Bukefalos 28 år!

Tips på hur man får i en katt...

TinyWiny

Trådstartare
Glucosamin mottages tacksamt!
Vi har provat att ge bart, ratas. Ge krossad, ratas. Blanda i burkmat, ratas. Han har dessutom slutat äta den burkmaten som vi blandade tabletterna med :( och detta efter en gång.

Tabletterna är stora så det går inte att bara kasta ner dem i halsen för då hade de fastnat :crazy: dela i bitar och kasta ner kan gå men är inte hållbart i längden. Dels eftersom det hade blivit åtta bitar och dels eftersom han avskyr oss om vi gör det en gång och vi behöver ju få i honom det varje dag resten av hans liv.

Vill ju så gärna hjälpa kissen att få bli så bra som det bara går :(
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Köp Stride istället ;)

Det är ett pulver som är för häst, men som fungerar lika väl på hund, katt och människa.

Blandas enkelt ut i lite smör eller mjukost och smakar inget!

/Swat
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Köp Stride istället ;)

Det är ett pulver som är för häst, men som fungerar lika väl på hund, katt och människa.

Blandas enkelt ut i lite smör eller mjukost och smakar inget!

/Swat

Smart! Fast han äter varken smör eller mjukost:cool: men kanske att det går att blanda i kattmaten utan att han ratar den sedan.
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Heter det bara stride? googlade men fick ingen träff alls på något som skulle kunna vara rätt:confused:

Hittade det! Tack!

Det var lite dyrt för att testa om han äter det dock:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Kolla med närmsta häst-veterinär. Ofta kan man köra lösa små påsar för ca 20 kr/st istället för att köpa ett helt paket!

En påse räcker säkert 14 dagar för en katt!!

/Swat
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Kolla med närmsta häst-veterinär. Ofta kan man köra lösa små påsar för ca 20 kr/st istället för att köpa ett helt paket!

En påse räcker säkert 14 dagar för en katt!!

/Swat

Tack så mycket! Ska ringa genast på måndag:)
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

är din katt ej fiskallergisk skulle ja byta foder. orijen innehåller ju Glukosamin
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Hills J/D foder är ju speciellt för "led-katter", men lika mycket glukosamin är det ju inte i ett foder i jämförelse med att ge ett "rent" tillskott.

/Swat
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

är din katt ej fiskallergisk skulle ja byta foder. orijen innehåller ju Glukosamin

Han har bara två tänder kvar så han kan bara äta mosad burkmat numera så tyvärr hjälper det inte att byta foder. Han är dessutom enormt kräsen med vad han äter, tidigare åt han bara oral sensitive, det var det enda som dög.
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Glucosamin mottages tacksamt!
Vi har provat att ge bart, ratas. Ge krossad, ratas. Blanda i burkmat, ratas. Han har dessutom slutat äta den burkmaten som vi blandade tabletterna med :( och detta efter en gång.

Tabletterna är stora så det går inte att bara kasta ner dem i halsen för då hade de fastnat :crazy: dela i bitar och kasta ner kan gå men är inte hållbart i längden. Dels eftersom det hade blivit åtta bitar och dels eftersom han avskyr oss om vi gör det en gång och vi behöver ju få i honom det varje dag resten av hans liv.

Vill ju så gärna hjälpa kissen att få bli så bra som det bara går :(

jag brukar krossa tabletten och lägga den i en bit nötfärs:grin: hoppas det går bra för er:D
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Han har bara två tänder kvar så han kan bara äta mosad burkmat numera så tyvärr hjälper det inte att byta foder. Han är dessutom enormt kräsen med vad han äter, tidigare åt han bara oral sensitive, det var det enda som dög.

Nu är det ju inte det problemet du skrev om,men ang tänderna...
Är de 2 sista i bra skick?
Vad säger veterinärerna? Är det "lönt att spara dem"?
Har haft flera tandlösa katter som efter att alla tänder blivit borttagna fått mkt lättare att äta.
De har glatt ätit både burkmat och torrfoder.
Vissa hellre torrfoder.
Gommen verkar hårdna efter tandbortfall och det stämmer nog.
Tog mej an en vuxen vildkatthane i gott hull för några år sen.
Upptäckte att han var tandlös och tyckte förstås hemskt synd om honom.
Givetvis fick jag passa mej för att inte bli riven av honom men blev oförsiktig vid avmaskning etc.
Jäklar vad han bet mej!!
Rena papegojbettet!! (OK,nästan då!;))
Kändes ända in till benet i fingret.
Så om din katt inte behöver de 2 gaddarna som är kvar hade jag tagit bort dem.
Hullet har alltid gått upp på de som fått sina sista tänder borttagna.

I övrigt har du fått bra tips redan och du verkar ha försökt en del innan.
Din katt är för klok för sitt eget bästa och har väldigt gott minne!;)
Du får nog kämpa på!
Hur gammal är katten?
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Är det Seraquin ni ger?

Annars hade jag tipsat om det, eftersom vår gamling är helt tokig i sina tabletter och gärna skulle äta dem som mat. Det verkar vara en smak som katter antingen älskar eller hatar.
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Hej! Krossa och blanda tabletterna i mjukost och lägg det på insidan av låret. Katter tycker inte om att ha något där. Lycka till!!!
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Nu är det ju inte det problemet du skrev om,men ang tänderna...
Är de 2 sista i bra skick?
Vad säger veterinärerna? Är det "lönt att spara dem"?
Har haft flera tandlösa katter som efter att alla tänder blivit borttagna fått mkt lättare att äta.
De har glatt ätit både burkmat och torrfoder.
Vissa hellre torrfoder.
Gommen verkar hårdna efter tandbortfall och det stämmer nog.
Tog mej an en vuxen vildkatthane i gott hull för några år sen.
Upptäckte att han var tandlös och tyckte förstås hemskt synd om honom.
Givetvis fick jag passa mej för att inte bli riven av honom men blev oförsiktig vid avmaskning etc.
Jäklar vad han bet mej!!
Rena papegojbettet!! (OK,nästan då!;))
Kändes ända in till benet i fingret.
Så om din katt inte behöver de 2 gaddarna som är kvar hade jag tagit bort dem.
Hullet har alltid gått upp på de som fått sina sista tänder borttagna.

I övrigt har du fått bra tips redan och du verkar ha försökt en del innan.
Din katt är för klok för sitt eget bästa och har väldigt gott minne!;)
Du får nog kämpa på!
Hur gammal är katten?

Ja de sista två är i bra skick och var inte aktuella att ta bort enligt veterinären. Han äter lite torrfoder men vi stöttar med burkmat eftersom han föll ur sista gången han var borta.
Han är 17 år och det känns som att vi bara får vara glada för varje dag vi får ha honom här. Inte så att han är dålig, han leker, äter osv. men han har blivit lite senil och han blev "gammal" när han var borta sist.

Så imorgon ska jag ringa hästveterinären och hoppas att hon har stride hemma:) Vi tar en dag i taget och hoppas att han får vara så bra som han är länge till.
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Är det Seraquin ni ger?

Annars hade jag tipsat om det, eftersom vår gamling är helt tokig i sina tabletter och gärna skulle äta dem som mat. Det verkar vara en smak som katter antingen älskar eller hatar.

Japp det är seraquin vi ger, eller iallafall försöker ge och han verkligen avskyr det:crazy: Jag trodde i min enfald att det skulle fungera eftersom han gillar kyckling men tji fick jag eller så smakar de inte kyckling fast det är det i.
 
Sv: Tips på hur man får i en katt...

Hej! Krossa och blanda tabletterna i mjukost och lägg det på insidan av låret. Katter tycker inte om att ha något där. Lycka till!!!

Tyvärr fungerar inte det heller, han bara går och skakar på benet tills han är nöjd och sedan klenar han ner det han ligger på istället. Han avskyr all mjukost, vi har provat med det när han skulle avmaskas.
Nu vill jag inte att han går och skakar eftersom artosen sitter i bogen och oavsett vilket ben jag klenar på så påfrestar det ju det "onda" benet.

Men tack ändå!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 213
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp