Tips på täcke - jag behöver hjälp!!!

Cyllene

Trådstartare
Jag behöver ett som inte skaver på bogen!! Hon har idag ett Bucas och ett Rambo Rhino Rug, och nu är hon helkal på bogen. Jag har varit bortrest en vecka och under den tiden har det gått fort. :cry:

Bucastäcket är värst...

Så nu behöver jag akut tips på täcken med bogveck. Regntäcken eller tunna vinterutetäcken...

/C

Sv: Tips på täcke - jag behöver hjälp!!!

Stormbreaker från shires verkar ok tycker jag...
Annars så finns det ju bogskydd...De i filt e bäst :)

Bogskydden funkar bra tycker jag+att täcket kan "väcka" sig lite.
Jag har problem med skav längre fram på manken/mankammen...
Hade "vanligt" täcke-skav på manken,bytte till täcke som går längre fram,nu har jag problem med att manen skavs av!*suck*

Bogskydd har aldrig funkat på min häst, bara förlängt "skallighetsprocessen" lite... Men jag tycker att Event är bra, men det är så olika från häst till häst.. Nu har jag klippt min häst för ca 1mån sen och då har skaven på bogen upphört :banana:

Bucas å Rambo är ju täcken som verkligen är kända för att ge bogskav dessutom :crazy:

Shires tycker jag är ganska stor vid bogen å glappar å åker bak lätt.Dom har gett skav åt mina hästar.

De jag kan koma på är Svea Sverigetäcket, som jag inte vet ngn som fått skav av, Thermo Master har oxå funkat men det är så olika på olika hästar.

Det man får vara mer noga med är att de är mjukt fodrade vid bogpartiet å att man köper ett täcke som är nog långt, är det för långt så drar det bakåt å ökar trycker fram tycker jag.
Vissa hästar får skav jämt, hur man än gör.
Finns ju bogskydd å köpa oxå.

Jag hade nog provat ett nylonfodrat täcke (oavsett märke).. har provat ett flertal olika varianter med fodringar.. och det som sitter bäst till synes (bomullsfodrat) blir han helt ruggig i pälsen utav, räcker med bara några timmars användande..men då räcker det med att jag har på det med nylon ett par dagar bara för att han ska bli fin i pälsen igen :banana: Dock har jag problem med att min häst just blir otroligt statisk av detta material, men tror att det är lite som med människor, blont tunt hår=mycket statiskt.. har man dessutom rakad häst tror jag att dessa problem är mindre :rofl:

Min häst hade Bucastäcken för några år sen, men hon fick skav av dem så jag har aldrig haft ngt Bucas på henne sen dess.
Däremot har jag flera Rambo/Rhino (bl a ett Rhino Wug) men dom har hon aldrig fått skav av o jag har inte hört ngn annan heller som fått skav av dom täckena. Men där ser man, annars är det ju grymt bra täcken!
Det funkar inte om du lägger ett mjukt fleecetäcke under?

Jag har Event & Macpro/Horseguard oxå på utetäckena, min häst har iaf aldrig fått skav av ngt av dem. Framförallt Event-täcket är rätt stort/rymligt i bogen.

Jag provade sverigetäcket men det gav ju skav det med...
På min mest häst som får mest skav har jag ett täcke från hööks...nåt dyrt med mycket foder samt bogveck i stretch...

De täcken som sitter bäst på min häst är Thermo Master och Horse Power från H**ks faktiskt! :bow:

Jag har tröttnat på detta med täcken, har fortfarande inte hittat ngt som passar min häst, jag har hitills provat:

Bucas, Rambo, Svea, TermoMaster, Jacson, Olympic Protector, Hansbo, Shires

Det som passar bäst och det enda som min häst inte får ngt skav av är faktiskt Bucas (!), men jag tycker att det är för trångt i bogen för henne. Sveat har också suttit ganska bra, men det är för stort i bogen (samma strl som bucas) och halkar ner och ger skav, skulle passa perfa om man kunde sy upp det på ngt sätt...
Allra bäst sitter mitt shires som jag har sytt upp, sitter underbart bra nu, men gjorde det inte innan, dessutom är själva täcket inge bra, läcker och är ohållbart.

Täcken som jag skulle vilja prova som skulle kunna passa är Amigo, domani, ngt "travtäcke" (sånt som går omlott) och ett täcke som ett svenskt mindre företag producerar (som sysslar med travhästar, minns inte hemsidan nu...)

Ja, om ni hittar ngt skavfritt täcke som ger ordentligt utrymme i bogen så hojta!

Har Horse Guard regntäcke m halvhals till min häst och det är super passform på det! Sitter som gjutet och inget skav. Har även ett Event 220 g vintertäcke som sitter betydligt sämre. Det är dock helt ok, men inte alls lika "outstanding" passform som Horse Guard-täckena.

//Alice

Jag har både Rhino med 200g fyllning och ett utan. De har aldrig skavt någonting på min häst och han har haft dem ett år. Just nu är han även klippt och de är ändå kanonbra!

Båda täckena går upp lite på halsen men manen skavs ändå inte bort!!

Så dem rekomenderar jag iaf!!

Jag har både Rhino med 200g fyllning och ett utan. De har aldrig skavt någonting på min häst och han har haft dem ett år. Just nu är han även klippt och de är ändå kanonbra! Även fast jag har andra täcken under så skaver de inte!

Båda täckena går upp lite på halsen men manen skavs ändå inte bort!!

Så dem rekomenderar jag iaf!!

Mina hästar får också grymma skav av Sveatäckena.. tror att det beror på fodret för i övrigt så sitter dom kalasbra. Är nöjd med Sveas täcken förutom att dom blir så ruskigt tunga om dom blir blöta och torkar långsamt trots uppvärmt torkrum.

Bucas är alldeles för stora i bogen för mina hästar, trots att jag läst här att de ska vara små i bogen och mina hästar är grova så blir det "häng" där framme och sitter inte bra.

Mina Horseware har dom inte fått skav av och förra året köpte jag ett Domani vintertäcke! Det är helt underbart, mjuk o skön insida av någon slags nylon och inget alls skav av det.

Ska köpa några till av det märket.

Mark Tod täckena tycke rjag är suveräna..sitter ganska så öppet vid bogen i och med bogvecken...kostar en slant ju,men klart att rekomendera!

Har två Bucastäcken (vinter och regn) och båda ger skav. Har 3 Svea-täcken som dock funkar super.
Två bra förutsättningar för att slippa skav är dels bogveck (självklart?) men också "halt" foder på insidan av bogen. Sedan spelar nog märket mindre roll. Passformen är nog viktigast!

Bucas stora i bogen? Mitt bucas täcke är pyttelitet i bogen, det är tom. för trångt för mitt arabsto som är väldigt nätt i bogen :eek: vilken "årsmodell" har du på dina bucas?

Måste hålla med om att Horseguard har väldigt bra passform på sina täcken! Har ett 300 g vintertäcke som går upp lite på halsen därifrån, o det sitter kanonbra! Bra med bogveck oxå. Annars är ju inte dom täckena d-y-r-a-s-t på marknaden, skönt när det är så ibland! :d

jag hade en ponny som fick skav av vilka täcken man än satte på honom så de som ägde han(ja hade han på foder) köpte bara Rambo med halvhals som spännena satt korsade där fram.. kan inte förklara men han fick inge skav efter dem iaf.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 984
Senast: Ace
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 821
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
1 031
Senast: maoulina
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår