Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har senaste dagarna ätit broccolisoppa (en halvklar variant med buljong, grön curry, vitlök och citron, ingen grädde eller redning) med precis lagom krämiga ägghalvor i samt en aning knaperstekt bacon som strössel. Ikväll tänkte jag försöka mig på att åstadkomma någon slags puré på rostad vitkål, återkommer med uppdatering om denna!
 
Igår skulle vi äta middag med delar av partners familj. Alltså inte middag AV delar utan med ;) Partner valde föredömligt den bra indiern på min gata. Visste att han var en keeper alltså :love: Jag åt chili paneer och vitlöksnaan.

Idag och imorgon KONFERANGS på Ystad Saltsjöbad. Har redan ätit choklad och klockan är inte ens tio!
 
Igår skulle vi äta middag med delar av partners familj. Alltså inte middag AV delar utan med ;) Partner valde föredömligt den bra indiern på min gata. Visste att han var en keeper alltså :love: Jag åt chili paneer och vitlöksnaan.

Idag och imorgon KONFERANGS på Ystad Saltsjöbad. Har redan ätit choklad och klockan är inte ens tio!
Cirkeln är sluten - indiern igen, alltså. Vem behöver andra kriterier för sitt dejtande än val av indier?:D

Konferangs IGEN? Fint med Ystad Saltsjöbad!
 
Var på kryssning igår och idag med tillhörande buffé. Är inte alltid så förtjust i varmrätterna, så jag åt lax i olika former med fänkålscreme, gott bröd, kaviar med tillbehör, räkor och aioli och gick sedan lös på efterrättsbordet :d efter ostar, fikonmarmelad, någon form av kaffe- och nötkaka, veganska marmeladgodisar och chokladmousse toppad kanderade nötter var jag proppmätt. Gott och fräscht och det fanns en hel del vegetariskt/veganskt. De hade verkligen fräschat upp bland rätterna sedan jag åkte sist.

Resten av dagen gick åt till hämningslöst godisätande, bingospel och tipspromenad där kidsen kammade hem storvinster i form av godis och choklad vilket ledde till ännu mer hämningslöst godisätande.

Nu ska jag rensa en påse bortglömda kantareller som jag hittade i kylen och steka på till lunch!
 
Blir extremt sugen på hakkebøf av husmanskosttråden.

Har aldrig riktigt fattat varför hakkebøf känns så underbart och pannbiff så tveksamt. I stort sett är det väl samma sak? (En delförklaring är nog att min mormor - som så klart var världen bästa mormor - lagade hakkebøf, medan pannbiff förekom enbart i skolmatsalen.)

Men sen är det väl ströbröd och sånt i pannbiff? I hakkebøf är det enbart färsen och lite kryddor. Obegripligt hur det kan vara så ofattbart gott, vid närmare eftertanke.
 
och @Petruska
Det var kundalini yoga, i en gethage tillsammans med getterna på getternas villkor :D Man fick när som helst pausa och klappa eller krama getterna! Nu var det sista gången för säsongen, min väninna hade varit på det i våras när det var killingar som var väldigt busiga och skuttade runt, under och på yoga-deltagarna. Igår var det getmammor som var ganska stora (och lugna) så jag var glad att de inte hoppade på en.
Men bajset då :eek: bajsar inte getter typ överrallt? Gjorde ni yoga mitt på marken eller hade ni någon typ av filtar? (För att skydda mot :turd:)

Och för att inte bli alltför ot kan jag tillägga att jag åt yoghurt med blåbär, rostade frön och honung till frukost - i min mening det absolut bästa sättet att äta yoghurt på!
Dessutom har jag haft väldiga scones cravings de senaste dagarna så ska försöka klämma in ett sconesbak under dagen.
 
De finns från MenMen (oftast på Hemköp och Willys) men ICAs vegetariska är också goda. Min go-to när jag bara inte orkar göra något.
Jag kör MenMen på din inrådan. Och bor i princip granne med en Hemköp.
Hemköp är tyvärr en väldigt dyr butik med dåligt sortiment här, så jag handlar aldrig där, men passerar faktiskt ibland. En bra Ica ligger bara några meter hemifrån, så jag ska kika om de har dem du nämner, @athena_arabians

Bra med fler nödlösningar!
 
Var på kryssning igår och idag med tillhörande buffé. Är inte alltid så förtjust i varmrätterna, så jag åt lax i olika former med fänkålscreme, gott bröd, kaviar med tillbehör, räkor och aioli och gick sedan lös på efterrättsbordet :d efter ostar, fikonmarmelad, någon form av kaffe- och nötkaka, veganska marmeladgodisar och chokladmousse toppad kanderade nötter var jag proppmätt. Gott och fräscht och det fanns en hel del vegetariskt/veganskt. De hade verkligen fräschat upp bland rätterna sedan jag åkte sist.

Resten av dagen gick åt till hämningslöst godisätande, bingospel och tipspromenad där kidsen kammade hem storvinster i form av godis och choklad vilket ledde till ännu mer hämningslöst godisätande.

Nu ska jag rensa en påse bortglömda kantareller som jag hittade i kylen och steka på till lunch!
Vad var fänkålscrèmen gjord på, tror du? Lät trevligt till lax, jag älskar fänkål!
 
Hemköp är tyvärr en väldigt dyr butik med dåligt sortiment här, så jag handlar aldrig där, men passerar faktiskt ibland. En bra Ica ligger bara några meter hemifrån, så jag ska kika om de har dem du nämner, @athena_arabians

Bra med fler nödlösningar!

Kolla på Hemköp ändå, de ligger ungefär lika i pris oavsett butik (något billigare på Willys givetvis). Annars är ICAs väldigt goda också men jag tycker MenMen är snäppet vassare.
 
Igår följde jag (i stort sett) ett recept! Receptet hette "nästan som fisksoppa" och var i princip en krämig grönsakssoppa med tofu istället för fisk, tångcaviar, dill och persilja. Riktigt god! Idag är det Tysklands nationaldag så vi har ledigt och har sovit ut och käkat långsam frulle. Ikväll skall jag göra vegansk mac n cheese efter Jävligt Gotts recept. Så pepp! :nailbiting:
 
Jag gjorde mina efterlängtade scones redan till lunch idag då jag känt mig lite skakig och upprörd över en incident i morse (kommer ev skriva om det i dejtingtråden sen om jag orkar) och kunde ändå inte fokusera på jobb.
Åt dem med smör och sylt, drack earl grey-te till och lyssnade på tillkännagivandet av nobelpriset i kemi. Är det förresten någon mer än jag som följer nobelpriserna med stort intresse varje år? Jag är noll kunnig i dessa ämnen, men tycker det är sjukt intressant och lyssnar med iver även om jag bara fattar typ hälften...
IMG_6223.JPG
 
Vad var fänkålscrèmen gjord på, tror du? Lät trevligt till lax, jag älskar fänkål!

Oj svårt! Tror att fänkålen var rostad och att den innehöll någon form av mjölkprodukt. Creme fraiche kanske? Det var fänkålsfrön uppe på också. Skulle ha smakat lite mer noga bara på den och inte bara ha glufsat i mig tillsammans med laxen, då hade jag nog gissat bättre :o
 
@macbeth: Jag har varit på föreläsning med Nobelpristagare när jag pluggade i U-a... de bjuds alltid in dit och det är alltid några som tackar ja. Dock var det i anslutning till Lucia så jag var dödligt bakis och kommer inte ihåg något :angel:

Jag följer också när de tillkännager pristagarna :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 338
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 688
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 377
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp