Bukefalos 28 år!

Tips vid ryggont?

J

joneya

Har just börjat sätta igång min friskförklarade häst, men så får han såklart ont i ryggen. Han är riden med en bomlös och ömmar bara över det område där min vikt hamnar, så det är nog mera min vikt snarare än "opassande sadel" som är frågan här (jag kan inte gå ner mycket i vikt för att hjälpa honom eftersom jag har normalvikt för min benstomme och längd; men det är nog ändå min vikt han reagerar på). Jag väger ca. 63 kilo mot förra ägarinnan som vägde runt 50; och just nu är han inte ens igångsatt av någon, så det är säkerligen lite ansträngande för honom.

Är hans ömma rygg "bara" ett tecken på träningsvärk? Vad kan jag göra för honom? (finns det t.ex. något fodertillskott för musklerna? Kan man massera ryggen med något klet för att lindra?). Vill självklart inte rida honom då han ömmar över ryggen.

Överväger att skaffa någon form av bladsadel eftersom han reagerar på min vikt, men vi får se när ekonomin tillåter (kanske kan jag låna en westernsadel i mitt stall, förutsatt att den passar). Ska jag låta honom stå eller ridas av lättare ryttare tills han kommit igång eller tills jag fått tag på en viktfördelande sadel som passar? Eller ska jag rida honom och hoppas att hans muskler återhämtar sig och blir starkare?

Tacksam för lite tips.

M.v.h. från Joneya
 
Jag har rekommenderat PolyPad till de jag stött på med promlem som du beskriver.. Den fördelar ut trycket väldigt bra! :) :love: Och efter ca: 2 veckor är problemet borta... :eek: :)
Kan vara värt att prova kanske?
 
Vad har du för padd till din bomlösa sadel? Ingen vanlig hoppas jag?
 
Nopes, jag har "Hela köret". Jag har en Fitform med skito/equalizer-pad till.
 
Har en bomlös sadel, så frågan är om det hjälper något...?
 
På min häst som lätt får ömma ryggmuskler är massage med arnikaliniment dunder. Har också ett back on track rygg-täcke som jag låter honom ha på nätterna när han visar att han är lite öm.

Ingen lång vila, även om han är öm i ryggen så skall han motioneras. På min kuse räcker det ofta med lite longering eftersom han är så fabulöst skicklig på att bocka ur sig smärta och spänningar. :crazy: Bra för honom - mindre bra för mig som sitter på ibland när dessa attacker kommer. ;)

Värme är bra förstås - min lyckades få ont i ryggen igår efter 1,5 timma ute i plusgrader med rullning i snön (antagligen träningsvärk som förvärrades av att han blev kall). Håller min häst konstant täckad så här års, för att han absolut inte skall bli kall/blöt.

Ger e-vitamin i fodret, och han får Flexijoint som förutom glukosamin innehåller MSM som tydligen skall vara bra för musklerna. Vågar dock inte uttala mig om detta - för jag vet inte tillräckligt. Säkert någon annan här som kan den biten.
 
Ok, så bra då. Det finns ju en del som köper bomlöst men inte kostar på en bra padd till. Rider också med bomlöst på mina galoppörer förutom vid snabbjobb, tycker bomlöst är suveränt.
Har även köpt extra paddar som jag har till träningssadlarna, mycket praktiskt. :bump:
 
Vill oxå ha lite tips ;)

Men kolla över fodret, har han en balanserad foderstat? ge aldrig aldrig fodertillskott utan att veta vad han får, vad han behöver och vad som finns i. Mkt hämma ofta annat och endel kan vara direkt farligt att ge tillskott av. Eller rent onödigt. Allt är dessutom onödigt om han inte har en balanserad foderstat som du utgår ifrån.

Men vid fällnig blir de lätt ömma i hud/muskler, B-vitamin tillskott kan hjälpa. Hjälper min tös iaf. Ge helst naturligt B-vitamin (foderjäst ger vi) ist för syntetiska (ex Shy Feeder).
 
Foderstaten är inte under vad han behöver, det är dock allt jag kan säga. Just nu har han fri tillgång på ett väldigt bra hösilage, vilket gör det lite svårt att göra foderstaten HELT balanserad.

Inne får han bara några morötter + lite betfor att ge eventuella kosttillskott i (just nu vid fällning och igångsättning får han Biovimin vitamineral-tillskott, däremot får han mindre än rekommenderad dos; och så har jag börjat med MSN som han har ätit i 3 dagar nu, ett tillskott som ska kunna hjälpa både hans allergisymptom och hans rygg).

Har man täcke kanske en back-on-track pad för ryggen kan vara en idé, men jag sätter då inte på min häst någe mera täcke i år (om det inte regnar eller blåser på tok för mycket).
 
Tycker du ska tänka om

vad det gäller täcken.

Jag har haft "rygghäst" som blivit bra - och har erfarenhet av flera hästar med ömma ryggar. För alla dem har det varit viktigt att de inte blir kalla över ryggen. Så det har varit viktigt att verkligen se till att de är ordentligt täckade både inne och ute.

Min "rygghäst" som hade Kissing Spines med riktiga pålagringar mellan tornutskotten var helt symptomfri de sista åren jag hade honom. Om han NÅGON gång blev spänd i ryggen så var det för att han hade blivit kall.

Tycker att halv/helhals-täcken är väldigt bra till rygghästarna - så att den inte blåser in eller läcker in regn från halsöppningen ner på ryggen.

Min valack hade jag dubbla tjocka täcken på under i princip hela vintern - då var han varm och mjuk i sina muskler under täckena.

/Dobben
 
Re: Tycker du ska tänka om

Säger det samma.

Ibland måste man släppa på sina principer dessutom för att få en häst att må bra.

Varför förvägra en ryggöm häst ett täcke?

Det är i mina ögon vansinne, men så har jag inte varit med så länge heller. Men ALLA jag pratat med om min ryggömma häst (som inte har några pålagringar eller liknande, bara lätt att spänna sig av någon anledning) har tjatat om täcken. Nu är stackaren så varm att han helst vill vara utan - men jag får stålsätta mig.

Rulla sig utan täcke får han göra under övervakning än så länge...
 
Min pålla har/har haft Väldigt stora problem med sin rygg. Nu går hon (på bla. inrådan av både veterinär och akupunktör) med tunt fleecetäcke, tjockt termotäcke Och vintertäcke. Hon är piggare än någonsin! :bump: (och det är plusgrader på dagarna, men vem bryr sig? Hon och 7-åringen har galopptävling vid utsläpp numera ;)) Hon har inte ömmat en dag sen jag la på henne fleecen för 1 vecka sen.

Så snälla, neka honom Inte ett täcke - prova och se om det hjälper i alla fall!!
 
Tömkörning är väl att bra alternativ??? =) Hade en häst som fick ont i ryggan pga sadel och vi fick inte rida den på två månader så det var bara tömkörning som gällde och sen har ryggen varit fin sen dess =)
Du kan ju ut och promenera med hästen också, få henne/honom att bygga muskler innan du försöker rida igen :)
 
Kolla gärna fakta först

Hästen ifråga har inte ont i ryggen av väder och vind. Ryggvärken kom nu när han började ridas och går över efter att han har fått stå (i hage såklart) i 1-3 dagar.

Annars förstår jag eran oro, om hästen blir spänd av kyla så ska den ju täckas!

Jag täckade honom förut, men han kunde vara väldigt stel i musklerna ibland ändå, och efter att ha lagt om foderstaten aningens och efter att ha mockat ur en massa ur boxen (blev öm av att stå för högt och mjukt, på en "kulle") så blev han betydligt bättre. Det blev plusgrader och i samband med detta fick han vara utan täcke, vilket gick utan problem. Vi började även med fri tillgång till hösilage i hagen, så när det kröp ner mot minusgrader valde jag att pröva ha honom utan täcke. Han får klåda av att ha täcke på sig, tycker det blir instängt och hemskt, la sig alltid och rullade det första han gjorde när man tagit av täcket på kvällen; därför försökte jag ha honom utan täcke, för HANS skull. Han klarade kylan väldigt bra, var fortfarande ovanligt mjuk och trevlig i humöret, så jag valde att inte täcka något mera detta år (så vida han inte skulle behöva det; vid regn ska han få ha täcke på sig eftersom vi saknar skydd i hagen). Var hos veterinären för ett litet tag sedan och fick höra att det inte var något med ryggen alls (sadelutprovare och hästmassör kollade ryggen för att se så att inte eventuell ryggvärk skapade den hälta vi upplevt); då hade han varit otäckad och det hade varit minusgrader i några dagar.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 002
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 632
Ridning Hej alla bukefalister! Jag har nyligen påbörjat kiropraktisk behandling och fick klart för mig att det var en del som inte stod rätt...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp