Tjocka mjällrugor!?

Leeelot

Trådstartare
Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så kände jag att roten längst ner på svansen va liksom tjock i ojämn. Kollade då i huden o det va stora, tjocka som sårskorpor/rugor😳 Kunde pilla bort massa, o hästen verkade mest tycka det var skönt... Svanstaglet som satt i rugorna följde med, så massa tagel försvann... Tur hon har mycket svans! Har aldrig varit med om liknande! Någon? Hon kan få lite mjälligt i mankammen o längst upp på svansen kan hon bli mjällig o få kli på vår/sommar, men håller efter med lite olika medel. Men aldrig liksom längst ytterst på svansroten, o sånt här tjockt. Smörjde igår, o planen är att tvätta noggrant med Hexocilsxhampo, finns det nåt annat som bör göras?
 
Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så kände jag att roten längst ner på svansen va liksom tjock i ojämn. Kollade då i huden o det va stora, tjocka som sårskorpor/rugor😳 Kunde pilla bort massa, o hästen verkade mest tycka det var skönt... Svanstaglet som satt i rugorna följde med, så massa tagel försvann... Tur hon har mycket svans! Har aldrig varit med om liknande! Någon? Hon kan få lite mjälligt i mankammen o längst upp på svansen kan hon bli mjällig o få kli på vår/sommar, men håller efter med lite olika medel. Men aldrig liksom längst ytterst på svansroten, o sånt här tjockt. Smörjde igår, o planen är att tvätta noggrant med Hexocilsxhampo, finns det nåt annat som bör göras?
Lite sent svar. Men det låter som det kan vara sommareksem (även kallat man- och svansskorv). Men det finns säkert andra saker_allergier det han vara också.
Eksem vara betydligt värre vissa är än "normalt"
Prova samma behandling som på manen? Och skydda från miygg och knott så gott det går.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 677
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 762
Senast: regina11
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 365
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp