Bukefalos 28 år!

Tjockt bakben...??

Dingelass

Trådstartare
För ca 3 veckor sedan var min häst tjock i ena bakbenet på morgonen när han skulle gå ut...tänkte då att han bara var lite gallig för att han stått inne så jag släppte ut o funderade inte mer på det.

På kvällen var han likadan fast ännu lite tjockare,från kotleden o uppåt...

Vet tittade på det nån dag senare o hon trodde han bara var lite gallig eller kanske hade sträckt sej i hagen..

Lät han vila ca.2 veckor iallafall o han blev som vanligt..trodde jag...

Började rida så smått igen men efter bara ett par dar var han tjock igen..inget hårt arbete utan bara 30min pass...Max..

Han är Inte halt överhuvudtaget men om man iaktar han i hagen/boxen så kan man se att han avlastar v.bak...
Lindar man han på natten är han mkt finare i benet..Han har rena torra leder i övrigt så man märker lilla minsta...

Så vad ska jag göra nu?
Ta ut vet. igen o låta böja honom för att få se att han blir halt om man överanstränger honom??!
Ingen aning om vad det kan vara...mina hästar har aldrig varit sjuka:confused:
 
Sv: Tjockt bakben...??

Hej!

Det låter precis som på min häst. Han har en konstaterad senskada.
Att han blir svullen kan enl. vet bero på mjukdelarna också. Kanske ska pröva med ett annat vet. utlåtande? :rofl:

MVH/Johanna
 
Sv: Tjockt bakben...??

Men hur kollar dom det då??
Har funderat på o åka o röntga honom men sen kanske jag bara har stressat upp mej...jag vet inte...??
Jag vet ju att det är nåt...men behöver få veta vad...
Hur fick din pålle sin senskada?
Hur läker det?
 
Sv: Tjockt bakben...??

Tycker du skall åka in och kolla på klinig så att det inte är gaffelband eller senskada..

I går hörde jag om en häst (här på travet) som åkte in till vet pga ett svullet ben, ömmade ej vid palpering, haltade ej utan var bara svullen samt stack ut baken lite åt sidan, hann hade en ordentligt gaffelbandsskada...

nu menar jag inte att skrämma upp dig, men kolla hellere en gång för mycket om du misstänker något sådant för det är allvarliga skador..
 
Sv: Tjockt bakben...??

å jag stavar som en kratta som vanligt...
 
Sv: Tjockt bakben...??

Usch...jag får göra d...
men hur uppkommer såna skador?
Han är bara tre o har ju knappt hunnit göra nåt alls...
 
Sv: Tjockt bakben...??

dom kan dra på sig ordentliga skador i hagen om man har extrem otur.. :-/ dom kan bocka och ha sig och sätta sitt ben fel, eller råka sparka sig själva tex..
 
Sv: Tjockt bakben...??

Inga sår o ingen feber...
Har fått tid på en ATG-klinik nästa vecka så snart vet jag vad e med min älskling...
 
Sv: Tjockt bakben...??

Min var tjock i ett framben när han var runt tre-fyra. Han fick peicilin och svullnaden gick ner, kom tillbaka efter ca 2 veckor igen. Veterinären hittade då ett litet litet sticksår som dom inte hittat första gången. tvättade rent det, ny penicilin och svullnaden gick bort. Han hade inte heller någon feber eller var halt, bara svullen...
 
Sv: Tjockt bakben...??

de låter nästan som en gaffelbandskada eller böjsena.. dom brukar inte bli halta av det (har ingen jag haft hand om blivit iaf) utan bara tjocka i benet.. så jag tycker du ska åka in till kliniken å kolla upp de
 
Sv: Tjockt bakben...??

Nu är vi hemkommna från kliniken..
Det tjocka benet som nu är som vanligt igen
berodde på en nu utläkt pluttig hovböld..

Skönt som f*n att d inte va nåt allvarligt samtidigt som d känns lite onödigt o behöva åka 10mil för att få konstaterat att han har haft en hovböld..

Idag ska vi börja röra på oss så smått igen!:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 790
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp