Tjänstefel av veterinär??

1_2_3

Trådstartare
Hej!
Hur skulle ni gjort i detta fal?
Fredag(långfredag), Hästen visar kolik symptom/orolik/äter inte, Tar ut distriktsveterinär, som är otrolikt stressad (jour tid). Han ska ge henne kramplösande i pulsådern i halsen, hästen är lite stel, så han fick sticka många gånger innan han hittade rätt, = 8-10 ggr, och är osäker på ändå om han fick in vätskan rätt, och ger sen även en spruta muskulärt. Sen åker veterinären i väg och säger att ja får ringa igen om hon inte blir bättre. Hästen kom igång i magen efter 2 timmars rörelse. lör-sön visar inte hästen nga symptom till att va dålig, ingen feber och äter normalt.
Måndagen därefter på morgonen har hästen 40,9grader feber och koliksymptom igen, äter inte. Åker akut in till Djursjukhus, (givetvis annandagpåsk- och jour..) Där hästen fick stå där i 4 dygn på smittskyddstall, pga av att hon hade en rejäl infektion, och väldigt låga vita blodkroppar, Antaglien pga den svullnad/infektion som blev av när distriktsvet skulle ge hästen sprutan. blodkärl på den sidan kommer nog aldrig bli bra igen, utan de kommer alltid få sticka på andra sidan, och nu väntar medicinering och salvor. Försäkringsbolaget nog kostnaderna som tur va, (18,000) förutom medicin.. men min fråga är; Har inte den första vererinären någon som hellst garanti på dens arbete? Ska verkligen mitt försäkringsbolag betala ngt som antagligen är veterinärens fel. Koliken beror ju inte på det den gjorde, men febern och infektionen. Ska man inte känna sig trygg när man tar ut en veterinär, ska han inte avbryta efter kanske 3-5: fel stuckna kanylen??

vad ska man göra?

Sv: Tjänstefel av veterinär??

Anmäla kan man ju alltid göra, men sedan vad som händer därefter vet jag inte.

Jag tvivlar starkt på att detta kan anses som vårdslöst, när det gäller sjukvård så finns det aldrig någon garanti. Man förutsätter att vårdgivaren gör rätt, men det kan också vara svårt att lägga en kanyl på en sjuk stressad häst.

PL kanske kan ge dig ett bättre svar i denna fråga, tyvärr hade jag nog antagligen själv sett det som ren olyckshändelse men det är möjligt att man borde förvänta sig mer av en veterinär.

Hästen fick alltså inte ens en bula efter injektionen/de misslyckade injektionerna, utan först på måndagen (dvs mer än 2 dygn efter sprutan) får den symptom på att den fått en infektion vis stället för injektionen (och som spridit sig).

Känns lite knepigt att det inte skulle synts något, och frågan är ju om det är veterinären som gjort fel, eller om man fått in skit och bakterier på annat vis. Alltså om det är en olycklig komplikation som kunde hänt ändå, eller om det beror på att vet fick sticka så mkt?

Det är - tycker jag - jättesvårt att säga om det begåtts fel eller ej, det är ju väldigt svårt att veta VAD som gjorde att det fick försökas stickas så många ggr. Stod inte hästen still, spände hästen sig etc, eller var veterinären stressad och fumlig t ex? När min fbl skulle ha en i.v injektion dagen efter hon kom misslyckades vet två ggr, och rakade sen för att se bättre och lyckades på tredje försöket. Dock så hästen i fråga hade en extrem halsmuskling, spände sig fullständigt och stod inte helt still heller (stod på samma ställe, men ryckte med halsen). Jag vet vilka grava problem jag hade att sätta en i.m. kanyl på henne senare, så kan tänka mig hur det var för vet. Nu blev det inga 'biverkningar' av det, men just om det finns förklaringar sas.

Att ditt försäkringsbolag betalar, så det är de som isf ska 'återkräva' pengarna från någon annan om de anser att det är någon annan som ska betala.

Ang vad göra så skulle jag faktiskt inte göra någonting utefter den information du ger, men är svårt när man inte 'var där' så att säga, kanske skulle ansett annorlunda då när man upplevt det hela och har mer information om vad som egentligen gick fel.

Jag tror dock inte att veterinären har gjort något fel som skulle leda till en erinran eller en varning.

Om hästen visat svullnad vid injektionsstället redan tidigare, så är det ju alltid en diskussionsfråga om du skulle informerat behandlande veterinär omd et, så h*n kunnat sätta in behandling tidigare, och hade det ändrat utgången? (Alltså, menar inte som kritik, utan försöker mer fundera på hur resonmanget skulle vara om du gjorde en anmälan t ex).

Jag skulle beklaga det inträffade, informera behandlande veterinär och höra vad han säger, hålla en tumme att hästen blir bra och låta det stanna där.

(Vad säger kliniken om det hela btw?)

har det blivit en tromb i venen ? min pålle fick det av 1 spruta där vätskan kom fel och han fick en akut kronisk troboflebit (tog drygt ett halvår innan den diagnosen ställdes) det blev senare en stor op. och det fick jag ta självrisken på, resten tog försäkringsbolaget (över 50.000 kr)

nej, jag menar inte trombos.

diagnosen är tromboflebit, sedan kan den vara antingen akut eller kronisk. min pålle fick dessutom opereras för det och det är en sorts blodpropp i venväggen. så allvarligt som min häst fick är ganska ovanligt, men att dom får lindrigare är inte helt ovanligt.

"tromb" har alla veterinärer sagt när dom pratat om det.

Tror trombos och tromb är samma benämning för samma sak, dvs blodpropp. Ser iaf ut så när man googlar. Dock aldrig hört det i varianten tromb. Men vi talar nog av samma sak. Och trombofleit är ju när en blodpropp orsakar en inflammation.

Hopaps din häst blev återställd förresten!

tack :) jo, han blev återställd trots dålig prognos. han opererades 2001 och har sluppit alla "bivekningar" som flodhästhuvud (har jag för mig det hette) och dyl. :D men det tog en bit över 1 år med beh. och op. och komplikationer med uppsprucket op. sår. :crazy:

tromboflebit blir av att det kommer vävnadsretande inj. vätska i venväggen och det kan ta allt från ingen stund till 1 år innan den "visar" sig. min häst fick det av (troligtvis) kastvätskan när han kastrerades året innan.

jag är oxå övertygad om att vi pratar om samma sak ;)

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 187
Senast: emma-vsm
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 491
Senast: cf234k
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något... 2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025