Titt-ut fönster

A

armada

Ni som brukar vara på det här forum vet att jag har en gammal (1700-talet) stenstall.
Jag har haft en del bekymmer med Houdini-hästen och den murade inredning.
Jag måste montera galler mot gången, helst öppningsbar, men det kommer att innebära att hästarna inte kan titta ut.
Som i många andra gamla byggnader är fönstren inte speciellt stora, 60x100 (bredd x höjd).
Jag fundera på att höja dem några dm så att den översta kanten hamna på 220 cm höjd (samma höjd som dörrarna) och göra den översta delen öppningsbart så att hästarna kan sticka ut huvudet. Finns det risk att djuren fastnar? Fönstren är lite i det smalaste laget. :confused:
 
Jag hade en gammal "skitlucka" i mitt stall där mitt sto konstant stod och tittade ut, hon älskade det. Hela halsen och huvud stod hon ute med och tittade på allt.

Dock så ska man väl inte ha det så stort att hästen kan få igneom bogen utan se bara till att hals och huvud går igenom utan bekymmer.

Ami blev nämligen bekymrad en dag och då small det i väggen, då hade hon försökt att hoppa ut...men det var för smallt. Efter det så försökte hon aldrig igen utan fortsatte att sola sig, eller bli piskad av regn genom luckan. Det är också bra om man kan stänga den. Ibland kan det behövas.
 
Tackar!
Jag var lite fundersam eftersom fönstren är låga, börjar kanske 60cm ovan golv.
Men jag tänkte sätta in nya galler fönster och ha den översta delen öppningsbart, mest för att hästarna inte ska kunna sparka och fastna med ett ben ute.
Jag har Houdini lös i stallet (boxvila 5 veckor, andra omgången) just nu och han älskar att stå och titta ut genom halvdörrarna, rein or shine spelar ingen roll.
 
Hm...vet inte riktigt hur högt vår glugg satt.

Men jag har ett sto på 157cm som kunde stå med bogen mot väggen med normal halshållning (för en häst som bara står och tittar ut i skogen t.ex.) utan att halsen tog i vare sig uppe eller nere.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 175
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp