Tips på dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elington
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 796
E

Elington

Hej !!
Jag skulle behöva lite råd angående val av dressyrsadel till min häst. Har ett litet halvblod som inte är direkt rak i ryggen. Absolut inte svankig men ändå åt det hållet. Det är mera modellen på honom, kort i rygg och rund hög manke.
Fick förslag på Wintec Isabell till honom, då denna sadel skulle passa hästar med inte allt för rak rygg. Men såg nu på annat ställe att just den sadeln var bra för hästar med rak rygg.
Vad tror ni om Gold Medal, Zaldi eller Globus ?
Vilken sorts modell/märke passar min typ av häst ?
Blir väldigt tacksam för tips !

Sv: Tips på dressyrsadel

Isabelle passar åt de flästa hästar. Eftersom de ä höga i fram är det bra för hästens höga manke, bara den inte är extrem:p

Zaldi ligger bra på raka

Tycker inte du ska koncentrera dig på vissa märken. Pröva istället sadlar.

Men om vi snackar det själva dressyriga för dig så rekomenderar jag isabellen

Det finns så många olika modeller i alla olika märken. Prova det du hittar och kommer i närheten av, men kan rekomendera county, albion, wellington/edingburgh, passeir och prestige.

Kiffer och hubertus har förmågan att inte hålla fomen i bommen. (enligt de sadelmakare jag snackat med)

Inte alltid lätt att hitta en sadel som passar både häst och ryttare, för tänk på att den måste vara bra till er båda! Lycka till!

Tack för svaren !!
Jag har absolut inte, även om det lät så,:crazy: , riktat in mig på något särskilt märke. Det var egentligen för att locka till svar;) .
Men jag känner att jag behöver tips för att ha lite att börja med.
Har inte provat ännu men är på gång. Kan ju ej heller så mycket om detta.
Sadelprovaren hemma tyckte absolut att jag skulle rikta in mig på att prova Isabellen, just för att den skulle passa denna typen av rygg. Det som gjorde mig förvirrad var när jag såg i begagnat annonser om att de rekommenderades ffa till raka ryggar :confused: .
Ett plus med dem är ju att det är livstids-garanti på bommen.
Finns det någon som har erfarenhet av denna sadel som skulle vilja ge lite kommentarer ?
Vi Hörs !!

Jag har ett halvblod med svängd rygg, och där hittade jag till slut en sadel som passade: Hercross. Ett billigt märke. Jätteskön att sitta i, och ligger bra på hästen. Lädret är inte toppkvalitet, men helt ok.

Tack för tipsen !:) Jag gör som ni säger, jag provar mig fram men det är alltid bra att höra vad andra säger. Alltid lär man sig nåt.:rofl:

har en wellington elite på en likande häst. kanon bra sadel!!
annars kan jag tänka att isabelle eller globus kan passa. Å en massa anna oxå=)
ingen bra sadeluprovare som kan hjälpa till?

Jodå, jag har all hjälp jag behöver.:) Men jag tycker att det är intressant att höra vad helt oberoende personer har att säga. Det är ju det som är det bästa med forum, att alla får sin röst hörd.:banana:
Själv lär jag mig jättemycket på det här. Och vet ännu mer nu vad jag ska titta efter och fråga om. TACK ALLA !:rofl:

Elington skrev:
Tack för svaren !!
Jag har absolut inte, även om det lät så,:crazy: , riktat in mig på något särskilt märke. Det var egentligen för att locka till svar;) .
Men jag känner att jag behöver tips för att ha lite att börja med.
Har inte provat ännu men är på gång. Kan ju ej heller så mycket om detta.
Sadelprovaren hemma tyckte absolut att jag skulle rikta in mig på att prova Isabellen, just för att den skulle passa denna typen av rygg. Det som gjorde mig förvirrad var när jag såg i begagnat annonser om att de rekommenderades ffa till raka ryggar :confused: .
Ett plus med dem är ju att det är livstids-garanti på bommen.
Finns det någon som har erfarenhet av denna sadel som skulle vilja ge lite kommentarer ?
Vi Hörs !!

Jag letar också:confused: :cry: och det är inte lätt. Hästen är lite överbyggd och min nuvarande är med kilbossor vilket inte fungerar då (på svängd rygg) Därför rek min sadelutprovare inte Isabellen trots att jag tyckte den var hemskt skön.

De hon rek mej är alla utan kilbossor, (som isabellen har).
Däremot andra bates/wintex fungerade bättre. Men sen förstås en rad andra också. Jag fastnade för Wellington Jaguar och kanske prestige. County också.
Men om hästen inte är rak ska den inte ha kilbossor enligt min utprovare.

Visst är det lustigt med alla olika sorters rekommendationer. Sen är det ju så att det är väldigt svårt att rekommendera utan att ha sett hästen, självklart:) .
Det jag inte förstår riktigt är när samma sadel rekommenderas till olika sorters ryggar ?:confused:
Det är bara att testa vidare, men visst är det svårt när man själv hittar en supersadel att sitta i. Då är det inte roligt att byta:crazy: . Svårt att hitta den ultimata sadeln, finns den ?:confused:

Ja det är frustrerande med alla dessa sadlar. Jag gör inget annat just nu, känns det som, än funderar på det där med sadeln.:angel: Det är ju så viktigt at man trivs med den sen. Och att hästen trivs.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: Anna-KarinO
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S