Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska göra lammstek nu det närmaste och funderar på om jag ska göra som tidigare recept eller om jag ska hitta ett annat.
Någon som sitter på ett riktigt pangrecept?
Mitt vanliga är med vitlök, rosmarin och timjan, klassiskt mao.
Jag tycker det klassiska är ett riktigt pangrecept. Just för steken som stek - föredrar jag klart den inriktningen. Å andra sidan, frågar du mig så föredrar jag ALLTID vitlök och timjan som buddies.

Som variation med lammstek som utgångspunkt brukar jag grilla skivor (samma kryddning….) hög värme (fettet ska smälta) och rosa insida eller göra en indisk gryta av bitar ihop med typisk tandoori-ish kryddning.

Annars är äpple något som går fint med höst, rosmarin och vitlök - som ger en annan slags mustig karaktär till lammsteken. Också väldigt gott.
 
Igår tog tid och ork slut så det blev snabbmat på väg hemåt. Så idag blir det gårdagsplanernas timjan- och vitlökshelstekt oxfilé, baconlindad sparris, potatisgratäng, rödvinssås och bea. Och lite chicken sticks, såser och chark till förrätt.

Med ett toscanskt Governo till.
 
Jag tycker det klassiska är ett riktigt pangrecept. Just för steken som stek - föredrar jag klart den inriktningen. Å andra sidan, frågar du mig så föredrar jag ALLTID vitlök och timjan som buddies.

Som variation med lammstek som utgångspunkt brukar jag grilla skivor (samma kryddning….) hög värme (fettet ska smälta) och rosa insida eller göra en indisk gryta av bitar ihop med typisk tandoori-ish kryddning.

Annars är äpple något som går fint med höst, rosmarin och vitlök - som ger en annan slags mustig karaktär till lammsteken. Också väldigt gott.

Jag är ju ny på stek så vill inte missa ett vinnande koncept för att jag nöjer mig med första jag testat. Att ha något med äpple i lätt gott, hade annars tänkt göra en enklare grönsallad med äpple så får se vad jag kommer på!
 
Jag tycker det klassiska är ett riktigt pangrecept. Just för steken som stek - föredrar jag klart den inriktningen. Å andra sidan, frågar du mig så föredrar jag ALLTID vitlök och timjan som buddies.

Som variation med lammstek som utgångspunkt brukar jag grilla skivor (samma kryddning….) hög värme (fettet ska smälta) och rosa insida eller göra en indisk gryta av bitar ihop med typisk tandoori-ish kryddning.

Annars är äpple något som går fint med höst, rosmarin och vitlök - som ger en annan slags mustig karaktär till lammsteken. Också väldigt gott.

Jag har ofta anvant ett recept med rosemary, thyme, och citron. Lamm bebhover rosemary for att "lyfta" smaken forbi det feta, tror jag. Den blir garna lite fadd utan rosemary. Jag har provat flera ganger, men konstaterat att lamm behover rosemary och thymes ... och att vara medium rare ... Mums!
 
Pizza bianco gjord med tortillabröd som botten.
Utöver crème fraîche och mozarella toppades den med smörstekta trattkantareller och vitlökssalt, efter gräddning syltad rödlök och tryffelmajo.
Oj oj oj oj vad mumsigt det blev!
Blir kanske samma till middag imorgon
 
Gjorde kyckling i ugn idag. Hade köpt kycklingben, smälte ihop soja och honung i en kastrull och smaksatte med curry. Kryddade benen med salt, peppar och paprikapulver och penslade dem med blandningen i kastrullen. Till gjorde jag ris och en skål med blandade grönsaker och vinaigrett. Blev gott.
 
Gjorde moules marinières igår. Eftersom jag inte kan begränsa mig när det gäller skaldjur köpte jag orimliga mängder musslor, så sannolikt blir det även dagens lunch.
Sedan toscarutor till efterrätt.
Det är livsfarligt att besöka en skaldjursbutik eller välsorterad butik med delikatessdisk med skaldjur. Dyrt, mängder av skaldjur och tillbehör. Men så himla bra mathelger det blir!
 
Får jag skryta lite?

Gjorde lammstek från eget lamm med timjan, rosmarin och chili. Hemgjord potatisgratäng, med olika sorter jag hade hemma, skivade tunt så det märktes inte ens att jag inte hade skalat, toppat med västerbottenost.
Gjorde brun gräddsås istället för rödvinssås och serverade med vinbärsgelé.
Fy tusan vad gott det blev. :love:
Gjorde en enkel sallad på äpple, romansallad, små tomater och paprika.

Saffranssockerkaka till efterrätt, vilket kändes lagom efter en ganska gräddig middag.


Det svåra med en sådan middag tycker jag är att tajma så att allting är varmt tills det är dags att sätta sig. Jag grädda potatisgratäng halvvägs innan jag bytte med lammsteken. När lammsteken åkte ut för att stå till sig under folie så fick potatisgratängen åka in och bli klar.
Drömmer halvt om en sådan extra ugn man kan ställa på en bänk just till sådana här tillfällen.
 
Får jag skryta lite?

Gjorde lammstek från eget lamm med timjan, rosmarin och chili. Hemgjord potatisgratäng, med olika sorter jag hade hemma, skivade tunt så det märktes inte ens att jag inte hade skalat, toppat med västerbottenost.
Gjorde brun gräddsås istället för rödvinssås och serverade med vinbärsgelé.
Fy tusan vad gott det blev. :love:
Gjorde en enkel sallad på äpple, romansallad, små tomater och paprika.

Saffranssockerkaka till efterrätt, vilket kändes lagom efter en ganska gräddig middag.


Det svåra med en sådan middag tycker jag är att tajma så att allting är varmt tills det är dags att sätta sig. Jag grädda potatisgratäng halvvägs innan jag bytte med lammsteken. När lammsteken åkte ut för att stå till sig under folie så fick potatisgratängen åka in och bli klar.
Drömmer halvt om en sådan extra ugn man kan ställa på en bänk just till sådana här tillfällen.
Jag brukar förbereda gratängen långt i förväg som en fransk Dauphine, den är okänslig och kan värmas till rätt temp när plats finns. Steken är känsligare så den får prio i ugnen tills den är klar och ska vila, kvarten räcker sedan för att värma upp steken gratängen. Alltså som tips på tajming! Typ som du gjorde men kanske ännu mer ”klar” gratäng i första steget på lägre temperatur.

Låter supergott!
 
Frostar av frysen och hittade lite bröd och annat gott som fick bli lunch, i grillad lunchmacka.

1EDC9F38-FC62-487E-B886-6648DC4397ED.jpeg
 
Jag brukar förbereda gratängen långt i förväg som en fransk Dauphine, den är okänslig och kan värmas till rätt temp när plats finns. Steken är känsligare så den får prio i ugnen tills den är klar och ska vila, kvarten räcker sedan för att värma upp steken gratängen. Alltså som tips på tajming! Typ som du gjorde men kanske ännu mer ”klar” gratäng i första steget på lägre temperatur.

Låter supergott!
Jag var faktiskt inne på att be om tips här men kom såklart på det när jag mer eller mindre skulle laga maten.
 
Får jag skryta lite?

Gjorde lammstek från eget lamm med timjan, rosmarin och chili. Hemgjord potatisgratäng, med olika sorter jag hade hemma, skivade tunt så det märktes inte ens att jag inte hade skalat, toppat med västerbottenost.
Gjorde brun gräddsås istället för rödvinssås och serverade med vinbärsgelé.
Fy tusan vad gott det blev. :love:
Gjorde en enkel sallad på äpple, romansallad, små tomater och paprika.

Saffranssockerkaka till efterrätt, vilket kändes lagom efter en ganska gräddig middag.


Det svåra med en sådan middag tycker jag är att tajma så att allting är varmt tills det är dags att sätta sig. Jag grädda potatisgratäng halvvägs innan jag bytte med lammsteken. När lammsteken åkte ut för att stå till sig under folie så fick potatisgratängen åka in och bli klar.
Drömmer halvt om en sådan extra ugn man kan ställa på en bänk just till sådana här tillfällen.
Låter supergott!

Jag är uppväxt med att lammsteken är inne samtidigt som potatisgratängen. På gallret så det droppar mumsighet ned på gratängen. :d
 
Jag hittade även två lammlägg i frysen, relativt små men blev sugen på att testa att göra en form av pulled lamb.
Någon som gjort något liknande tidigare?
Eller gjort rökt bog? Tänkte ev göra det på lammet jag får tillbaka nästa vecka.
 
Sa ... receptet ar lite luddigt :angel: Sonen och jag hittar ofta pa saker pa vagen sa det ar helt klart ett recept man kan modifiera.:p Men ungefar sa har.

1.5 - 3 kilo lam shoulder
1-2 "Sweet" onion, vanlig lok men betydligt sotare, om det inte finns i Sverige kan man anvanda vit lok (tror det heter silver lok i Sverige) som skivas tunnt
6-7 klyftor vitlok
ett par kvistar farsk rosemary
1-2 bay leaves (kommer inte ihag vad det heter)
2 - 2.5 dl lagrad balsamic vinegar
1 - 1.5 dl (low sodium - osaltad eller lite salt) kyckling buljong men da du har lam har du formodligen sa du kan gora engen buljong ... sa mycket battre!
2 - 4 matskedar lonsirap
salt och svart peppar

torka lammet, om det gors i en "slow cooker" skiva det benlosa lammet lagg allt i slow cookern och satt pa och lat den sta tills det ar fardigt.:p

Min favorit metod ar dock en jutjarns gryta (eller nagon annan ugns saker gryta med lock) for det karameliseras pa ett helt annat satt.
Salta och peppra kottet, ha nagra matskedar mat olja i grytan och bryn kottet runt om pa alla sidor, aven kortsidorna (det ar det har steget som gor den fantastiska smaken, tror jag)
Blanda ovriga ingredienser och hall over lammet i grytan. Koka upp hastigt innan du antingen drar ner temperaturen till att sjuda eller (oh sa mycket lattare) staller in grytan i ugnen i ungefar 150 - 175*C
Mums ... och jag kommer att aka forbi slaktaren pa vag hem fran barnkalaset och kopa en lambshoulder. So there. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp