Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
291A5684-058B-40AF-A666-9707DB725BE5.jpeg

Lasagne på god väg
 
Fullständigt matkaos är det i mitt kök :arghh: Eftersom jag jobbar ett koppel av nätter denna jul & nyår, så var överenskommelsen "En liten julfrukost" med lite risgrynsgröt och kubb-macka när jag går av i morgon bitti. Sen droppade det ena önskemålet efter det andra in. Jag var i morse och köpte en bytta 'töm-min-plånbok-kalixlöjrom' och en massa andra livsnödvändigt. Jag vaknade vid 16, och har sedan dess griljerat skinka, gjort en jansson, kokat rödkål, och bakat julbröd (mörkt filmjölksbröd). Detta är något jag normalt kanske gör under en hel danföredan-dag, nu har jag gjort allt på 3 timmar :arghh:

Men det blir nog en God jul iallafall dårå! Nu ska jag äta frukost innan jag går till jobbet! God Jul på er! 🎅
 
Kl 22:30 blev det äntligen kraftigt försenad middag i form av tjocka revben som grillats i ugnen i en evighet med sambos twist av Tareqs gucka på. Såååå goda!
Till det hemgjort äppelmos vi fått. Och en sallad med vinägrett. Jättegott!
Sen åt jag några danska juleskum och sambon en hög sådana och ännu mer dumlekolor. 😅
 
Jag åt risgrynsgröt och en macka med skinka till frukost. Så gott!
Till lunch körde jag varmrökt lax med kokt potatis och romsås. Sambo åt sill med tillbehör.
Middag blev toast skagen till förrätt och sedan älgköttbullar, prinskorv, rödkål, rödbetssallad, ägghalvor med dill/majo/citron/räkor/rom, potatismos, Vikabröd med ost.

Efterrätt orkades inte. 😅
 
Har veckan innan jul levt på lamm, som jag inte trott varit något för mig, så har blivit en hel del lammracks- så gott! Testat lammfärs i olika former, det passade dock övriga familjen bättre än mig. Men nu har jag varit tvungen att frysa in resten.
Efter typiskt finskt julbord igår blev det idag ålandspannkaka hos släkting. Sedan hade jägarna levererat kött så det blev rökt ren med pepparotscreme och friterade bakpotatisar med västerbottenost.
 
Jag skrubbar potatoes, som man gor med nupotatis, och Kokar med skal. Jag anvander oftast rod potatoes som vi inte skalar vid bordet Heller utan ater som man ater ny potatis (vilket det ar) aven om skalet at lite "fastare" an pa nypotatis da den fatt Vaxa lite langre.
 
Skulle egentligen iväg på middag ikväll men är trött och har ont i gravid kroppen. Så stanna hemma ist och vilar. Bakade scones till frukost, tog sista biten nu ikväll,... med massa smör och ost på, tillsammans med en morotssoppa från frysen. Rostade lite solrosfrön till soppan och drack en alkoholfri öl till. Ändå nöjd med min middag ,soppan var god men kommer inte ihåg vad jag kryddade med, tänker alltid jag ska skriva upp när det blir bra också blir det ändå aldrig så 😅 nu te och choklad 😁👌
 
Vi rensade kylen på julrester. Sambo körde sill-maraton och gravad lax m sås.
Jag körde varmrökt lax med potatis, sötpotatis, hackad rödlök och romsås.
Sen hade vi också ägghalvor med räkor, majo, hackad rödlök, rom och citron. Tyvärr var färska dillen slut. Så det blev torkad.
Jättegott iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp