

Denna pållen har skött sig så bra med sin täcken att jag tyckte det kändes "säkert" att köpa ett lite finare åt honom - tji fick jag...
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Jag använder numera superlim till revor i utetäckena. :) Det är kanon! Funkar även om täcket är smutsigt. :D
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

*kl*
Funkar det inte med ett sånt där däcklagningsset?
Det finns ju att köpa överallt!
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

*kl*

om du sedan sätter dig ner och lagar det ordentligt, alltså syr dit/över så stryk med ett stearinljus över sömmarna så blir det vattentätt även där :idea:
 
Sv: Tips på akutlagning av utetäcke!

Bra tips! Ska kolla tipset med däcklagningsset också - funderade faktiskt på det jag med, det kostar ju inte många kronor heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 218
Senast: skiesabove
·
Utrustning Pållen blev klippt i helgen och har inte tidigare behövt ha täcke på sig då det varit så milt väder (bor i Skåne) men nu behöver hon ju...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Magica
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 619
J
Utrustning Jaha, nu sitter man här med ett sprillans nytt Rhino wugtäcke, inhandlat till 2-åringen p g a att han ser ut som en lermumie varenda dag...
Svar
16
· Visningar
1 262
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp