Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pa vagen hem fran skolbusskorning stannade Maken och jag pa "Golden Valley Pub and Brewery" ... Dar har de mycket klart for sig vad gluten kan stalla till om man inte tal det da en anstalld har Celiac disease. Dar at jag en mycket god strip steak med kryddsmor, angade gronsaker och VARLDENS basta French fries ... Nar jag sa att jag vill ha dem "burnt to a crisp" blev det PERFECT.
 
Lokalt odlad (eh ja, ni fattar vad jag menar) hjortfilé åts med ugnsrostad potatis, gräddig enbärssås och svartvinbärsgelé. Ett gott Aglianico, som inhandlades på vingård i Italien för ett par månader sedan, till :d Tanken var tarte tartin (färdigköpt) med vaniljsås till efterrätt men vi sparar det till lyxfika imorgon då varmrätten var så förbaskat god att vi åt alldeles för mycket båda två.

Åh just det, till förrätt blev det surdegsfocaccia med olivolja samt juliga drinkar på våra grannars, aka vinbarens, uteservering. Sambo drack en "spiced negroni" och jag tog en "poinsettia" som var gjord på Sangiovese, Campari, Cointreau, tranbärsjuice och bitters.
 
Blev bjuden på middag hos en kompis. Hennes snubbe är kock så blev en brakmiddag.

Förrätt blev bruschetta med benmärg och persiljesallad

55EAE94D-218C-44A6-9D27-DA3AF44A905E.jpeg
 
Igår pasta alla vodka som blev mycket bra med inslaget av pesto. Innan dess har det blivit fläskschnitzel med marsalasås och balsamicokaramelliserade champinjoner, till potatismos. DET ska vi laga igen, det blev verkligen toppengott. Idag blir det favorit i repris med fisksoppa med saffran, broccoli, morötter, potatis, lime och kokosmjölk, och vitlöksbröd till. Imorgon blir det nog hemmagjord kebabtallrik med ris, inklusive isbergssallad, fefferoni och rå rödlök (isbergssallad går nästan bara att äta till kebabtallrik, känner jag - och tacos förstås).
 
Vi fortsätter lata oss och körde igår hämtmat i form av crispy anka från kinesiska restaurangen. Det var typ det enda som var öppet i grannhålan vi var i. De har inte så där jättemycket kul på menyn direkt.
Men det var ok och vi blev mätta iaf. 😅
Har sett massor av bilder på insta/FB från kompisar som bor i Sthlm och går ut och käkar på bra ställen och känner att det är en av sakerna jag saknar efter flytt hit ut i ingenstans. Att liksom spontan-dra-i-väg och käka med kompisar på trevliga ställen och få matlagningsinspiration.
Det, äta hos matlagningsintresserade vänner och att resa tycker jag ger väldigt mkt inspiration som jag saknar nu.

Hur får ni inspiration?
 
Inspiration kanske är ett senare led, men min matlagningsmotivation börjar med viljan att ta hand om det som gården levererar. Att hålla nere matkostnaderna men inte kompromissa med kvaliteten på råvarorna, inte heller på det som köps. Det blir ju naturligt mycket äta "i säsong" på så sätt. Och det måste ganska ofta bli storkok och matlådor för att livet ska funka, dvs ganska sällan fine dining i mitt kök. Men man vill ju variera sig ändå!

I övrigt - i alla fall i perioder - fångar jag upp en hel del från matlagningsprogram. Ibland youtubekanaler, och så följer jag några Instagramkonton som jag gillar, Tuvessonskan, Släng dig i vego och Rebel Recipes bl a. Men många gånger funkar Icas och Coops receptbas också bra om jag har en eller flera särskilda råvaror att bygga på och det bara är tomt i hitta-på-något-hjärnan.

Och så tråden här förstås! Hade till exempel nästan glömt bort ett så pass klassiskt koncept som torsk och senapssås men det var ett kärt återseende. Vodkapasta var också ett helt okänt begrepp tills jag hittade det här och förstod att det faktiskt är ett recept. :laugh: Låter lite... skumt? men det lär få testas någon gång!

Sedan är det en utmaning att hitta riktigt bra uteställen som man har råd att återvända till och som inte bara har samma generiska menyer. Norrvikens trädgårdar från i somras var/är definitivt ett sådant ställe som erbjuder inte bara att man blir mätt av någon vällagad men tradig standardmeny. Utan också sådana supergenomtänkta, vackert presenterade kombinationer och lite överraskande tillbehör som fastnar blytungt i smakminnet och inspirerar. Närmast ser jag fram emot deras nyårsmeny, den är kanske inte helt utanför boxen men tror och hoppas att den blir tiptop hur som helst! :love:
 
Jag har lagt in gravlax och skar av stjartbiten for provsmakning forst ... da den ar sa pass tunn behover den inte ligga i laken lika lange sa den ska atas i kvall ... det behovdes alltsa lite hovmastarsas redan i dag. Jag VANDAS nar jag ska gora den, da den har en tendens att skara sig for att jag aldrig har alla ingredienser i exact samma temperatur.

Nu valde jag att prova gora den precis pa samma satt som jag gor bearnaise sas och hollandaise sas "lately". Jag stoppade ner alla ingredienser, (senap, olja, de storsta stjalkarna fran dillen, kryddor, vinager och "just because" ett agg ocksa) allt kom med olika temperatur men akte ned I det hoga smala mattet dar bara mixer huvudet far plats och som kommer med mixern.
Mixern stoppades ner i mattet och mixern sattes pa. Efter en halv minut eller lite mer lyfte jag sakta pa mixern medan den gick och det blev en tjock och fin hovmastarsas .. lite tjockare an jag onskat, men det var for att jag envisades med att ha i ett agg fast det inte var med i receptet jag hade:o. Innan vi ater tanker jag for sakerhets skull ta ut lite av den for tjocka sasen och fylla pa mer olja och se hur det blir.:) Smaken var dock perfect. Super god!:d

Jag har haft den har stavmixern (en kitchenaid) i 7-8 ar och anvant da och da och gillat den, men sedan jag larde mig hur man anvander en stavmixer till olika saser som ska "emulisfy" gar den nastan dagligen. Jag anvander numera min stavmixer HELA tiden ... Den gar till vinaigrette saser, som emulsify (vad heter det? tjocknar?) helt perfect, bearnaise sasen, mayonnaisen, och hollandaise sasen, lika sa och alltsa ett helt perfect resultat ... sa lange jag har huvudet med en dubbel kniv. Med huvudet med 4 knivar sa gar det tydligen for fort for dar tjocknar det inte som det ska.
 
Jag har lagt in gravlax och skar av stjartbiten for provsmakning forst ... da den ar sa pass tunn behover den inte ligga i laken lika lange sa den ska atas i kvall ... det behovdes alltsa lite hovmastarsas redan i dag. Jag VANDAS nar jag ska gora den, da den har en tendens att skara sig for att jag aldrig har alla ingredienser i exact samma temperatur.

Nu valde jag att prova gora den precis pa samma satt som jag gor bearnaise sas och hollandaise sas "lately". Jag stoppade ner alla ingredienser, (senap, olja, de storsta stjalkarna fran dillen, kryddor, vinager och "just because" ett agg ocksa) allt kom med olika temperatur men akte ned I det hoga smala mattet dar bara mixer huvudet far plats och som kommer med mixern.
Mixern stoppades ner i mattet och mixern sattes pa. Efter en halv minut eller lite mer lyfte jag sakta pa mixern medan den gick och det blev en tjock och fin hovmastarsas .. lite tjockare an jag onskat, men det var for att jag envisades med att ha i ett agg fast det inte var med i receptet jag hade:o. Innan vi ater tanker jag for sakerhets skull ta ut lite av den for tjocka sasen och fylla pa mer olja och se hur det blir.:) Smaken var dock perfect. Super god!:d

Jag har haft den har stavmixern (en kitchenaid) i 7-8 ar och anvant da och da och gillat den, men sedan jag larde mig hur man anvander en stavmixer till olika saser som ska "emulisfy" gar den nastan dagligen. Jag anvander numera min stavmixer HELA tiden ... Den gar till vinaigrette saser, som emulsify (vad heter det? tjocknar?) helt perfect, bearnaise sasen, mayonnaisen, och hollandaise sasen, lika sa och alltsa ett helt perfect resultat ... sa lange jag har huvudet med en dubbel kniv. Med huvudet med 4 knivar sa gar det tydligen for fort for dar tjocknar det inte som det ska.
Jag har misslyckats två gånger med majonnäs och stavmixer med senaste mixern, förmodligen också lite för kraftfull. Handvisp i bunke är mer pålitligt…. Ska prova att köra försiktigt med hovmästarsåsen!
 
Kombon har levererat igen:
Björncarpacio
Vildsvinssalami
Leverpastej
Mer kallrökt torsk
Grankottsgravad gös
och så vidare i en halv evighet, alltihop för fantastiskt och för mycket för min hjärna att kunna greppa. 🤤:d

Allt går bara att äta som det är. Perfekt nivå på arbetsinsatsen.

Men hjälp! vad ska vi göra av/till de rommarinerade hallonen? Hit me! (De som ska äta dem äter både mejerier, socker och gluten. Ja och alkohol då.)

Idag åt jag julskinka (från sagda kombo). Det var fantastiskt i stunden men min kropp var sådär nöjd (antar att ströbrödet eller senapen var boven. Jag är så orutinerad på att inte äta vad som helst). Försökt gottgöra med benbuljong av kyckling och lamm som fick gå i mixern med en stor blobb ghee, för krämighet och tröstfaktor. Funkar ganska bra. :d
 
Kombon har levererat igen:
Björncarpacio
Vildsvinssalami
Leverpastej
Mer kallrökt torsk
Grankottsgravad gös
och så vidare i en halv evighet, alltihop för fantastiskt och för mycket för min hjärna att kunna greppa. 🤤:d

Allt går bara att äta som det är. Perfekt nivå på arbetsinsatsen.

Men hjälp! vad ska vi göra av/till de rommarinerade hallonen? Hit me! (De som ska äta dem äter både mejerier, socker och gluten. Ja och alkohol då.)

Idag åt jag julskinka (från sagda kombo). Det var fantastiskt i stunden men min kropp var sådär nöjd (antar att ströbrödet eller senapen var boven. Jag är så orutinerad på att inte äta vad som helst). Försökt gottgöra med benbuljong av kyckling och lamm som fick gå i mixern med en stor blobb ghee, för krämighet och tröstfaktor. Funkar ganska bra. :d
Kan ni ha hallonen till pannacotta kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp