Tips på bra pälsglans och flugspray?

sweet

Trådstartare
Mitt nuvarande pälsglans börjar ta slut och därför tänkte jag testa något nytt för en gångs skull. Det jag använder är från Effol och det är garanterat det bästa jag har testat! Nu är jag på jakt efter ett superbra spray som helt enkelt glänser som bara den! Och ett spray som självklart löser upp tovor i man och svans och som inte skadar hästens päls osv.
Och nu till sommaren är jag även på jakt efter ett bra flugspray. Har haft några spray som inte hjälper för fem öre och det är så tråkigt när man lagt pengar på dom. Så tipsa med era bästa pälsglans och flugspray och skriv gärna vart man hittar dom! Tack på förhand :)

Sv: Tips på bra pälsglans och flugspray?

Personligen så älskar jag Foxfires pälsglans. Finns lite överallt i häst butiker. har provat många men denna var bäst på mina iaf :) Går väldigt enkelt att reda ut en hisklig svans. Blir en fin glans över hårremmen också :)

Jag kör med Windsor ( Hööks egna ) eller sjöbogårdens! Har testat K9 också men bäst enligt mig är Windsors. Har en ponny med mycket fluff ;)

Päsglans: Foxfire såklart!!;) :grin:
Flugspray: Ultra Shield(stavning!), mycket bättre än förväntat, håller flygfän och FÄSTINGAR borta!:up::rofl::laugh::)

Absolut bäst av alla jag provat är Emins pälsglans. Det torkar snabbt och taglet glider isär. Verkan sitter kvar i flera dagar dessutom så det räcker att ha i 2-3 ggr i veckan. Har provat många men i get har varit lika bra. :)

När det gäller insektsmedel så gör jag eget. Kokar 1 l vatten med 4-5 msk Timjan och lite rosmarin. Detta får stå och dra över natten och silas sen. Tillsätter en skvätt vitvinsvinäger och lite grönsåpa. Sprayar sen på varje dag.

Läste för övrigt en undersökning de gjort i nån tidning och provat olika pälsglans. Resultatet var verkligen spretigt. De skrev att de aldrig testat någonting tidigare som givit så ojämnt resultat. Den sort vissa tyckte var bäst tyckte andra var värdelöst osv. Testpersonerna var helt oeniga om vad som fungerade bra och inte. Troligen beror det på att hästar har olika typer av tagel mm. Tidningens tips var att helt enkelt prova för att se vad som funkar bäst på respektive häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 850
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025