Tips på billiga maträtter?

Sasse

Trådstartare
Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)

Jag har lite lax, kyckling och falukorv sedan innan, så tips på rätter innehållandes något av detta mottas tacksamt! Jag kan även tänka mig vegetariska rätter.

Jag har även en del ris och pasta hemma, samt rotfrukter, vitlök, ingefära, lök, potatis, en halv citron, lite blandat med sallad/grönsaker, creme fraiche, gräddfil och ägg.

Har möjlighet att handla hem ytterligare, men behöver hålla nere kostnaderna något ifall jag måste köpa hem mer kurslitteratur till skolan.

Gillar linser av olika slag, men känner inte till några maträtter på det :p

Tar också tacksamt emot tips på mättande mellanmål eller luncher. Jag är rätt dålig på att äta något under dagen annars.

Jag har sparat tips från andra trådar, men idéer för vad jag ska använda matvarorna jag redan har står i stiltje! Så förslag? :)
 
Jag brukar göra linssoppa med röda linser, gullök och morötter (och sen krydda efter behag, typ lite vitlök och annat mums i), får hur mycket mat som helst för en hundring :)
Hade gärna gett ett recept, men jag brukar improvisera ;)
 
Några förslag av "slänga ihop typen" som jag kommer på:

-Lax, potatis och citronsås på crème fraîche/gräddfil
-Potatis och rotfrukter i ugn, kyckling till
-Rotfruktssoppa, äggmacka som mättande tillbehör!
-Äggsallad, kanske pasta som bas
-Pastasås på linser. Linser kan också tillsättas i de flesta soppor för att göra dem matigare
-Wok är tacksamt, släng ner alla möjliga grönsaker och ingefära i en stekpanna. Kan blandas med chilisås eller crème fraîche/matgrädde för krämigare rätt. Servera med ris
-Falukorv, ris, grönsaker

Sen om du har typiska basvaror som mjöl osv är ju paj ett perfekt sätt att tömma kylskåpet på! Bara slänga ner vad som finns :)

Billigt mellanmål är ju att baka eget bröd och göra mackor :) om man tycker sig ha råd att köpa ost. Billigaste lunchen är matlåda!
 
Blanda ett paket kikärtor, majs, liten burk crème fraiche och blanda i sweet-chili sås efter smak.
Kan ätas varmt, kallt, i tortillia-bröd, som soppa (koka och spä ut lite), tillsammans med pasta etc etc

Om jag får "kapa" tråden lite önskas gärna recept man kan laga utan ugn! :)
 
Frysta grönsaker är bra till mycket!

När jag kokar ris brukar jag alltid blanda i även linser och (sista minuterna) frysta grönsaker.
Går att äta som det är (koka i grönsaksbuljong) med kanske sweetchili sås till, eller till kött/fisk/fågel/färs.

Plättlätt:
Koka upp valfri pastasort, när det gått ca halva tiden har du i skivad korv (valfri, falukorv funkar bra) och några minuter senare häller du i frysta grönsaker.

En billig sallad som passar till ALLT och håller sig utan problem en vecka i kylen:
(Urdålig på proportioner så "efter behag")
Riv och blanda samman:
Vitkål
Saltgurka (funkar även med ättiksvarianten)
Morot
Paprika
Purjolök

Koka upp en dressing på rapsolja, vitvinsvinäger (ca 1 dl av varje) en skvätt socker, lite salt och valfri mängd (italiensk) salladskrydda, här över salladen och blanda om direkt, sedan kan den med fördel stå ett par timmat i kylen :)
 
Världens godaste linssoppa med billiga ingredienser:
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 1/2 dl röda linser
  • 1 l höns- eller grönsaksbuljong
  • 1 burk krossade tomater (à 400 g)
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 morot
  • 2 paprikor (röd och gul)
  • 2 selleristjälkar
  • Kryddor (Spiskummin, paprikapulver, kanel, persilja, cayennepeppar, salt, peppar)
Hacka alla grönsaker. Fräs lök och vitlök och rör i kryddorna utom persiljan. Egentligen ska det vara ca 1 tsk av varje krydda men jag brukar ta det tredubbla typ, haha :D. Lägg i linserna och häll på buljong, krossade tomater och tomatpure. Koka 10 min. Lägg i grönsakerna och låt koka ytterligare 15 min. Krydda mer och häll på persiljan till sist :)

Så jäkla gott!
 
Tack så mycket för alla tips! Ska bli kul med lite variation också, än ha samma som jag kört de senaste två veckorna :p
 
Vet att det inte står köttfärs men när du köper köttfärs kan du ta i röda linser i köttfärssåsen. Har då torra så dom måste koka med 10-15 min. Riva i morötter är gott som kokar med lite grann. Falukorv i ugn är gott med potatis.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Pannkakor, blodpudding, curry på rotsaker (googla recept), linsgrytor - går att göra på tusen olika sätt, koka egna kikärtor är superbilligt och gott i grytor, fattiga riddare och gröt.

Mellanmål: baka eget bröd på billigt mjöl, gröt.
 
Tycker att du har en bra grund hemma! Bästa tipset är att rikta in dig på rätter där du inte "gör av med" för mycket av de dyra (dvs fisk och kött) ingredienserna på en gång.
En risotto kan göras nästan hur som helst och är god med t ex kyckling. Sök recept på nätet, men kortfattat går det ut på att koka ris med buljong och olja och tillsätta grönsaker och ev kött. Blir som en rejäl gröt. kan kryddas som man vill, gärna med saffran, men det är ju dyrt...
På korven kan du göra klassikerns stroganoff. strimlor av korv, krossade tomater, mjölk, red med mjöl. Servera med ris.
Krossade tomater är generellt en hit i lågprisdiet.
Pasta pomodoro:"smält" lök, häll på en burk tomater, krydda. koka pastan nästan färdig. Låt den koka klart i såsen och basilika eller annan örtkrydda över.
Lax är också bra till pasta. Eller i en soppa (buljong, grädde, grönsaker)
Bondmelett/Fritata/Tortilla Gör omelett på spisen eller i ugnen. Skiva grönsaker och ev kyckling eller lax fint och ha i smeten. Klipp gärna persilja över

Allt kan lagas till utan ugn
 
Vi lagar mycket korvstroganoff och köttfärssås i storkok. Tycker det är billigt och går snabbt också! Annars är fläskpannkaka i ugn sjuukt billigt och så gott med :d
 
Skivad potatis med olja, salt och dragon och så in i ugnen i typ 45min eller något. Vid lax/fiskpinnar som proteinkälla läggs detta in (mer eller mindre fryst) typ 10-15min innan det ska bli klart.

Har en burk senapssill hemma vid behov av total recepttorka - när sillen är uppäten är senapsspadet kalasgott tillbehör till fiskpinnar - tillsammans med kokt potatis.

Makaronilåda är det bästa som finns! Kokta makaroner, fläsk/squash eller vad du vill ha i + äggstanning och ost. Och så in i ugnen 1h, räcker 2-3 måltider och jättebra matlådemat.
 
@Askur Potatismos låter nog för avancerat. Och färdigmos smakar typ papper :p

Tack för alla tips! Skulle tro att jag nu har kötträtter för en vecka och mer utan det! Så jag klarar mig ett tag :D
 
Kom på en till, men det är mer ett tillbehör (som funkar till spagetti, fisk, kött osv). Stuvad vitkål. Vitkål är billigaste grönsaken du kan hitta, sen behövs mjölk, smör, vetemjöl, salt och peppar. Det receptet jag följer är på 5dl mjölk, men som idag så hade jag bara 2dl och resten tog jag vatten och det smakar likadant som om det hade varit 5dl.
 
@Askur Potatismos låter nog för avancerat. Och färdigmos smakar typ papper :p

Tack för alla tips! Skulle tro att jag nu har kötträtter för en vecka och mer utan det! Så jag klarar mig ett tag :D

Potatismos är ju jättelätt??? Koka potatis, häll av, elvispa tillsammans med lite mjölk, smör och kryddor. Tar ingen tid alls
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp