Tips på bra trailskor

MCP

Trådstartare
Ibland händer det att jag tar någon av mina löpturer i skog och mark, problemet är bara det att jag inte har några riktigt bra skor lämpade för det, så nu leker jag lite med tanken på att skaffa några något mer lämpade skodon.
Precis som med alla andra sorts löpskor så verkar det ju finnas en hel uppsjö olika märken och varianter, och då min kunskap i just terrängskor är extremt begränsad så tänkte jag fråga råd av kloka bukefalister istället (jaa, och självklart prova, klämma och känna själv också före ev. köp :D)
Såå... dela med er av era egna erfarenheter. Vad är det man ska titta och tänka på? Vilket märke brukar generellt passa bredare fötter? Bäst grepp? Vilket märke ger mest för pengarna o.s.v...
Så, låt tipsen komma...:D
 
Jag kan rekommendera att titta på Icebug :) Jag har ett par av deras sommarskor (inga metalldubbar) med ett helt fantastiskt grepp i sulan för traillöpning, även på blöta stenar och rötter. Mina fötter är långa och smala och just mina skor passar inte så bra egentligen på mina fötter, skorna är lite för breda och det går inte att snöra ihop dem tillräckligt. De kanske sitter bättre på dig.
Jag har nu precis skaffat mig ett par fivefingers och de ger också en väldigt bra kontakt och grepp med marken, om man gillar den typen av skor är nog en smaksak men jag känner mig redan frälst :love:
 
Jag har bara haft Speedcross från Salomon och tycker att dom passar mina ganska breda fötter och jag gillar snörningen. Bra grepp i lera och på stenar.
Jag behandlar inte mina skor jättebra, brukar skölja av dom nån gång om de är för leriga (annars brukar det bli lite torrborstning efter att det fått torka in) och första paret fick hål på ovansidan i ett veck vid tårna. Känns lite som att andra paret också börjar få det nu efter ett år...
 
@Cloudberry
Tack för tipset. Har ett par icebugs med dubb, och dessa har jag använt några gånger i skogen. Har gillat dem överlag där det varit mjukt, med tyckt att de känts lite "sliriga" på berghällar i.o.m. dubbarna, så det är bra att veta lite hur deras dubbfria känns :D
Just det par jag har så har passat mina breda fötter ganska så bra.
 
@Zaga
Salomon är ett märke som jag varit lite nyfiken på också, för de verkar vara ett ganska vanligt förekommande märke när det kommer till trail. Bra är också att det är ett av de märkena som den lokala lilla sportbutiken här har :)
När jag kollat sådär snabbt så verkar det inte vara världens dyraste märke heller, vilket ju är ett plus också :p
 
@Cloudberry
Tack för tipset. Har ett par icebugs med dubb, och dessa har jag använt några gånger i skogen. Har gillat dem överlag där det varit mjukt, med tyckt att de känts lite "sliriga" på berghällar i.o.m. dubbarna, så det är bra att veta lite hur deras dubbfria känns :D
Just det par jag har så har passat mina breda fötter ganska så bra.

Det är skorna med RB9X gummi i sulan du ska titta på :)
 
  • Gilla
Reactions: MCP
@MCP

Jag springer bara i terräng (när jag springer...) och kan varmt rekommendera Merrell när det gäller breda fötter :up: Jag har precis köpt ett par Merrell All out terra trail och ba: JA! ÄLSKAR DEM! :heart

Hade All out rush förut, de är också helt toppen. Inte lika "avancerade", men snygga, lätta och väldigt sköna med bra fäste.

(Har två par skor från Salomon också, Speedcross 3 och XA Pro 3D, båda är jättesköna!)
 
Jag har från Inov8 och Salomon, båda är toppen, men Inov8 är lättare så jag föredrar dem. Just Salomon tycker jag är väldigt bra vardagsskor också, de håller hög kvalitet.

Jag springer i stort sett bara trail när jag springer, så då tycker jag inte att dämpning är det primära. Jag får mindre ont i knäna av minimalistiska skor, men vi har mjuka skogsstigar och inte så mycket sten eller hala ytor.
 
Jag har ett par från Inov8 som jag är väldigt nöjd med. Har dock smala fötter så ur den synvinkeln är det ju inget bra tips för dig, men de har flera olika modeller så borde finnas för olika breda fötter. Provade skor från Salomon eftersom jag hört många som var nöjda med dessa, flera olika modeller, och jag tyckte de var grymt osköna, satt inte alls bra på mina fötter och jag tyckte de kändes klumpiga dessutom.
 
@MCP

Jag springer bara i terräng (när jag springer...) och kan varmt rekommendera Merrell när det gäller breda fötter :up: Jag har precis köpt ett par Merrell All out terra trail och ba: JA! ÄLSKAR DEM! :heart

Hade All out rush förut, de är också helt toppen. Inte lika "avancerade", men snygga, lätta och väldigt sköna med bra fäste.

(Har två par skor från Salomon också, Speedcross 3 och XA Pro 3D, båda är jättesköna!)

Jag har från Inov8 och Salomon, båda är toppen, men Inov8 är lättare så jag föredrar dem. Just Salomon tycker jag är väldigt bra vardagsskor också, de håller hög kvalitet.

Jag springer i stort sett bara trail när jag springer, så då tycker jag inte att dämpning är det primära. Jag får mindre ont i knäna av minimalistiska skor, men vi har mjuka skogsstigar och inte så mycket sten eller hala ytor.

Jag har ett par från Inov8 som jag är väldigt nöjd med. Har dock smala fötter så ur den synvinkeln är det ju inget bra tips för dig, men de har flera olika modeller så borde finnas för olika breda fötter. Provade skor från Salomon eftersom jag hört många som var nöjda med dessa, flera olika modeller, och jag tyckte de var grymt osköna, satt inte alls bra på mina fötter och jag tyckte de kändes klumpiga dessutom.

Tack för era svar. Både merrell och inov8 har jag varit lite nyfikna på, tyvärr är inte utbudet av de märkena riktigt stort här i närmaste hemknutarna, så måste passa på att prova, klämma och känna när jag får tillfälle till det.
Bra också att få lite olika input på hur man kan uppfatta märken olika. De gånger jag provat känna på lite trailskor (främst salomon) så har de känts ganska hårda och styva i sulan, men iom med min ringa kunskap så har jag inte ifrågasatt det, men är det kanske så de "ska" vara?
 
Lite allmänt svar också. Jag blir verkligen sugen på skoköp nu...men jag beställde nya "vanliga" löpskor för några dagar sedan, så denna månads skobudget är ganska så tänjd redan :angel::D

Måste nog "dra till skogs" någon gång här snart. Det är nog verkligen en annan sorts känsla att löpa där. Jag älskar känslan jag får efteråt, jag är oftast sådär härligt trött på rätt sätt i både kropp och knopp :love: Det är något med det där att vara tvungen att vara i nuet och göra sekundsnabba beslut över fotnedsättning som verkar vara skönt välgörande och gymnastiserande för mitt huvud också :)
 
Tänkte också tipsa om Icebug. Såg att någon nämnt Merrell, som är mitt andra favoritmärke på skor (kan inte bestämma mig för om jag gillar icebug eller Merrell mest, kanske Merrell ändå..). Vet inte vad de har för löparskor, men de skor jag har från dem är tåliga, extremt bekväma och allmänt bra. Dessutom är de otroligt lätta att hitta på rea, så länge man inte är allt för kräsen med vad det ska vara för färg på skorna.
 
  • Gilla
Reactions: MCP

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp