Tips på bra hästuppfödare

K

Kina

Hej, vi ska köpa en D-ponny, men vi har ännu inte börjat åka runt för att titta/provrida. Det jag funderar på är om det inte kan vara bättre att köpa hos en "opartisk" hästuppfödare än en privatperson? I annat fall är det ju alltid "världens bästa ponny" enligt säljaren.... Har någon erfarenhet att dela med sig? Tips på bra uppfödare i Stockholmstrakten?

Sv: Tips på bra hästuppfödare

Det är ju lättare att tipsa om du berättar vad du söker. ;)

Det finns väl inga opartiska hästuppfödare? Det är väl klart att den som fött upp hästen och avlat fram sitt material vill sälja sin egen uppfödning, inte någon annans.

Är ni ute efter att köpa ett föl då? Uppfödare försöker oftast göra sig av med sina hästar så tidigt som möjligt om de inte ska visas, annars tar de bara plats för nästa generation...

Förstår ärligt talat inte ditt inlägg.

Tittar du på tillräckligt många hästar så ser du säkert vilka som motsvarar dina förväntningar. Köper du av en uppfödare så är ju hästen kanske inte lika mycket hanterad eller resvan som om du köper av en privatperson. Men det är bara en tanke. Vad är det för häst du söker? Söker du ett ämne att börja arbeta med så är nog en uppfödare bäst, men kanske inte om du söker en färdig ponny. Men det finns säkert undantag.

Alla uppfödare vill sälja sina avkommor givetvis, men det finns de som är mer seriösa än andra.
När en uppfödare eller privat person till denna salu häst, ställer krav på er köpare, då har ni kommit till en seriös säljare, som vill det bästa för sin häst.
För jag tycker nämligen att man skall ställa krav på köparen, både hur kunskapen ser ut, likväl hur pass intresserade föräldrarna är.

Det är aktion hos en welsh uppfödare utanför Kalmar i maj månad.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka