Tips på smakligt stödfoder

Skaune

Trådstartare
Jag har ett numer 5 årigt fullblod som nu är i bra hull. I sommar ska han gå på bete, men också ridas och jag misstänker att han då måste stödfodras. Han kommer att gå på ett naturbete och ridas allsidigt i skog och mark utöver ett par lokala hopptävlingar.
Jag skulle vilja ha tips på bra foder som kan ges i inte allt för stora kvatiteter för att komplettera betet.

Sv: Tips på smakligt stödfoder

Hej!

Havre och soya är bra och smakligt, samt betfor såklart.

Lycka till!

Lucern och korn har jag stödfodrat fullblod som varit sommargäster här med. Har funkat bra.

Svarar till alla.

Testade alla dessa saker förra sommaren men det föll inte så väl ut. Det var mycket som ratades och fick slängas.
Hade snarare tänkt mig något smakligt färdigfoder att kompletera med... tips?

Om ditt fullblod ratar D&H så blir jag mycket förvånad, det är få hästar som inte älskar den müslin.

Man blir ruinerad, men hästen blir tjockare ;)

min häst får fibergi, det tycker jag är ett bra "färdigfoder". våra hästar tycker det är smakligt...

Vilken sort skulle du välja som komplement till bete då? Det finns ju otaliga och det är svårt att veta vad man skulle välja...
Är beredd att prova även om jag kommer att bli fattig.

Fibergi har "bara" tre sorter, men det är svårt nog att välja ändå...

Krafft Rehab är ett foder som funkat mycket bra för många, och verkar dessutom smakligt. Har hört av flera att små mängder satt hull på den mest svårfödda häst.

Jag ger mitt fullblod Hippo Bas Cool (Basic fast med korn istället för havre) och det funkar jättebra! Testa!! :)

jo, jag ger iallafall bas. det räcker för min pålles behov. har även använt eliten förut.

Med en matkräsen häst hade jag gått på det mest laddade som finns i sortimentet, kolla på avelsfodret t ex. D v s hästen får i sig så mycket som möjligt på så lite foder som möjligt (om den nu tröttnar på att äta s a s).

Fibergi brukar ju vara smaskens. Kan du inte välja så prova först med Bas, blir det för lite energi så byter du till Elit, eller om det är tvärtom byter du till Låg.

Senast ändrad av en moderator:

ta det märket som finns bäst till hands.

jag hade inte tagit nån proteinvariant då betet vanligtvis har skyhögt med proteiner. Jag hade satsat på ett med mycket energi istället.

Jag måste få i min pålla alger och linfröolja under sommaren, är dock inte i behov av att stödfodra annars. Hon äter inte algerna som de är och ratar det mesta på sommaren då det finns gräs. Jag köpte Eggersman Naturmüsli och blandade i algerna och då slank allt ner utan knot! Rekommenderas säger damen! :d (De har ju även andra varianter som kanske inte har lika mycket protein - jag letade efter det mest smakliga eftersom hon ändå skulle få så lite att kvoterna inte spelade någon större roll).

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 521
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Hannapanna
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både... 2
Svar
22
· Visningar
3 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka