Bukefalos 28 år!

L

lala

Jag ska sätta igång en 20 årig isläning som bara gått och "skotat" i ½-1 år, han har alltså ingen kondis alls!
Jag vill gärna ha alla era tips på övningar jag kan göra med honom. Jag har inte tillgång till ridbana, bara skogsstigar. Jag har inte tänkt träna något speciellt, utan bara hålla igång honom för hans hälsas skull och för att ha kul :)

Jag har hört att gammla hästar åldras mycket snabbare om dom bara går i hagen och inte gör något. Så nu ska jag sätta igång pollen försiktigt och försöka motionera honom lite varje dag, inte så att han får någon toppkondis, bara så att han hålls i trim och vi kan njuta av livet tillsammans :D
Ifall ni vill veta så går han på lösdrift och får endast hö, men jag funderar på att börja blanda ihop lite betfor med mineraler, vitaminer och biotin. Vad för vitaminer och mineraler tror ni han behöver?
 
Sv: Tips?

Börja skritta med honom några veckor och bygg sedan på med trav och galopp.
 
Sv: Tips?

Härligt. :)
Det kommer han att må bra utav! ...få lite motion och stimulans. ;)

Har han stått så pass länge och när han ändå är till åren så tycker jag att du ska tänka på att ta det väldigt lugnt i början. Stressa inte med något eller så. Skritta honom många veckor till att börja med...
Kräv inget av honom i början.. sedan så är det ju alltid bra att promenixa i skogen.
Klättring, gå över stockar och sånt.. kan ju senare börja jobba honom i skritt (på lite bredare skogsvägar?)..om det finns. Flytta sidvärts och sånt. Böja, ställa, osv. Serpentiner och sånt mellan träd..?

Tömköra kan du ju också göra någon gång.
Longera då och då om du har någon äng/öde parkering eller liknande? Bara för att få honom att lyda dig även från marken.. Promenera avsutten med honom i skogen.. lära honom att vara uppmärkam på dig även när du inte sitter på ryggen. Flytta honom sidvärts från marken, osv. Sådana övningar.. Bara för att variera lite och inte alltid kanske bara ta en skrittur i skogen..

När du efter flera veckors skrittarbete fått igång honom lite och så börja med trav och så galopp. Lätt arbete. Inga stora krav.
Se till så att han får vila mellan trav- och galoppsträckorna. Inga långa sträckor i början. Bara korta, i ett lugnt och sansat tempo.
Fattningar/avsaktningar.
Så han hinner återhämta sig och inte överanstränger sig.

Ta det bara lugnt med allting och öka succesivt med arbetet så går det säkert finfint. :smirk: :banana:
 
Sv: Tips?

Hur ser hästen ut i kroppen muskulärt? Har den väldigt omusklad överlinje? Äldre hästar tappar ofta muskler snabbt om de inte hålls igång och det tar mycket längre tid att få tillbaka dem igen. Om överlinjen är dåligt musklad tycker jag du ska jobba hästen från marken innan du rider. Alternativt växla mellan markarbete och korta skrittpass. Tömkörning är bra uppbyggande. Likaså att longera över bommar eller cavaletti. Ut och promenera i skogen både uppsuttet och avsuttet. Låt det ta tid med tanke på att hästen inte är så ung längre.
 
Sv: Tips?

Jag har ett 28-års sto, som jag försöker bygga upp muskulärt, och jag har fått råd av flera, som menar att det är bra att tillföra E-vitamin, B-d:o, selén.
Detta förbättrar deras förmåga att omvandla proteinerna till muskler.
Det funkar riktigt bra, fast jag tar det lugnt med mitt sto, så bygger hon muskler fantastiskt fint...
 
Sv: Tips?

Okej, tack alla för svaren :) Jag ska göra som ni sagt ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 239
Senast: super
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp