Tips på bomlösa sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stjarlotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 627
S

stjarlotte

Jag har verkligen noll koll på bomlösa sadlar, men jag har sett att det finns ett antal trådar om dem här, så tyckte buke verkade som ett bra ställe att fråga på. ;) Det är nämligen så att jag lovade en tjej i stallet att ta reda lite om bomlösa sadlar.

Den här tjejen har en häst (D-ponny) som är omöjlig att hitta sadel till, han har en Enorm manke kombinerat med enorma bogblad, svankig och för tillfället omusklad rygg. Hästen har fått ryggont av tidigare sadlar och har därför stått några veckor, men ska nu sättas igång igen, men hon har ju ingen sadel som passar och kan inte sätta igång honom med opassande sadel eftersom ryggontet bara kommer komma tillbaka. (rider för tillfället i barbackasadel men det är ju heller inge vidare eftersom det inte fördelar trycket så bra)

Hästen börjar bli till åren, har tidigare tävlats i hoppning och dressyr, men tjejen som har honom nu är mest intresserad av att "fritidsrida" lite lugna turer på ridanan och i skogen. Hoppa kommer han heller inte göra alls ofta och då bara småhinder. Ett pensionärsliv alltså. ;)

Vi har verkligen provat alla sadlar i stallet, tidigare haft ut sadelprovare m.m., men ingen sadel ligger bra. Så jag tipsade henne om bomlös sadel och lovade att jag skulle försöka ta reda på lite mer, eftersom hon knappt visste att de existerade.

Hon vill helst ha en som ser ut som en vanlig engelsk sadel (för det finns väl bomlösa som ser ut så?:confused: ) och som ger lite mer stöd för skänkeln än vad t.ex hööks bomlösa ser ut att göra.

Såå, kära bukare, hjälp mej nu att tipsa om lämplig sadel! :bump: Hemskt gärna med bild (så jag kan skriva ut och visa henne), pris och inköpsställe.

(och ursäkta ett långt och dravvligt inlägg)

Sv: Tips på bomlösa sadlar

Okej, tack för tipsen. Ska kolla upp dom.
Men en fråga; funkar det verkligen med bomlös trots en enorm manke? det känns lite som att manken kommer ta i pga att den inte är så urskuren för manken? (jag kanske har helt fel, kan som sagt inget om bömlösa)

Har även för mig att jag har sett en bomlös sadel som verkligen ser ut som en helt vanlig engelsk dressyrsadel. kan det stämma?

Tills han musklat sig kan det kanske vara en idé att använda en barbackapad?
När han får mer muskler blir ju inte manken så enorm heller.

Ja, det finns flera bomlösa som ser ut som engelska sadlar. Går du in på länkarna hittar du dom modeller som är lätta att få tag på i Sverige. Sen finns det många fler som går att få tag på i utlandet.. Men det kanske inte är så aktuellt?

En bomlös sadel kan du ju lägga lite längre bak än en vanlig sadel. Det är bara at tprova och se om det funkar.. Finns ju många olika modeller.

Tro mig, den här manken är enorm :crazy: , även då han har ryggmuskler. Hästen har dessutom svårt för att sätta muskler öht, särskilt nu när han börjar bli gammal och inte rids så mycket och hårt. Den där enorma manken har liksom alltid funnits där, även när han vart i full tävlingskondition, så det är nog tyvärr bara att acceptera den och försöka hitta en sadel som passar ändå.

jag har en börjes som är jätte bra (ser ej ut som vanlig sadel) det är padden som är viktigast, Inte sadeln. såg några som ser ut som vanliga sadlar. men dom ligger väl runt 10 000 i prisklass. fast är pengar inget hinder så satsa på en sådan! annars satsa på en bra pad. finns i ovantående länkar som nämns kan jag tänka mig :)
lycka till

Okej, ska fortsätta kika runt. Fast jag blev lite yr i huvudet av alla modeller och tillbehör hit och dit, haha :p
Utlandet är nog tyvärr inte så aktuellt. Är en liten tjej (13 år) utan sådär värst hästkunniga föräldrar så dom vill nog ha det så lite omständigt som möjligt. Tänkt bara att jag skulle försöka hjälpa henne hitta en passande sadel så hon kan rida hästen utan att han får ont i ryggen igen.

Jo, långt bak måste den ligga, annars tar bogbladen i.

Tror inte pengarna är det största problemet, just nu gör de det mesta för att få tag på en passande sadel. Ska försöka leta upp en bomlös som ser ut som en engelsk.
Ingen som har nån bild på en sådan?

dressagechoklad2fweb%20(2)%20li.jpg

Star Trekk från Kaupre.
// Linda

STAR-TREKK DRESSAGE CLOSE CONTACT är väl den som jag tycker verkar bäst hittills, men som sagt kan jag inget om bomlösa sen tidigare, så tipsa gärna om annat.
Men tack för alla svar hittills!

dressagechoklad2fweb%20(2)%20li.jpg

Star Trekk från Kaupre.
// Linda

Ungefär en sån var det jag tänkte på ja!
Det enda jag funderar på är att det inte ser ut att få plats en jättemanke där, men det kanske det får? Hur flexibla är de egentligen?

Min häst är svankig, överbyggd och har en rejäl manke. Jag har en ST dressage CC till han och det är inga problem. Sadeln känns lika stabil som en bomsadel men när man rider i den så känner man att den flexar efter hur hästen rör sig. Den är också lika tung som en bomsadel.
Den flexar i sidled och tar du framvalvet mot magen och drar bakvalvet mot dig så flexar den, inte så den lägger sig dubbel men det ger efter några cm.
Viktigt är att hänga den rakt när den inte används för den formar sig.

Den har ett järn i framvalvet som håller upp det men påverkar även vidden av sadeln lite precis vid "ortspetsarna" så man måste skicka en mankmall på hästen och hur bred den är i grader så man får rätt järn. Panelerna (bossorna) på undersidan är fästa med kardeborre så dem kan du flytta efter hur hästen är byggd. Tex en häst med extremt hög manke så kan man behöva flytta ihop panelerna lite fram. En häst som är överbyggd kan man flytta isär panelerna bak.
Räcker inte det kan man ev. padda upp den med nåt vid manken så den lyfts ytterligare. Denna sadeln har även lite cutback för manken med.
Man kan även specialbeställa panelerna för just sin häst har jag hört, så på en högmankad häst kanske man kan panelerna 1 cm tjockare där fram. Dessa paneler är väldigt fasta men ändå mjuka och fördelar trycket bra, så en padd behövs ej.
Men på min häst är det iaf inga problem med mankfrihet.
Är hel nöjd med den! Men har ju inte testat nån annan bomlös iheller, men detta är en kanonsadel tycker jag. Det enda jag stör mig på är hur sadelgjordsstropparna är fästa.

Senast ändrad av en moderator:

På Star Trekk sadlarna sitter det ju ett koppjärn i framvalvet - det koppjärnet väljer man vidd på när man beställer sadeln. Koppjärnet hjälper till att hålla manken fri.
Självklart hjälper Kaupre till med att välja vidd.
De svarar även på övriga frågor man har.

Jag (och hästen) är toknöjd med vår ST Espaniola i alla fall! Man sitter som gjuten!!

Sen finns där även en som heter passion dressage tror jag. Den är hälften så billigare än STn och det finns en tråd om den med nånstans. Den ser ut att ha ett rejält framvalv men kan även vara en synvilla då den är rätt djup.
Dock är det ingen sadel i min smak då jag tyckte panelerna såg väldigt tunna ut och det verka som lädret på panelerna var väldigt uselt enligt den tråden, men man kan kanske köpa ett par paneler som är till STn och ha på den.

Jag håller med föregånde, Star Trekk Espaniola är en KANON-sadel.

Jag är så himla nöjd med den att jag skulle kunna ha med den i sängen :bump:

Tack för ett utförligt svar!:)
Det verkar som att sadeln du nämner är den som är mest aktuell. Jag har skrivit ut lite bilder och info om den så ska jag ge det till tjejen sen, så får vi se vad hon tycker! *håller tummarna*

Så här ser bogarna ut på mitt kallblod.
minibog.jpg

Så här såg hästen ut när jag jagade sadlar i förtvivlan, och en massa sadelutprovare och ca 60 st sadlar och ingen passade.:confused:
fre.jpg

Så här såg hästen ut efter någon månad med min bomlösa Fitform.:idea:
efter.jpg

Den ryggen ser ungefär ut som min pålles rygg. Vill du ha bomsadel som passar kan jag tipsa om Prestige.

Fast jag vidhåller att ST Espaniola är den bästa sadel jag suttit i någonsin!!! :love:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 227
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 673
Senast: mackan
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka