Bukefalos 28 år!

Tjocka ben och utfodring

P

Pälskling

Jag har lite frågor angående foder och tjocka ben.

Hästen jag provred igår var lite tjock i bakbenen. Ägaren berättade då att det hade varit mycket värre när hästen fick havre.

Nu vet jag inte hur hästens foderstat ser ut, men den fick inte speciellt mycket krafftfoder (vilket nu bestod av korn, Hippo Basic och betfor).

Mina frågor är; kan hästar bli tjocka i benen av just havre? Eller beror det på någonting annat? Finns det något speciellt att tänka på vid utfodring av hästar som lätt blir tjocka i benen?
 
Jag har hört att hästar kan bli tjocka i benen av för mycket protein. Det var en vetrinär som sa det så jag tror att det stämmer.
Vi har en häst hemma som får tjocka ben av korn men inte havre, så det är nog väldigt individuellt.


:-Tålamod-: :banana:
 
Den veterinären kanske borde uppdatera sig lite. Det är knappast proteinet i sig som orsakar tjocka ben, utan att magen är störd. Ger man samma mängd protein men byter fodersort fixar det till sig i de allra flesta fall.
 
Så det finns alltså ett samband mellan störd mage/tarmflora och tjocka ben? Ägaren berättade att hästen hade känslig mage och att den fick tillskott av mjölksyrabakterier.
 
Jag skulle prova att ta bort kornet, är väl "ganska vanligt" att hästar reagerar på just korn om de är känsliga.
 
Söt användarbild!

Men det var värre med havren. Efter byte till korn minskade tjockheten något.
 
Mitt fullblod blir väldigt tjock i benen på morgonen om han får Korn eller havre. Min spekulation är att det är STÄRKELSEN som gör detta. Så fort jag tagit bort havren så blir han mkt finare i benen. Min reagerar iallafall inte på proteinet. Har nu en kvot på ca 7,3 (Protein /MJ) och han är inte svullen i benen.
 
Mitt sto brukar svullna i bakbenen när man ökar på foderstaten med mer protein. Brukar upphöra efter ett par dagar.
 
Du ökar ju inte BARA protein, du tillför ju en massa nytt till hästens matsmältningssystem. Varför haka upp sig på proteinet?
 
En häst i samma stall som mitt fick tjocka ben när han började äta med lusern, svullnaden gick ner så fort han slutade med pelletsen! Det var vår hovis som sa åt henne att testa att ta bort den då han varit med om flera hästar som svullnat upp av detta, jag tog för givet att det var proteinet som påverkade detta!
 
Det kanske stämmer att det är havren! Sista veckan när det varit mörkt ute har jag inte ridit så mycket och därmed tagit bort havren nästan helt (bara en näve i krubban vid intag). Och han har nog aldrig varit så fin i benen som idag! Han har alltid varit svampig i bakkotorna, men idag var det ingenting!!
 
Mycket intressant tråd. Mitt fullblod har fyra elefantben på morgonen. Efter en stund i hagen är det fyra fina ben. Kan detta alltså bero på fodret???!!! Jag har i mitt stilla sinne fått för mig att han har en venös insufficiens i alla fyra.... :D Så det är alltså störd magfunktion som är boven? Eller protein? Fast han har stått på mer protein förut utan att ha blivit tjock i benen. Skulle det hjälpa med snälla mag-tarmbakterier som tillskott? Nån som provat?

Hälsningar Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp