Tips på foder

Dragontail

Trådstartare
Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint hull hela vintern. Är fortfarande pigg och glad.
Går i stooor gräshage året runt.
Hästen: 23år arab, dåliga tänder (går regelbundet hos tandläkare), anlag för att få fång men ännu inte fått något, lite halvdåligt musklad.
Fodret: Hö ca3-4kg mer äter han inte, Enda värdena jag har: Smältbart råprotein: 30g MJ:7,5 Fosfor:1,6 kalk:3,1
Melassfri lusernpellets, Glyx mash, Hippo selection standard.

Finns det något foder jag kan ge som inte har hutlösa mängder socker och stärkelse i men bra med protein och gärna lättuggat?
 
Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint hull hela vintern. Är fortfarande pigg och glad.
Går i stooor gräshage året runt.
Hästen: 23år arab, dåliga tänder (går regelbundet hos tandläkare), anlag för att få fång men ännu inte fått något, lite halvdåligt musklad.
Fodret: Hö ca3-4kg mer äter han inte, Enda värdena jag har: Smältbart råprotein: 30g MJ:7,5 Fosfor:1,6 kalk:3,1
Melassfri lusernpellets, Glyx mash, Hippo selection standard.

Finns det något foder jag kan ge som inte har hutlösa mängder socker och stärkelse i men bra med protein och gärna lättuggat?

Lusern med olja, titta också på innehållsförteckningen till Hippo Alfa, jag är inte säker på sockerhalten dock. Ofta smakligare än lusern.
 
Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint hull hela vintern. Är fortfarande pigg och glad.
Går i stooor gräshage året runt.
Hästen: 23år arab, dåliga tänder (går regelbundet hos tandläkare), anlag för att få fång men ännu inte fått något, lite halvdåligt musklad.
Fodret: Hö ca3-4kg mer äter han inte, Enda värdena jag har: Smältbart råprotein: 30g MJ:7,5 Fosfor:1,6 kalk:3,1
Melassfri lusernpellets, Glyx mash, Hippo selection standard.

Finns det något foder jag kan ge som inte har hutlösa mängder socker och stärkelse i men bra med protein och gärna lättuggat?

Stackarn, inte konstigt att han är mager på 3-4 kg hö. :(
Du kan ge närmast fri tillgång på lucernhack utan melass/uppblött lusernpellets utan melass och betfiber utan melass (tex Speedibeet), men vänj in det gradvis över en veckas tid. Linfröpellets och linfröolja. Fångsäkert. Kolla även upp om han har PPID.
 
Stackarn, inte konstigt att han är mager på 3-4 kg hö. :(
Du kan ge närmast fri tillgång på lucernhack utan melass/uppblött lusernpellets utan melass och betfiber utan melass (tex Speedibeet), men vänj in det gradvis över en veckas tid. Linfröpellets och linfröolja. Fångsäkert. Kolla även upp om han har PPID.

Han väljer att inte äta mer oavsett hur mycket jag lägger in av höt. Jag lägger både i tunna och i hönät varje dag, mer än 4 kg men som sagt, han äter inte mer än 3-4kg. Han har alltid vart sån. Lucernhack har jag provat men det äter han inte. Han får som sagt lusernpellets uppblött idag. Och det äter han med god aptit. Jag får kanske höja den dosen.

Jag har även beställt en analys på höt så jag hoppas få hjälp med vad jag bör komplettera med. Svårt att ge något i blindo.
 
Hur mycket bör man ge av speedibeet? Det går som grovfoder? :)

Speedibeet är grovfoder så det kan du ge så mycket som hästen behöver efter invänjning.

Jag hade i ditt läge räknat ut en foderstat på lucern och/eller betfiber utan melass och sett de få kilona hö han får i sig som en bonus.
 
Min gammelgubbe (shetland, 29 år, med underbett dessutom...) har en otroligt irriterande ovanan att sluta äta hö så fort gräset börjar växa. Hans förmåga att hålla hullet har minskat för varje år - han brukar vara jättefin sommartid och klara sig hyfsat på fri tillgång till bra hösilage vintertid. Men så i april så fullkomligen rasar kilona av honom, för att han inte får i sig det han behöver genom att äta de enstaka grässtrån som kommit upp. Han får tillskott i form av betfor, lusernpellets och Hippo Grow Alfa. Jag skulle egentligen vilja ge Vitafor Derby också, för att få upp energin. Där är, för övrigt, ett bra alternativ med lågt stärkelseinnehåll! Hippo Alfan har egentligen rätt högt kolhydratinnehåll, totalt över 20% - men min gammelgubbe verkar tåla det, han har enligt uppgift haft fång en gång, vid 17 års ålder men verkar inte få det oavsett vad jag fodrar med nu.
 
Min gammelgubbe (shetland, 29 år, med underbett dessutom...) har en otroligt irriterande ovanan att sluta äta hö så fort gräset börjar växa. Hans förmåga att hålla hullet har minskat för varje år - han brukar vara jättefin sommartid och klara sig hyfsat på fri tillgång till bra hösilage vintertid. Men så i april så fullkomligen rasar kilona av honom, för att han inte får i sig det han behöver genom att äta de enstaka grässtrån som kommit upp. Han får tillskott i form av betfor, lusernpellets och Hippo Grow Alfa. Jag skulle egentligen vilja ge Vitafor Derby också, för att få upp energin. Där är, för övrigt, ett bra alternativ med lågt stärkelseinnehåll! Hippo Alfan har egentligen rätt högt kolhydratinnehåll, totalt över 20% - men min gammelgubbe verkar tåla det, han har enligt uppgift haft fång en gång, vid 17 års ålder men verkar inte få det oavsett vad jag fodrar med nu.

Ja exakt så känns det här också, så fort gräset tog fart äter han vissa dagar knappt någonting inne...och jag tror det är där skon klämmer så att säga. För sen under sommaren får jag byta hage till en med mindre gräs då han helt plötsligt blir fet och svullen av allt gräs. Jag har för mig jag kikat på Hippo grow alfa men valde bort den då stärkelsen låg för högt om jag inte missminner mig. Hur mycket lusern ger du?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som sagt nu har hästen varit på sjukhuset i en hel vecka för diverse undersökningar och han ska få komma hem i morgon :bow:. Jag har ju...
2
Svar
36
· Visningar
2 360
Senast: strega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp