tjocklek på bett?

lis1e

Trådstartare
vad tycker ni:
1 smalt eller tjockt bett?
2 varför/varför inte?
3 för/nackdelar?

Sv: tjocklek på bett?

1. Det hästen trivs med, oftast ett smalt.
2. Hästens mun är inte utformad att ha ett bett i munnen, vilket man bör ta i beaktning när man letar bett. Ett smalt bett tar liten plats i munnen = inte så stor "störning".
3. Vissa anser att ett smalt bett är skarpare, men jag anser att ett bett som hästen trivs med är ett milt bett. Detta "gäller" förvisso enbart vanliga tränsbett där det inte finns några direkta fysiska aspekter att ta hänsyn till (ex vis stark hävstångseffekt), som när det gäller stångbett.

ja tycker absolut smalt bett, hästens mun är liten och där ska man inte proppa in för mycke grejjer, vilket är ganska logiskt. Förr trodde man att tjockare bett var bättre för hästen, men så är de alltså inte. Tredelat bett är nog det bästa tror jag, det lägger sig väldigt bra i munnen, visst kan det variera från häst till häst. Men ett 2 delat bett kan lätt trycka hästen i gommen.

vad tycker ni:
2 varför/varför inte?
3 för/nackdelar?

1. Inte alls. Jag rider på hackamore
2. Jag slipper sitta o dra i pirros mun (okänslig ridskolehäst)
3. Fungerar mycket mer harmoniskt. Lyssnar mycket bättre.
nackdelar: Lättare för honom att krulla ihop nacken och dra, fuskar lätt och går över tygeln.

- smalt

2 varför/varför inte?
- hästens mun är inte gjord för att det ska ligga ett bett där och om man nu ändå ska ha det så lär det vara bekvämare med ett smalare än ett tjockt.

3 för/nackdelar?
- "inget bett är skarpare än handen". Finns egentligen bara nackdelar med att rida på bett men rider du "rätt" så ska det inte spela någon roll om du har bett eller inte i hästens mun..
Så tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
500
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka