Tips på utrustning

M

MollyMolly

Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har inte köpt hästutrustning på flera år och har inte koll på vad som finns och hur de nyare produkterna är. Priset spelar ingen roll. Dressyrryttare så såsmåningom ska allt vara dressyrprodukter. Hästen blir strax över 170 i mkh.

Det är ju en häst som växer men önskar försöka köpa det mesta bara en gång men självfallet så behövs ju en del saker i mindre storlekar.

Träns? Kan man chansa på att full funkar hela vägen? Hur mkt är det i skillnad på full resp. x-full? Ska man kanske köpa ett enklare träns under tillvänjnigen. Ett riktigt läckert dressyrträns? Kandar är ju lite tidigt (hihihihi)

Grimma? Vill ha supersnygg med mässing

Täcken? Här kan jag INGENTING längre. Hur många bör jag ha? Finns det kombitäcken som är bra? Förut hade jag typ 8 täcken till en häst. Hur många och vilka har ni? Vill ha bra märken.

Benskydd? Dressyrskydd men bör ju vara smidiga för en unghäst. Osäker om man gärna bör sätta på en 2-3åring typ Piaff Evo.

Lindor? Sorry för frågan men hur "gör man nu för tiden"? Lindar ni bara på träningar och tävlingar? Vilka lindor och paddar använder ni. Vill ha bästa märket.

hmmmm, vad har jag glömt......sadel....det hade jag tänkt hitta en beg i Skåne tills vidare för att köpa när hästen vuxit lite mer men har ni tips på bra kvalitée allround sadel så får ni gärna dela med er.

Tacksam för alla tips. Hängt i webshopar i flera dagar nu...
 
Sv: Tips på utrustning

Först och främst; GRATTIS till pållen! Så kul!

Hade jag varit som du hade jag inte satsat så mycket på den första utrustningen eftersom hästen kommer att ändra sej alleftersom du rider och den musklar sej.

Därmed inte sagt att du ska köpa det allra billigaste men någonstan mittimellan, om du förstår?

Sedan när hästen är inriden och musklerna är på plats, DÅ kan du kolla vidare. Visst, hästar ändrar sej ju lite hela tiden men det mesta brukar ju vara på plats då.

När det gäller täcken, benlindor, benskydd osv. kan jag inte så mycket om för jag använder det inte alls till min pålle.

Lycka till! :bow:
 
Sv: Tips på utrustning

En tvååring behöver ju inga täcken. Om den står på stall, täcke ute när det regnar, är svinkallt eller snöar. Och om det då är höst så rekommenderar jag ett fleecefodrat regntäcke, på vintern funkar ett 150 g vintertäcke hur bra som ehlst. Övertäcka för guds skull inte hästkraken.
Benskydd, vanliga senskydd och kotskydd bak. Hur bra som helst!
Lindor, inget jag skulle sätta på en sån liten unghäst. Läskigt om de åker ner eller går upp. En rutinerad häst klarar ju av att man lindar om under träning tex, men jag skulle väl inte ge mig på det på en treåring.
Träns, ett billigt först och sen ett dyrt. Jag grät blod när min 3åing förstörde mitt schumacher träns.
 
Sv: Tips på utrustning

Håller med Ravishing!:)
Övertäcka inte, och antar att du inte klipper 2/3åring, och då bör de klara sig alldeles utmärkt med ett fleecefodrat regntäcke ute hela vintern! Möjligtvis ett fleecetäcke också, nåt som jag tycker är användbart och bra att ha:D

Benskydd/lindor... Ser ingen anledning att använda så mycket benskydd på unga hästar heller, om de inte är EXTREMT klumpfotade... Det är bra om man klarar sig utan benskydd.
Tex. tycker jag man kan sätta på benskydd vid hoppning/lite tuffare träning.

Träns, Jag skulle inte ha köpt något jättedyrt men det gör du ju som du vill;)

Sadel är ju ganska omöjligt att tipsa om utan beskrivning/bild på ryggarna:)

Men grattis till hästägandet!!! Och lycka till:laugh:
 
Sv: Tips på utrustning

Tack för bra svar!

Täckesfrågan är jag nu lite mer bekväm med. Inte ta i så då kan jag ju också invänta vintern o se hur kallt det blir innan jag köper på mig för mkt.

Finns det mer förslag......skicka hit dom!:bow:
 
Sv: Tips på utrustning

Ett bra stallapotek skulle jag investera i :) T ex en bra termometer, bomull på "rulle", gaslindor, kompresser, co-flex lindor, bra saxar, sårtvätt av något slag, själv har jag väteperoxid, alsolsprit och natriumklorid i engångsampuller. Mjukgörande salva etc, finns mer att fylla på med säkert, men nu kommer jag inte på mer :)

Vid lindning använder jag mias paddar och mias, equiline och schockemöhle's fleecelindor. Använder lindor ibland när jag rider, annars är det professionals choice eller eskadron som gäller beroende på vad vi ska göra :)

Några extra grimmor och grimskaft kan vara bra att ha i lager, man vet aldrig när de går sönder :)

Även om du inte ska täcka hästen så kan det vara skönt att ha ett fleecetäcke eller dylikt att slänga på om hästen nån gång skulle vara blöt/kall.

Stort grattis och lycka till med hästen! :bump:
 
Sv: Tips på utrustning

Och innan du köper för dyra täcken är det bra att se hur hon fungerar med täcke ;) Inte kul o köpa rambotäcke och hon är en täckesstrimlare...
Själv så sitter jag också o börjar längta lite tills min 2åring kommer från betet :) Ska bli kul att sätta igång kanske ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 067
Senast: Snurrfian
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp