Tipsa mig om täcke med X-gjordar lågt fastsatta

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moniq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 941
M

Moniq

Har unghästar som leker mycket med ridhästarna. De busar och stegrar sig och riskerar att fastna i gjordarna. Jag har egentligen täcken så det räcker och blir över och är väldigt nöjd med dem, om det inte vore för att kryssgjordarna sitter fästade så högt upp på täcket, med risk för unghästarna att fastna.

Vill nu inte ha fler gjordar sönderslitna och det finns ju en viss skaderisk på busröna också.

Jag har inte lite krav på täckena, så därför tänkte jag be er om hjälp.

<> Andasregntäcke i bra kvalité, tunn stoppning OK
<> Insida som ej är sträv dvs det skall inte fastna så mycket päls (har ni sett islandshästar i full fällning nångång ;))
<> Bogveck alt. god bogfrihet på något annat sätt

och det allra viktigaste

<> Gjordarna skall sitta mer eller mindre i nederkanten på täcket.

Sv: Tipsa mig om täcke med X-gjordar lågt fastsatta

http://www.ridsportshopen.com/ har såna här täcken:
95VR.jpg

vet dock inte om de har en glatt insida.

Tack för tipset, det var en fiffig lösning på gjordarna. Synd bara att bogvecket började så långt ner, då får det inte den avsedda funktionen.

Hade jag haft en symaskin som kan sy i kraftigt tyg/läder skulle jag nog kunnat fixa de där hålen själv i de befintliga täckena :idea:

Annars finns det täcken som har gjordarna gömda under täcket på ett riktigt smart och fiffigt sätt. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt, men det är som en extra kant över gjordarna så att de inte syns från sidan. Kika på den här sidan så ser du de översta utetäckena som har kryssgjordar, men som är gömda under täckena:

Capriati (Treadstone)

Jag är så dålig på att förklara... :o

Treadstone har gjordarna fastatta på insidan.
Dock har jag inga speciellt positiva erfarenheter av deras täcken i övrigt :devil:

{c93caf83-3406-405e-a674-8d34e80def72}.jpg

Det täcket har gjordarna fästa på insidan.
Finns med bogväck med men det skulle jag aldrig sätta på min häst mer :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har detta täcke till min häst dock sparsamt använt då det är förlitet.. och det stämmer bra in på dina önskemål! Gillar lösningen med gjordarna som fästs på insidan istället för på utsidan. Det gör också att hästen inte blir blöt på magen om som de kan bli när det kommer vatten på gjordarna.
2011-3732_1.jpg

Treadstone Drip Dry, 100gr.

Senast ändrad:

Det där täcket såg riktigt bra ut Domino, tack för bilden :). Det skall jag kika närmare på. Såg ut som om bogvecket började i rätt höjd också.

Jag vill gärna ha bogveck, men hellre utan om de börjar för lågt för då stretar det ännu mer över själva bogspetsen, det är kanske det som Fladde syftar på.

Ditt täcke såg också bra ut Fladde, med helt "gömda" gjordar. Vad är det för märke?

Domino - glömde fråga - du skriver att ditt täcke är för litet. Är dom små i storlekarna? eller trånga i halsen eller nåt sånt? Hur ser insidan ut? Appropå päls som kan fastna ;)

Jag har två täcken från Mark Todd, ett regntäcke (utan hals)
artikelfullpost.asp
och ett tjockare
artikelfullpost.asp
(utan hals). Jag var fundersam över bogvecken som hamnar lite lågt och långt fram på min häst, men han rör sig utan problem och har inte fått skav. Regntäcket har blankt foder i bogen och slät bomull i resten (lättborstat). Det tjockare täcket har blankt foder hela vägen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka