Bukefalos 28 år!

Tips på trix tack!

L

lillamarre

Läser överallt att bara fantasin sätter gränser för vad man kan lära hunden för trix och konster, men nu är det så att min fantasi sätter väldigt snäva gränser då jag inte har någon överhuvudtaget...

Har ni några bra tips på vad vi kan sysselsätta oss med när regnet vräker ner? Han kan redan de där "vanliga" sakerna, även om pappa misstänker att han har afasi då kan har vissa problem med att säga "morfar" :smirk:

Såå, snälla hjälp oss aktivera de gamla grå!

/Marie
 
Jag har lätr min hund det här:
Sitt
Ligg
Rulla
Sitt fint
hoppa
vinka
skaka hand
skälla på komando
stanna
apport

sen kommer ja inte på mer :P

Men sen några månader tillbaka upptäckte vi att min bror va allergisk så nu har vi lämnat bort hoom :( men jag vet atthan har det jätte bra där !! men jag saknar juh honom skit mkt :cry:
 
Gömma godis på olika ställen kan vara praktiskt om man vill akivera hunden men själv göra annat. Göm godis på en massa olika ställen i rummet, så får hunden gå runt och leta. Eller göm godis under plastburkar som hunden måste flytta på. Eller i hopvikta toapappersrullar eller små pappaskar (här ska hunden gå tvärs igenom den; man ska tänka efter om man vill att detta ska vara ok innan man börjar). Eller i stora kartonger, kanske med locket mer eller mindre stängt. (Detta gjorde jag med min katt förut; hon lärde sig lyfta på locket på kartongen och dyka ner i den.)

Lär hunden gå sicksack mellan dina ben när du går. Återigen beroende på storlek och utrymme: lär hunden hoppa genom dina armar (håll ihop händernaså armarna bildar en cirkel). När hunden kan det kan du gradvis ta bort armarna så har du en hund som hoppar på kommando. (Min gamla hund var väldigt duktig på detta.) Lär hunden hoppa upp i famnen, om den är lagom stor för det.

Lär hunden apportera. Om den kan hämta vanliga saker, lär den hämta mer svårburna saker.

Skaffa en leksakstelefon och lär hunden svara i telefon. (Tips: använd inte vanliga telefonen och i synnerhet inte vanliga ringsignalen. :D)

Låna tips från hästvärlden och lär hunden flytta sig åt olika håll (framåt, bakåt, åt sidorna) på handtecken.

Med mera, med mera. Ett boktips, som handlar mycket om just att aktivera hunden, är "Min bästa vän" av Marie Hansson. Jättebra bok!

/Gnapp, som ibland saknar det här med att ha hund
 
Hero kan
sitt
Ligg
Rulla runt
Tass
Vinka
Give me five give me ten give me twenty
leka död
skilja på alla fingrar både höger å vänster hand med tummetott,slickepott osv
Räkna
krypa
Sitta fint
sen står de still han är min lilla circus rottis.. :) :)
 
Några kompisar till mig hade tränat sin pudel så att den inte åt falukorv om de sa att "den kommer från ICA" hunden bara tittade på korvbiten sa de sen att "vi luras den är från konsum" då tog hunden korvbiten!
Ibland lyckades de även få jycken att spotta ut korven om de sa "ICA" men det var den inte helsäker på.
 
Min hund kan inte mycket :crazy:
Men det här kan han/håller han på att lära sig:
Sitta
Ligga
Rulla runt
Krypa
Gå slalom mellan mina ben
Gå i en åtta runt mina ben
Stå på bakbenen
Snurra (springa runt i en liten ring)
Stanna
Också sitta/ligga kvar och komma när jag ropar
 
När jag gick en allmänlydnadskurs med min hund så skulle vi lära dom att trampa på tex en papptallrik som låg på marken på kommando. Morris tycker fortfarande att det är jättekul att då och då få visa sitt trix fastän det är mer än tre år sedan han lärde sig det. Vi utvecklade det lite och lärde honom att trampa på pedalen på en sophink...

I tidningen Canis brukar det stå trix man kan lära hunden...
 
det kan min kusins hund också. Fast tvärtom :D
Han äter inte om det är från Konsum. Han kan hämta saker också.

Nallo kan
Sitt
Ligg
Stå
Backa
Tassen
Give me five
Sitt fint (båda framtassarna i luften)
Sök
Krypa
Hoppa (synd bara att han hoppar bredvid hindret ibland :D)
Stanna kvar
Hit
pang (spelar död)
Attack fast det används inte,
råkade säga det till honom en gång när jag och mitt ex hade honom lös. Då fällde han mitt ex :o rätt ner i leran :D
Hur han kan det vette 17 för vi har inte lärt honom det :confused:

Försöker lära honom att ha godis på nosen, går sådär :D
Kan man lära hunden och räkna? Med tassen då alltså.

Just ja, nallo kan apport och torka tassarna också.
När vi har badat honom så lägger vi en handuk på golvet och säger torka tassarna. Då går han fram och tillbaka på handduken :D Väldigt praktist
Han skiter på kommando också vilket är väldigt bra om man är ute i stan. Då kan man vänta tills man kommer till ett passande ställe. men självklart så säger han till när han behöver gå ut och då får han ju gå ut också. Men just att man kan be honom göra ifrån sig när man är typ i ksogen är jättebra
 
Som avslutning till valpkursen skulle alla ha lärt sig några konster. Mycket stående på två ben av de små hundarna (verkar vara en medfödd talang :) ). MIn lilla flat-tjej lärde sig slalom mellan benen och high-five. High-five tycker hon är så roligt att göra att vi faktiskt använder det s om belöning!
 
Har du en Flat!!!!!!! :eek: :love:
Jag har en också en Flat!
Vad roligt!
Berätta! :D

/Niggi

----------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
 
vi har en engelsk springer spaniel valp, ca 4-4,5 månad gammal.

han kan för närvarande:

sitt
ligg
sjunga (man spelar munspel å så yler han)

jag försöker lära honom hur flickorna i stockholm gör, alltså lägga sig på rygg å sprattla :D inge illa menat mot er sthlms tjejer :D

å sen ska jag lära honom att spela död.
 
Min kan skälla på kommando, så jag lärde in det på handrörelse också. Via handen lärde jag sen in "vad säger vovven?". Fast jag har upptäckt att jag kan lägga in vad som helst efter "vad säger", men det blir liksom inte lika effektfullt med "vad säger kissen", och så skäller hon... :D
 
Kände en hund som kunde "viska" då hon satt nosen mot ägarens öra.

Min hund kan "godis på nosen och inte äta förän varsågod"
Även "Vart är kotten", då letar han igenom tomten efter igelkottar som han avskyr :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 352
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har en gammal vovve som inte hör så mycket men för övrigt är väldigt pigg och tycker det är roligt att lära sig saker :) Dock har jag...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Ace
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 156
Senast: anyberg
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 698
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp