Tips på dressyrsadel till denna hästen

Shark

Trådstartare
Jag ska köpa en dressyrsadel till min häst, dock skulle jag behöva lite hjälp av er då jag har väldigt dålig koll på sadlar. Det är ju bra att veta vad för sadlar som kan vara värda att prova.
Jag skulle vilja ha en i läder helst, men hon är endast riden i 2 månader så hon kommer ju muskla sig mer. Så därför har jag tittat lite på dessa som går att byta bom på också. Jag vill gärna ha en sadel med djupt säte och knästöd. Jag har inte råd med någon 10.000 kr sadel :p Men självklart är jag beredd att lägga ett par tusen.
Här kommer lite bilder på hästen så ni ser lite hur hennes rygg ser ut:

Skulle bli väligt tacksam för hjälp!

Dom tre är dom senaste, dom nedanför är i början av inridningen, vet inte om det är någon skillnad på ryggen från sidan men så ni vet :p "uppifrån" märks ju skillnaden.

Sv: Tips på dressyrsadel till denna hästen

Jag kan inte låta bli att rekommendera min favorit-dressyrsadel även om den förmodligen är för dyr. Startrekk dressage, helst modellen med flyttbara paneler (näst sista modellen). Den är underbar, lätt att anpassa efter hästen när den växer, jätteskön att sitta i och ger hästen möjligheter att använda sin rygg max. Alla travare jag aprovat den på älskar den!
Kika begagnat så hittar du kanske några i vettig prisklass, tänk på att du slipper byta sadel i takt med att hästen utvecklas!

Ja den verkar ju onekligen bra, men kruxet är att det behövs en sadel snarast och ja, det är lite kort om tid att skrapa ihop så mkt pengar, men det är ju ett hett tips till framtiden! För den nyaste ser ju fantastiskt skön ut.

Bates Isabell eller Innova men de kostar ju.

Syntet:
Wintec Isabell
Griffin
Knights Lady Hawk

Svårt med rak sadel och utbytbara koppjärn i läder.

Jag har tittat på den där Griffin Davison. Den ser ju väldigt skön ut. Men huvudsaken är ju så klart att den ligger bra på hästen! Tror ni den sadeln passar hennes rygg? Den är ju inte så fasligt dyr heller, det ät pengar jag kan skrapa ihop rätt fort.

En fråga till:
Hur är hållbarheten på syntetsadlar? Om jag nu köper en vettig syntet för runt 5000 så vill man ju gärna ha en fräsch sadel att sälja sen när man ska köpa "riktig" sadel när hon är klar i utvecklingen. Om dom slits fort är det ju bättre o köpa beg. i läder och byta oftare men få tillbaka pengarna.

Senast ändrad:

Rent matrialmässigt så är syntet jättebra, ser nytt ute länge och håller.

Dock så tjänar man på att köpa beg. de sjunker rätt bra i pris.

Okej!
Då blir det att hålla utkik efter en beg griffin davison och hoppas att den ligger bra! Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma